Jump to content
Annons

pxm - "Elin Carina´s Serendipity, Original Blues"


pxm

Recommended Posts

"Elin Carina´s Serendipity, Original Blues."
(Elin Carina´s Serendipity, Original Blues av Johan Paxom, 2019)

//
Serendipitet
"(formellt) Förmågan att göra lyckliga upptäckter av en slump utan att egentligen leta, eller då man letar efter något annat; förekomsten av sådana upptäckter. “(Wictionary)

Jazzfusion
"Fusion är en sammanslagning av en eller flera andra musikgenrer, till exempel jazz blandad med rock blir jazzrock. Ett exempel på fusion som blandar jazz med andra genrer, som förutom rock kan vara exempelvis funk, rhythm and blues, världsmusik eller etno." (Wikipedia)

Modal Jazz
"is jazz that makes use of musical modes often modulating between them nstead of relying on one tonal center. In bebop as well as in hard bop, Bopmusicians use chords to provide the background for solos. A song starts out with a theme that introduces a series of chords for the solos. These chords repeat throughout the whole song, while the soloists play new, improvised themes over the repeated chord progression." (Wikipedia)
//

Hej !!!
Jag tycker att blues i rockjazzfusionstil är jätteroligt. Det har alla iingredienser som är utmanande och spännande och som ställer litet krav, även på den som lyssnar. För mig är det viktigt att bli förstådd,att lyssnare förstår ungefär vad jag försöker att skapa och att kanske skänka lyssnaren en ny insikt. Jag ser musik som en konst där man hela tiden måste försöka förstå vad man diggar. och vad artisterna egentligen försöker göra. vill förmedla. Jag tycker det är bäst när musiker som är långt bättre på musik och sitt instrument än vad jag är spelar in mina ideer och låtar. Om de förstått min mening med musiken och det brukar bli långt bättre alster än de jag åstadkommer. Det är roligt att lyssna på och det är skönt att bli förstådd.

Jag skall berätta litet allmänt vad som försigår i mitt huvud när jag komponerade denna blues. För att presentera denna konstform och öka förståelsen i ämnet.

Här kommer ett försök till en avskalad gitarrblues, (en rockjazzfusion.)
2 spår med min PRS 245 SE. Den ger ett klart och fint ljud.
1 basspår. Min bas är en Yamaha med aktiva mickar.

Kopplade in instrumenten direkt i ljudkortet och processade filerna i Studio One.

I den här bluesen finns det mycket att upptäcka, därav namnet. Nästan som en etyd. Filen är oxå döpt efter Elin Carina, Plinka. Hon är en begåvning och hon brukar fånga upp mina projekt att göra något vettigt av. Hon är en av de musiker som jag respekterar. Plinka har köpt en Hagströms Ultra Swede, med splittbara mickar och det hade varit spännande om hon ville vara med att spela gitarr i detta projekt. Men tyvärr är det tidsbrist. Jag hade henne i åtanke när jag gjorde den här bluesen så den är tillägnad henne. Jag hoppas att hon gillar den. Det är en spännande konstform.

Rockjazzfusion då rythmgitarren spelar en jazzblues och för att den går i raka 8-delar. Basen vandrar inte, man kan säga att den är statisk. Just avsaknaden av swing men ändå i 4/4 brukar vara en klar rockfusionizer. De allra flesta jazzlåtar är blues12or men de är reharmoniserade nästan så att man inte känner igen blues12an. Mr. PC, Girls next door och The Chickin är exempel på kända blues12or inom jazz och fusionmusiken. Inom bebop är det nästan uteslutande hårt reharmoniserade blues12or som spelas väldigt snabbt.

Det är väldigt sällan jag spelar blues i dur. Här blev det en riktigt spännande reharmonisering av skelettet som i grunden är en jazz-blues i F. Det blev spännande ackordsföljd och kadenserna låter naturlig och hemma i progressionen tycker jag. Svår stringskipping med dubbelstops i turnarounden. Leadgitarren spelar raking, främst i sista repris i solodelen men även på ett ställe i versen. Detta istället för targeting då man närmar sig måltonen ett helt tonsteg ovanifrån eller ett halvt tonsteg och upp till måltonen. Raking ersätter även synkoper då ingen trumfil finns.Tonarten F (precis som Bb) ger inte möjligheter till öppna strängar. Så denna blues har sina tekniska svårigheter.

