Jump to content
Annons

Var ligger latencyn?


Grimberg

Recommended Posts

Har följande setup:

- Nektar Panorama P4 klaviatur kopplad till datorn via usb

- Propellerhead Reason med mjukvarusyntar

- i7-3930k cpu 3.20GHz, 64GB ram

- Ljud internt "realtek high definition audio"

- optiskt ut till föstärkare/högtalare

 

När jag vill spela ett instrument "live" från Reason på klaviaturen blir det tråkig delay. (Har dragit ner buffern så långt det går i Reason utan att det börjar hacka).

Min gissning är att "ljudkortet" är den svaga länken. Skulle t ex ett enkelt focusrite scarlett lösa problemen?

Vill veta så jag inte missat någon annan svag länk eller setting innan jag köper mer hårdvara. 🙂

Redigerat av Grimberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

@Grimberg

Jag gissar på ljudkortet, om du har möjlighet se om du kan låna ett ljudkort för att säkerställa att det är ljudkortet, men ett dedikerat ljudkort och i/O buffer size på 64 eller 32 så bör du komma ner till eller under 10ms i roundtrip, och då bör du inte uppleva någon latens.

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Med en sådan dator borde det inte bli någon latency. Skumt. Är alla drivisar rätt?

I och för sig blir det ju alltid latency i förstärkaren när man kopplat optiskt. Går den att ställa ner? Vissa förstärkare har ju den möjligheten.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Slå på "task manager" i Windows så ser du om processorn (mot alla odds) slår i taket.

Men jag tror som de flesta andra här, det är nog ljudkortet.  ASIO 4 all drivrutin kan kanske hjälpa?

(Focusrite Scarlett är ett prisvärt och smidigt ljudkort.)

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

USB-2 eller USB-3 ? Jag kör genom en Zoom UAC-2 och ska ha USB-3 om det ska bli kort latens.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-09-25 at 12:12, JakobP said:

Problemet här var nog snarare att trådskaparen inte hade ASIO-drivrutiner till ljudkortet 🙂

Tack för Ditt bidrag

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...