Jump to content
Annons

mixamannen

Countrypoprock! Med trainbeat och Dobro och sånt

Recommended Posts

Lyssna och tyck till! :-)

Edited by mixamannen

Annons

Låter bra, välspelat och bra sång! Låten är ok, blir kanske lite långrandig efter ett tag.....så fyra getingar för produktion och tre getingar för låt!

Med vänlig hälsning, Henric

• Gilla 1

Ja den blir lite tjatig, jag tänkte lägga lite ad libs men jag är förkyld... :-)

Måste lyssna på bättre högtalare än min Iplatta har så jag återkommer. Generellt sett och efter en första lyssning kort sagt skitbra men det finns funderingar som dynamiken trummorna kanske skulle må bra att ses över lite. Skulle också kanske vilja att verserna melodimässigt ligger mera åt en berättelse än en ren sångmelodi. Jag vet lite flummigt förklarat men man gör så gott man kan.

Men som sagt måste lyssna i bättre grejer

• Gilla 1

Håller med dig om trummorna, jag vill att dom ska låta lite mer Tuk tuk tuk :-)

Grymt bra! Lyssnar bara i mobilen men ljudet är bra tom där. 👍 Catchig låt som sätter sig. Bra jobbat! :) 

• Haha 1

Nice work cowboy !

Bra inledning, 'lapsteel verkar lite tyst, trummorna känns lite åt tysk Marsch-musik hållet, men det är ju country 😉

Hur är låten gjord ? Är det riktiga instrument ? Hur lång tid tog det att göra låten. Vad hade du för inspiration ? Brukar du dansa Squaredance ? Är det ett allvarligt försök att få med Country in i DJ/EDANCE scenen ? Stämmer det att du kräver Moonshine som

betalning ? Märks det att jag är inget större fan av Country ?

• Haha 2

Homer: jag ÄLSKAR squaredance men är mera inne på linedance just nu. Det är rätt kul att se gravallvarlig ut samtidigt som man hasar runt i boots. 

Det är blandade instruments, mycket är live. Men trummisen är Logics inbyggda, därav den där jobbiga round robin virveln....

Jaru tuk tuk rullar på bra men det behövs bara lite variation på både lir och volym. Själv skulle jag börja som andra versen som verkar dra igång lite lugnare och sen eventuellt göra fullt stopp och så på den första versen som maffar på lite mer och först sen övergång till refrängen. Sista tonen i verserna kan man ju välja olika vägar för, ja lite sånt typ.

Gjorde nån slags Country grunka själv för några år sedan på en text som en jänkare skrev, fick lite proffstrummor pålagt också. Måste kolla hur fan den låter tror den suger hårt, alltså det vill säga mina insatser. Jag gillar den här formen av country stuk såväl som mera akustisk 

• Gilla 1

Jo, Homer, glömde svara på inspirationskälla:dolly-parton-60s.jpg

Glömde även nämna och tacka min gode vän Volley Parton för kör på vers 2 och framåt.

Edited by mixamannen

Jag tror mig känna igen henne. Hon är en av de tanter i DOLLY STYLE. De var med i Musikfelstivalen ! Var det inte dom som gjorde den dar Tab-dance låten ... ?

• Gilla 1

Ny version med mera sång, typ ad libs och en ny trummis. Motvilligt plockade min vän Greg fram visparna:

Edited by mixamannen

Jag tycker att det är riktigt bra! Men ska jag vara helt ärlig tycker jag att mix 1 i vissa avseenden var bättre…

När jag lyssnade på den första mixen i hörlurar tyckte jag att det var alltför kraftig panorering på gitarrerna (en för varje öra), men i mix 2 känns det som om du har dragit ihop ljudbilden något. I mix 2 försvinner däremot ditt train beat nästan helt, vilket jag tycker är synd eftersom det gav musiken mycket av dess charm. Ett annat problem i mix 2 tycker jag är att dina backing vocals kanske klivit fram ett steg för långt och ibland nästan tar över din lead vocal.

Melodimässigt kanske det skulle behövas ett tydligare stick, men överlag tycker jag att både melodi, sång och mix är väldigt bra.

PS. Bra att du sparat tidigare version så att det går att jämföra.

• Gilla 1

Håller med om backing, ska mixa till den bättre. Funderar även på ett stick. Konstigt att ingen saknat det än :-)

Jag gillar ändå trummorna i version 2, men låten ska nog balanseras om lite. Tack!

För bra för att jag ska kommentera nått ... vill också göra en country låt ... det kan väl inte va så svårt, det luktar ju redan stall här.

La till ett stick och ett solo! Inne på tredje trummisen, nu får det nog duga. :-)

Den vakne lyssnaren kanske märker ett litet inslag av humor under sticket.

Edited by mixamannen

Hej!

Bra låt!

Jag skulle testa att byta ut den mörka stämman i refrängen, kanske mot en stämma en oktav upp som följer  lead-melodin (ters) istället för nuvarande som  kör en egen melodi. Jag skulle även testa att lägga ett körpaket med raka körer i bakgrunden (som inte följer melodin utan sjunger entonigt tonerna i ackorden typ)  ...som finns där bakom men inte för tydligt, och panorera ut dom helt left och right. (gärna ljusare stämmor med mycket luft och skära bort bas på dom). 3 left och 3 right.  

Jag brukar ofta göra det och tycker att det fyller ut refrängerna bra.

Bara en tanke jag fick.

Lycka till med fortsättningen!

😎

Bra tips, tackar. Jag brukar också göra så med körer rätt ofta. Thanks for taking the time man!