Jump to content
Annons

Hjälp med låtsläpp!


HighVibez

Recommended Posts

Tjena people!

Behöver hjälp av någon av er som har släppt musik genom erat eget skivbolag.

Jag gör mitt första släpp nu idag.
Jag är producent och gör även en ft. på låten med 2 andra artister.

Det jag undrar är eftersom jag vill släppa det igenom mitt skivbolag, vilka typ av kontrakt måste skrivas?

*Split Sheet
https://www.stim.se/sites/default/files/anmalan_om_fri_fordelning_agreement_of_copyright_split.pdf
Fråga: Vad ska skrivas under fliken Publisher?

Jag vill stå som publisher eftersom jag står för mixning mastering produktion och marknadsföring.
Hur går jag tillväga då?

Är det någon skillnad på publisher share och composition share?

Tacksam för hjälp
/ Vic

Redigerat av HighVibez
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förlaget tar 33,33 % och kompositören 66,66% (text 33,33% och musik 33,33%). Har du inget förlag går 50% till textförfattaren och 50% till musikskaparen. Du kan också välja att göra en fri fördelning mellan de som skapat stycket, med andra procentsatser.

Jag skulle råda dig till att maila eller ringa till Stim om mer info.

Det är ganska lätt att starta ett förlag eller skivbolag. Kompisen gjorde så och registrerade det på Skatteverket, har jag för mig. Du kan då få de intäkter ett eventuellt förlag skulle ha tagit istället - och du har kontrollen istället för förlaget.

 

Mvh,

Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 8/23/2019 at 4:40 PM, Sleap said:

Förlaget tar 33,33 % och kompositören 66,66% (text 33,33% och musik 33,33%). Har du inget förlag går 50% till textförfattaren och 50% till musikskaparen. Du kan också välja att göra en fri fördelning mellan de som skapat stycket, med andra procentsatser.

Jag skulle råda dig till att maila eller ringa till Stim om mer info.

Det är ganska lätt att starta ett förlag eller skivbolag. Kompisen gjorde så och registrerade det på Skatteverket, har jag för mig. Du kan då få de intäkter ett eventuellt förlag skulle ha tagit istället - och du har kontrollen istället för förlaget.

 

Mvh,

Peter

Tjena peter tack för svaret. Bolaget är inte registrerat ännu men det jag undrar är vad för typ av kontrakt måste skrivas för själva förlaget mellan artisterna. 

Är det 2 olika delar så
Kompostionen: 50% Lyric,  50%Kompositörer (split sheet)
Master: 100 % Bolag  (Vilket typ av kontrakt) ?
?


Mvh Vic

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, HighVibez said:

Tjena peter tack för svaret. Bolaget är inte registrerat ännu men det jag undrar är vad för typ av kontrakt måste skrivas för själva förlaget mellan artisterna. 

Är det 2 olika delar så
Kompostionen: 50% Lyric,  50%Kompositörer (split sheet)
Master: 100 % Bolag  (Vilket typ av kontrakt) ?
?


Mvh Vic

Hej Vic,

vet faktiskt inte hur man gör, men jag skulle som sagt kontakta STIM och fråga.

Man kan ta över förlagets rättigheter (33 %), men det verkar bara gälla produktionsmusik (lånar länk från annan tråd - tack JayWay) och måste då skriva det när man "stimmar" låten. När det gäller originalmusik så gäller kanske andra regler.

Men som jag förstår så äger man alltid en viss procent av de mekaniska rättigheterna (dvs. när man får ersättning för skivor eller nedladdning), beroende hur stor del du har i verket.

https://www.stim.se/sv/musik-i-radio-tv-film-och-reklam/produktionsmusik

När det gäller ljudinspelningen så är det nog så att studion (eller skivbolaget som bekostat den) äger rätten till den. Jag pratade med en professionell  producentkompis till mig som berättade det. Man kan ju i och för sig förhandla så att man köper rättigheterna till den också. Hur man skriver det vet jag inte.

https://www.studio.se/forums/topic/115842-vem-äger-originalfilerna-stems-vid-studioinspelning/

 

mvh, 

Peter

 

 

Redigerat av Sleap
Meningsbyggnad
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Sleap said:

Hej Vic,

vet faktiskt inte hur man gör, men jag skulle som sagt kontakta STIM och fråga.

Man kan ta över förlagets rättigheter (33 %), men det verkar bara gälla produktionsmusik (lånar länk från annan tråd - tack JayWay) och måste då skriva det när man "stimmar" låten. När det gäller originalmusik så gäller kanske andra regler.

Men som jag förstår så äger man alltid en viss procent av de mekaniska rättigheterna (dvs. när man får ersättning för skivor eller nedladdning), beroende hur stor del du har i verket.

https://www.stim.se/sv/musik-i-radio-tv-film-och-reklam/produktionsmusik

När det gäller ljudinspelningen så är det nog så att studion (eller skivbolaget som bekostat den) äger rätten till den. Jag pratade med en professionell  producentkompis till mig som berättade det. Man kan ju i och för sig förhandla så att man köper rättigheterna till den också. Hur man skriver det vet jag inte.

https://www.studio.se/forums/topic/115842-vem-äger-originalfilerna-stems-vid-studioinspelning/

 

mvh, 

Peter

 

 

Tack peter ska kika in mer på detta och återkommer i tråden , mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...