Jump to content
Annons

Strategi för inspelning av album som ska mixas utav någon annan


Apakossa

Recommended Posts

Hej,

Det börjar dra ihop sig för inspelning med bandet. Tidigare har vi spelat in gitarr,  bas och sång på egen hand på egen hand.

Denna gången kommer vi även spela in trummorna på egen hand och håller i skrivande stund på att köpa på oss lite mickar. Sedan tidigare har vi en del smått och gott i form av premamps, kompressorer, mixerbord osv. Rent generellt inga skitgrejer, heller inte top-of the line.

Vi har inte bestämt oss för vem som ska mixa skivan ännu, men vi kommer inte att göra det själva.

 

Som diskussionerna går så funderar vi på vilket av följande alternativ vi ska köra på vid inspelning utav trummorna:

  1. Satsa på så ren signal som möjligt och i princip enbart koppla in mickarna i ljudkortet för att sedan låta personen som mixar få så många valmöjligheter som möjligt
  2. Satsa på att få ett så bra ljud som möjligt men den utrustning vi har (dock inte använda något för sakens skull) men ändå få ett ganska neutralt ljud som inte är sönder kompresserat eller eq´at.

Ni som mixar, hur hade ni föredragit att vi gjort?

Förstår att det är en väldigt bred fråga och att det finns 10000 olika svar och aspekter, men tänker ganska generellt här.

Redigerat av Apakossa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om ni inte är ute efter ett speciellt sound eller att dra eventuell nytta av hur er lokal låter så är det nog bäst med rena signaler i wav eller annat okomprimerat format. Högupplöst så högt ni kan gå eller efter behov är nog också nåt att tänka över. 

Link to comment
Dela på andra sajter

lndbrg (oregistrerad)

Hej! Som du skrev kan det säkert vara olika beroende på mixare, men jag brukar oftast föredra att jobba med den helt rena signalen och lägga på effekter först i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, lndbrg said:

Hej! Som du skrev kan det säkert vara olika beroende på mixare, men jag brukar oftast föredra att jobba med den helt rena signalen och lägga på effekter först i efterhand.

Detta även om vi har grejer som tillexempel Vintage Design premaps osv som tex skulle kunna förbättra signalen?

Jag vet inte om det är på detta sättet, men kan inte vissa aspekter av tillexempel en bastrumma försvinna om de inte förstärks innan signalen går in ljudkort osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, pop53 said:

Om ni inte är ute efter ett speciellt sound eller att dra eventuell nytta av hur er lokal låter så är det nog bäst med rena signaler i wav eller annat okomprimerat format. Högupplöst så högt ni kan gå eller efter behov är nog också nåt att tänka över. 

Och med rena signaler så menar du utan att använda eventuella preamps eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

lndbrg (oregistrerad)
15 minuter sedan, Apakossa said:

Detta även om vi har grejer som tillexempel Vintage Design premaps osv som tex skulle kunna förbättra signalen?

Jag vet inte om det är på detta sättet, men kan inte vissa aspekter av tillexempel en bastrumma försvinna om de inte förstärks innan signalen går in ljudkort osv?

Preamps behövs för i princip alla ljudkällor och där går det antingen att köra externa preamps som den du nämnde eller med inbyggd preamp som de flesta ljudkorten har. Vad ni väljer mellan externa eller inbyggda är mycket tycke och smak som jag upplevt det men att förstärka signalerna till bra nivåer när ni spelar in är viktigt. Det är mer effekter som kompressorer, eq osv. som jag brukar föredra att lägga på först i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Preampar behövs som sagt och har ni preampar ni gillar så kör ni med dom. Det viktiga är att inte ha nåt mer än kanske att reducera lite bas frekvenser på kanalerna i programmet ni kör med. Jag sätter upp ett nytt arr med "nakna" kanaler utan nåt på och ställer in nivån så högt jag behöver och slangar sen över det via buss till en ny kanal med plugins där jag skruvar till ljudet. Det vill säga om jag inte spelar in med stärkare som redan ger ljudet jag vill ha för då skippar man steg två.

lycka till och kom ihåg att vi vill höra sen  😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch.. Classic, spela in DI och dåliga trummor själva och sen ska någon lösa problemet i slutändan.. 

 

Börja istället med att våga sätta sound på saker och ting, commit. Skapa en känsla och sträva efter att komma så nära den och det sound ni vill åt. Då kanske någon duktig mixare kan få det att låta ok. 

 

Jag har endast mottagit en bra inspelning som ett band gjort på egen hand. Resten har varit skit rent utsagt. Ta i alla fall hjälp av tänkt producent/mixare för guidning på vägen. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan dom ju lika gärna lira in hela skiten live för det är ju ändå det soundet man vill försöka återskapa. Större delen av planetens befolkning lyssnar på låtar och om dom är bra så struntar folk totalt i om trummorna är inspelade hemma eller borta och vilka preampar och mickar man använt. Det blir ju också egentligen lite larvigt med ett hav av mickar på en rocklåt med säg fyra fem röster/instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, pop53 said:

Då kan dom ju lika gärna lira in hela skiten live för det är ju ändå det soundet man vill försöka återskapa. Större delen av planetens befolkning lyssnar på låtar och om dom är bra så struntar folk totalt i om trummorna är inspelade hemma eller borta och vilka preampar och mickar man använt. Det blir ju också egentligen lite larvigt med ett hav av mickar på en rocklåt med säg fyra fem röster/instrument.

Nej, min poäng var att man bör ha ett sound, ett mål från första början. Di signal, halvbra trummor blir ingen professionell skiva.  Man kan ju safea med DI signal absolut, men man bör ju ha ett uttänkt sound från första början. Jobba från grunden och uppåt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska ni veta att ni spelar in det neutralt utan problem i signalen?

Det krävs lika mycket erfarenhet att spela ett instrument väl som att spela in väl.

Bara en sak som en producent kan göra det 10 ggr bättre för band är att äga skitbra cymbaler som trummisar får använda. Sedan ska trummisen slå väldigt löst på cymbalerna, ni kan överdubba dem sedan också, bättre än att slå för hårt vilket 95% gör. Hur hårt är för hårt? Spela in 10 album med bandet så har ni lärt er, eller ge 3 dagslöner till en producent 😄

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar vanligtvis spela in så det låter så nära man vill ha det. Det gäller alltså att nå ända dit. Därför är det tur att man kan göra omtagningar😁.

Jag lägger alla instrument mellan -8db - -13db och sen centrerar jag alla spår. Mixaren sköter panorering och göra snygga ändringar så det sitter. Klart.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte låta live som man vill låta på skiva så hur i hela fridens dagar ska man kunna göra turnen som kommer efter skivsläppet. Eller ska dom lira playback/mima ? Professionellt producerad musik kan man höra från högtalarna över kyldisken på City Gross så det kan lätt bli lite hissmusik/tapet över det hela också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...