F7-Bb7-F7-F7b5
Bb7-Bm7-5
F7-Bb7-Gb7-G7b9
(F7-D7)(-G7-C7)

Som ni ser är progressionen en enkel jazzblues. Valde att använda blues sevenths. Jag reharmoniserade skelettet till progressionen ovan men de första 7 takterna är standatd. Vampen ger en fin ii-I och i slutet av turnarounden en fin ii-V7-I som löser sig i reprisens/12ans första ackord. Just ii-V7-I är ju atypisk för jazz. Även John Coltranes berömda "backdoor progression" finns med. Mer jazz än så här finns inte även om bebop;en hade svåra och häftiga reharmoniserade blues12;or. Som vamp i jazzblues fungerar dock min reharmoniserade 12a utmärkt. Harmonilära, inversioner, substitut, modal interchange, ja reharmoniseringsmetoder behövs här för att skapa en spännande progression, en blues12a som låter bra, som sitter samman. Här skapas ramverket.

Att hitta skalor till en sådan vamp är svårt då ingen av kyrkotonarterna går att använda. Man får se till andra skalor eller spela linjärt, spela arpeggios. Till verserna använder jag en trad. japansk skala med 10 toner. Den tilllåter litet kromatik och går att boppa, precis som man gör med någon av bop-skalorna., (där man spelar i 8-delar och placerarboptonen/passingnote alltid på upbeat.) Det gör att den låter väldigt mycket jazz och det är min favoritskala även om jag inte använder den så ofta. Skalan i fråga heter Thaishikicho. I solodelen/improvisationen (över blues12an) byter jag ändå skala till en Mixolydisk pentatonisk som innehålller rätt toner även om en vanlig Mixolidisk skala i sig inte går att använda. till den här blues12;an. Då har jag begränsat mig till 5 toner, och det blir inte så svårt att hålla sig innanför det ramverket progressionen / blues12an ger . Mindre chans att göra bort sig då man skall improviseraoch skapa i stunden, i ögonblickets omedelbara invigelse.. Så denna blues har även sina teoretiska svårigheter.

Jag tror att jag lyckats presentera 12an (kompmodellen), tonarten, turnarounden, melodin och solo på ett begripligt vis. Även om denna blues kanske kräver litet av lyssnaren och jag hoppas det är värt det.

Det är i alla fall vad jag hoppas på och det som känns som målet med denna fil.

I vänster kanal;
En riktigt coolt reharmoniserad blues12a i F-dur, med en annorlunda turnaround. I turnarounden ligger det mollterser fast på upbeat och jag hoppas det skall fungera och att man uppfattar dem som passingnotes p g a den placeringen då ju detta är en durblues. Turnarounden fungerar även som bluesens head. Kompet ger en intressant vamp tycker jag. En fras i dimskalan kom med oxå.

I mittenspåret;
Basen mal på i raka 8-delar med samma fras hela tiden. Inspirerat av pedalton och jazzkontrapunkt. Den går i Fm bluesskala så jag hoppar så klart över att spela tersen och toner som skulle vilja vandra till den. Det blir enklare lyssning med ett rythmspår tycker jag och basen förstärker den jazziga känslan. Bas, trummor och keyboard är inte mittgebit egentligen och inte heller arr för stora band. Jag håller mig till gitarrerna men eftersom jag nu ändå spelat in ett basspår så,,,

I höger kanal;
Melodin/succesionen spelas i A# Thaishikicho, trad. skala med 10 toner från Japan, och solot i mitten går i en C Mixolydisk penta. En riktigt bra skala för blues, den låter blues åt det jazziga hållet. På ett ställe gör jag en citing av Pat Metheny och spelar en fras från hans funkjazzblues "Girls next Door". Pat Metheny är en av mina stora idoler så det känns inte konstigt att hedra honom med en citing. Bl a Paul Gilbert använder den Mixolydiska pentan.

Och vips så har vi en alldeles egen och orginell blues som ingen annan har spelat blues tidigare. Superhäftigt. Om någon förstår den och hör den, uppskattar konstformen, om jag kan nå fram - då känner jag mig lycklig.

Antagligen låter min fil för djävligt och är utan struktur, som vanligt !!!

mvh

Johan Paxom, Gävle, 2019

 

 
Redigerat av pxm
stavfel.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej pxm! Vilken bra och utförlig förklaring till vad du vill uppnå. Kämpa på! Fick jag önska så tror jag det skulle låta bättre om nåt instrument fokuserade på ettan i takten och att de spelar samtidigt ibland. DÅ kommer strukturen med också. Nu låter det lite spretigt. Ändock: bra jobbat! 🙂 kör i vind

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en fil med annan master och med ett trumspår. Det blir kanske enklare att höra strukturen och att lyssna till. Här är den 

mvh

 

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...