Jump to content
Annons

Vem äger originalfilerna (stems) vid studioinspelning?


Dorothy Parker

Recommended Posts

Hej!

Vår producent har slängt en hårddisk där våra stems låg. Vi har naturligtvis fått det inspelade och färdigmixade materialet men nu undrar jag vem som egentligen äger rättigheterna till de individuella filerna? 

I vårt avtal finns ingenting om hur det här ska regleras. Är det någon som har varit med om något liknande?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här står lite om detta (men detta verkar lite knivigt). Om du spelat in i hemstudion eller bekostat inspelningen själv, så äger du ju inspelningen, men jag vet inte vad ni gjort upp för deal med studioägaren. Jag tycker väl i och för sig att ni även äger de individuella spåren, inte enbart stemsen, men han kanske inte tyckte de var viktiga?

https://www.musikerforbundet.se/branschtips/upphovsratt-i-musikbranschen/

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni äger troligtvis rättigheterna om ni som ovan säger betalt för inspelningen. 

 

Sen har ju knappast studio ägaren någon skyldighet att spara allt material. Så jag vet inte riktigt vart ni vill komma? Stems betyder för övrigt utbouncade spår med/oftast effekter på så som stereo spår av mixade trummor, sång osv. Men du kanske menade de råa multitracksen? Dvs separata spår av allt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag skulle nog säga att det är studion som äger inspelningen om inget annat har avtalats, eller egentligen till den person som har gjort inspelningen. Om man hårdrar det hela, den som trycker på REC knappen. De äger naturligtvis inte musiken eller publicist rätten men de äger inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, mixamannen said:

Håller jag inte med om. Vad ska producenten med dina stems till?

Håller med om? Det finns nog en rättslig gräns, dvs en absolut sanning. Det bästa är ju att upprätta kontrakt. 

 

När jag drev min studio såg jag givetvis inga problem med att ge banden råa filer efter de betalat. Jag har även sparat allt så det mesta går nog att gräva upp.

 

Men jag ser ingen skyldighet att studio ägaren ska lagra några filer efter jobbet är betalt och levererat 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, pme said:

Jag skulle nog säga att det är studion som äger inspelningen om inget annat har avtalats, eller egentligen till den person som har gjort inspelningen. Om man hårdrar det hela, den som trycker på REC knappen. De äger naturligtvis inte musiken eller publicist rätten men de äger inspelningen.

Jag håller med om detta. Har inget annat avtalats så äger studion inspelningen (fast naturligtvis inte upphovsrätten).

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, mixamannen said:

Hur länge då och varför då?

Vet inte. Ska kolla med min kompis som är professionell producent. Det står ju inte klart hur det funkar här, men jag skulle hävda att det fortfarande är studion som äger rätten till inspelningen om inget annat har kontrakterats.

https://www.musikerforbundet.se/branschtips/upphovsratt-i-musikbranschen/

Inspelning/utgivning av musik – vem äger rättigheterna?

När musik spelas in och säljs eller exploateras är det i grunden tre rättighetshavargrupper som är berörda:

  1. Upphovspersonen som skrivit låten
  2. Artisten/musikern som framför den
  3. Den som tar initiativ till eller bekostar inspelningen – vanligtvis skivbolag/musikbolag.

Obs! att om du har skrivit en låt som du spelar in i din hemmastudio eller bekostar själv på annat sätt, blir du innehavare av alla rättigheterna ovan. Du väljer om du vill dela med dig av dem till en annan part.

Upphovspersoner (låtskrivare) kan, helt eller delvis, upplåta sina rättigheter till ett musikförlag vars uppgift är att förvalta dem och se till att låten exploateras så mycket som möjligt, exempelvis genom att få flera artister att spela in den eller placera den i tv-, film- och reklamsammanhang.

Artister kan, också här helt eller delvis, upplåta sina rättigheter till ett skivbolag (idag oftast kallat musikbolag). Det sker vanligen genom ett s.k. artistavtal och innebär att man får betalt i royalty när inspelningarna exploateras.

Om du som artist själv bekostat inspelningen och ett intresserat musikbolag vill exploatera den men inte erbjuder köpeskilling eller förskott, ska du aldrig gå med på ett upplägg där du överlåter äganderätten till bolaget och ingår ett artistavtal. Istället är licensavtal att rekommendera. Det innebär att du behåller äganderätten till inspelningen men låter bolaget använda den under bestämda former och avtalad period/plats. Det ger vanligen en högre royaltyersättning.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, mixamannen said:

Om kunden har betalat, vad ska producenten då göra med filerna? Sälja dom en gång till? Jag tycker det är en intressant fråga och försöker inte vara dryg på nåt vis. Skönt att ingen försöker idiotförklara här längre också. 🙂

Det är nog inte fråga om att sälja dem. Om artisten skulle vilja mixa om materialet så har ju studion en chans att förvärva lite mer pengar på materialet. 

Men läser man i texten står det ju: "den som bekostat inspelningen", dvs. trådskaparen

Och ja, det är lite lugnare här nu efter sommarens turbulens. Ingen ska behöva idiotförklaras på något forum överhuvudtaget, tycker jag - världen är tillräckligt skev ändå.

Redigerat av Sleap
tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...