Jump to content
Annons

SSL X-desk eller centerpiece?? (bild på setup!)


red_house_painter

Recommended Posts

Hej!
Jag håller väl sakta på att göra iordning min setup i studion som blivit så jäkla stressigt byggd med allt från alla saker man samlat på sig med NOLL tid att få ihop till ett fungerande system... jag byter dessutom lokal och flyttar hela studion i okt/nov till en lokal som är större och där hälften av rummen redan är klara att köra igång med!
Ett till mixerrum och ensemblerum ska dock göras klart men det blir nog en egen tråd framöver 🙂

Jag har lagt in en bild så man enklare kan se hela min setup som råkar vara indelat i två delar. Ett skrivbord med all setup som ni ser. Den andra delen är ett rack med ytterliggare 12st preamps, övrig hardware osv.


Allt inkopplat till ett Antelope Orion Studio rev 2017.
- Analogt 12 in 16 out
- Adat
- A+B monitors + talkback

Med hökögon ser man snabbt att jag har massvis med preamps! Det behöver jag inte… Jag funderar därför på att göra mig av med:
- 2ch Api pres
- 2ch Heritage audio dma73 pres
- Audient ASP800 som är kopplat via adat

och istället skaffa mig en UA 4-710 som har 4 preamps och där jag kan koppla in både mina AML samt CAPI moduler OCH få med några compressorer! Jag sparar lite pengar och har ändå gott om preamps. GÖTT! Dvs, 12 + 8 preamps.

 

...Nästa frågetecken… SSL X-desk.

Jag känner inte riktigt att jag kan slå till här på direkten… Jag tänker inte heller att det finns andra självklara val. Varför blir jag osäker… Jo...
- Monitor outs från Antelopen är antagligen bättre än X-desk
- Talkbacken på X-desk ska vara katastrof…
- Man kan antagligen blåsa upp reglarna på X-desk...

Varför är den då fortfarande intressant?
Jo, jag har någon briljant ide att sammankoppla all min hardware till denna och använda den som en hub/centerpiece som jag dessutom kan monitorera från. Med en enkel knapptryckning kan jag sedan vid mix summera 16ch och få med alla mina inserts i kedjan. (Gillar att mixa klart allt med subgrupper)

Jag ser inga självklara alternativ förutom att det finns massvis med olika summerare. Därför känns det som att X-desk ger mig lite mer än bara summering. Speck Lilo skulle kunna göra detta också men kostar över 100…

Vad jag inte behöver är en DAW-controller men jag gillar annars att resten är hands-on utan att vara ett ett riktigt mixerbord. Instant recall behöver jag inte

 

Men snälla, det känns som att folk har helt lysande idéer här och kan säkert komma på något vettigt alternativ på layout på det hela. Eller skulle ni ha gjort/valt något annat? Jag börjar bli snurrig

 

 

Skärmavbild 2019-09-14 kl. 15.14.03.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle absolut inte slösa pengar på ett X desk. 

Preamps, hur många behöver du? Jag hade valt att i alla fall ha kvar 2st highend preamps. 

Jag gillar mest köra HW som inserts. Summering är inte värt det. Kanske om du har något som verkligen färgar ljudet med trafos osv. Men i regel inte. 

Förutom på sång som jag ibland printar känner jag bara ett behov av att använda HW vid tracking. Du vet, commit to sound. Sen duger ITB gott å väl idag. 

 

Jag har gjort resan själv. Där jag hade 16ch HW plus med option att summera med min Crane Song spider. Visst det gick snabbare att få ihop mixarna men bestämde mig för att investera tid att "lära" mig mixa helt ITB och nu tycker jag mina mixar är bättre än någonsin 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, crillemannen said:

Ja, med tanke på att jag nu äntligen kommer kunna ha plats för att spela in fullt liveband så vill jag gärna ha val. Jag kommer då att ha 12x EMI liknande pres, 2x "1073" och 2x "API" och isåfall 4x hybrid valve/solid state. Där känner jag att jag har exakt det jag vill ha! En lyxgrej hade varit att ha 8ch CAPI med EQs bara för trummor då man skulle vilja ha detta.. Men om vi nu pratar med att ha ett commitat sound så känner jag att EMI är rätt okej... Men visst, 20 kanaler kommer jag sällan använda samtidigt. Men vid några tillfällen har jag behövt ha 16-18st i en liten produktionsstudio verksamhet så vem vet! Älskar multitracking!

Jag har provat den separata summeringen och det har inte riktigt gett mig det jag kännt att det ska ge mig. Lite därför jag kollar över alla de alternativ som finns. Jag har fastnat och slängt bort allt från Chandler, Great River till Shadow hills. Alla dessa har lite användbara funktioner som jag gillar... Men det slutar med att de också redan erbjuder sådant jag mer eller mindre redan har. Kan inte motivera att lägga 40.000 bara för att ge mig en knapp med mono-lyssning

Det jag hur som helst gillar är bara att ha något som "summerar" och integrerar allt jag redan har. En modulmixer hade varit något men nu känner jag att jag är alldeles för långt gången för att skaffa en 500 series mixer ala SSL XL-desk. Det känns inte heller som det jag är ute efter. Det jag menar är väl mest att jag hade kunnat med ett knapptryck vara ifrån inspelning till mix med allt klart i bordet. DET gillar jag!

 

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...