Jump to content
Dorothy Parker

Vem äger originalfilerna (stems) vid studioinspelning?

Recommended Posts

Hej!

Vår producent har slängt en hårddisk där våra stems låg. Vi har naturligtvis fått det inspelade och färdigmixade materialet men nu undrar jag vem som egentligen äger rättigheterna till de individuella filerna? 

I vårt avtal finns ingenting om hur det här ska regleras. Är det någon som har varit med om något liknande?

Tacksam för svar!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Men stemsen måste väl komma nånstans ifrån....t.ex er? Har ni slängt dom? 

Edit: Glöm det: tänkte fel.  :-)

Edited by mixamannen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Här står lite om detta (men detta verkar lite knivigt). Om du spelat in i hemstudion eller bekostat inspelningen själv, så äger du ju inspelningen, men jag vet inte vad ni gjort upp för deal med studioägaren. Jag tycker väl i och för sig att ni även äger de individuella spåren, inte enbart stemsen, men han kanske inte tyckte de var viktiga?

https://www.musikerforbundet.se/branschtips/upphovsratt-i-musikbranschen/

Edited by Sleap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ni äger troligtvis rättigheterna om ni som ovan säger betalt för inspelningen. 

 

Sen har ju knappast studio ägaren någon skyldighet att spara allt material. Så jag vet inte riktigt vart ni vill komma? Stems betyder för övrigt utbouncade spår med/oftast effekter på så som stereo spår av mixade trummor, sång osv. Men du kanske menade de råa multitracksen? Dvs separata spår av allt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Vad kom ni överens om? Jag personligen skulle gladeligen ge er stemsen. Varför slängde han dom?

Rent filosofiskt kan jag tycka att ni äger dom förresten.

Edited by mixamannen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle nog säga att det är studion som äger inspelningen om inget annat har avtalats, eller egentligen till den person som har gjort inspelningen. Om man hårdrar det hela, den som trycker på REC knappen. De äger naturligtvis inte musiken eller publicist rätten men de äger inspelningen.

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller jag inte med om. Vad ska producenten med dina stems till?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan, mixamannen said:

Håller jag inte med om. Vad ska producenten med dina stems till?

Håller med om? Det finns nog en rättslig gräns, dvs en absolut sanning. Det bästa är ju att upprätta kontrakt. 

 

När jag drev min studio såg jag givetvis inga problem med att ge banden råa filer efter de betalat. Jag har även sparat allt så det mesta går nog att gräva upp.

 

Men jag ser ingen skyldighet att studio ägaren ska lagra några filer efter jobbet är betalt och levererat 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, alltså jag höll inte med dig. Men du är kanske påläst. Står det inget i kontraktet så hänger det nog i luften.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan, pme said:

Jag skulle nog säga att det är studion som äger inspelningen om inget annat har avtalats, eller egentligen till den person som har gjort inspelningen. Om man hårdrar det hela, den som trycker på REC knappen. De äger naturligtvis inte musiken eller publicist rätten men de äger inspelningen.

Jag håller med om detta. Har inget annat avtalats så äger studion inspelningen (fast naturligtvis inte upphovsrätten).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om kunden har betalat, vad ska producenten då göra med filerna? Sälja dom en gång till? Jag tycker det är en intressant fråga och försöker inte vara dryg på nåt vis. Skönt att ingen försöker idiotförklara här längre också. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan, mixamannen said:

Hur länge då och varför då?

Vet inte. Ska kolla med min kompis som är professionell producent. Det står ju inte klart hur det funkar här, men jag skulle hävda att det fortfarande är studion som äger rätten till inspelningen om inget annat har kontrakterats.

https://www.musikerforbundet.se/branschtips/upphovsratt-i-musikbranschen/

Inspelning/utgivning av musik – vem äger rättigheterna?

När musik spelas in och säljs eller exploateras är det i grunden tre rättighetshavargrupper som är berörda:

  1. Upphovspersonen som skrivit låten
  2. Artisten/musikern som framför den
  3. Den som tar initiativ till eller bekostar inspelningen – vanligtvis skivbolag/musikbolag.

Obs! att om du har skrivit en låt som du spelar in i din hemmastudio eller bekostar själv på annat sätt, blir du innehavare av alla rättigheterna ovan. Du väljer om du vill dela med dig av dem till en annan part.

Upphovspersoner (låtskrivare) kan, helt eller delvis, upplåta sina rättigheter till ett musikförlag vars uppgift är att förvalta dem och se till att låten exploateras så mycket som möjligt, exempelvis genom att få flera artister att spela in den eller placera den i tv-, film- och reklamsammanhang.

Artister kan, också här helt eller delvis, upplåta sina rättigheter till ett skivbolag (idag oftast kallat musikbolag). Det sker vanligen genom ett s.k. artistavtal och innebär att man får betalt i royalty när inspelningarna exploateras.

Om du som artist själv bekostat inspelningen och ett intresserat musikbolag vill exploatera den men inte erbjuder köpeskilling eller förskott, ska du aldrig gå med på ett upplägg där du överlåter äganderätten till bolaget och ingår ett artistavtal. Istället är licensavtal att rekommendera. Det innebär att du behåller äganderätten till inspelningen men låter bolaget använda den under bestämda former och avtalad period/plats. Det ger vanligen en högre royaltyersättning.

Edited by Sleap

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan, mixamannen said:

Om kunden har betalat, vad ska producenten då göra med filerna? Sälja dom en gång till? Jag tycker det är en intressant fråga och försöker inte vara dryg på nåt vis. Skönt att ingen försöker idiotförklara här längre också. 🙂

Det är nog inte fråga om att sälja dem. Om artisten skulle vilja mixa om materialet så har ju studion en chans att förvärva lite mer pengar på materialet. 

Men läser man i texten står det ju: "den som bekostat inspelningen", dvs. trådskaparen

Och ja, det är lite lugnare här nu efter sommarens turbulens. Ingen ska behöva idiotförklaras på något forum överhuvudtaget, tycker jag - världen är tillräckligt skev ändå.

Edited by Sleap
tillägg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kollade med min producentkompis (som producerat många mycket kända artister här i Götet). Kort svar: "den som gjort inspelningen" (äger rätten till spåren).

Edited by Sleap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för era svar! Känns lite klurigt det här men samtidigt så kan jag ju aldrig få tillbaka filerna och jag tror jag helt enkelt bara ska försöka släppa det..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

Annons


×
×
  • Create New...