Jump to content
Annons

davveboii

Recommended Posts

Tjenare! 😎

Jag Àr ute efter ett mixerbord med USB-interface för att kunna spela in trummor med. Vad jag önskar Àr att kunna mixa varje kanal (trumma) för sig i ett DAW-program, och dÀrför har jag förstÄtt att inte vilken mixer som helst fungerar. Har hört att folk pratar om preamps och mono-ingÄngar typ, men jag har verkligen inte fattat det dÀr riktigt. Vad ska jag tÀnka pÄ nÀr jag köper USB-interface? Har ni tips pÄ nÄgon bra mixer?

Mvh. David

Redigerat av davveboii
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Antar att du kan anvĂ€nda ett billigare mixerbord med tillrĂ€ckligt mĂ„nga mic-preamps för de mikrofoner du har tĂ€nkt anvĂ€nda, sedan skicka ut varje kanal separat till ett ljudkort med lika mĂ„nga ingĂ„ngar sĂ„ du kan lĂ€gga dem pĂ„ varsitt spĂ„r i din DAW 🙂 Hur mĂ„nga mikrofoner tĂ€nkte du anvĂ€nda?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur mÄnga spÄr samtidigt? Vi har Behringer x32 producer i vÄr musikförening och kan dÄ anvÀnda 16 preamps samtidigt och spela in via USB. Det finns Àven de med fÀrre kanaler. Bra trots att Behringer tidigare haft ett nÄgot dÄligt rykte. 

https://www.behringer.com/Categories/Behringer/Mixers/Digital/X32-PRODUCER/p/P0AWQ#googtrans(en|en)

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tÀnkte mig 7-8 mikrofoner pÄ trumsetet och sedan skadar det ju inte om man kan spela in med nÄgra fler mickar samtidigt. Jag vet ju liksom ocksÄ vilka mixerbord som skulle fungera men tÀnkte göra lite budget av det hela. DÀrför undrar jag vad man bör tÀnka pÄ nÀr man ger sig in i trÀsket av mixers i den billigare klassen. 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För att spela in trummor behöver du egentligen inget mixerbord alls. Det rÀcker med ett USB-ljudkort med önskat antal ingÄngar/mikrofon-preampar, kolla t ex pÄ Focusrite Scarlett-serie. Ljudkortet kopplar du till din dator med USB dÀr du gör bÄde sjÀlva sjÀlva inspelningen och Àven mixningen direkt i DAW-programmet. 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

- Zoom R24

- Roland Studio Capture

- Behringer X Air XR18 ( alternativt flÄdigare MIDAS MR 18)

 

Zoomen Àr en porta som du ocksÄ kan koppla till datorn. Har 8 in och Àr relativt lÀttbegriplig. Hade en tidigare men sÄlde den för nÄgra Är sedan.

Roland SC Àr faktiskt ett riktigt kompetent kort med 12 preamps och 4 line-in. Köpte ett 2015 och börjar anvÀnda det mer permanent nu till uppmickning av mitt lilla kit. AnvÀnder dock bara 9 in > REAPER > Monitor out + medhörning. Bra köp.

I ditt fall hade jag definitivt tagit Behringer. Förr eller senare fÄr du lÀra dig hur digitala mixers funkar. Hade jag köpt idag skulle jag troligtvis tagit MIDAS, men det Àr bara för att det stÄr just MIDAS.

 

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om det Àr för inspelning sÄ köp ett ljudkort istÀllet för mixer. Finns ingen anledning att ha en mixer om du inte absolut behöver en mixer för nÄgot annat, tex till replokalen eller liknande.

Köp ett ljudkort dĂ€r du har pad pĂ„ preamparna. Är inte helt ovanligt att det slĂ„r över och distar signalen annars dĂ„ vĂ€ldigt mĂ„nga ljudkort har förstĂ€rkning Ă€ven om man drar ner gain-reglaget helt.

Presonus Studio 1824c har 15db pad om man drar gainen i botten. Finns en uppsjö av ljudkort att vÀlja bland sÄ det Àr bara att börja googla och jÀmföra. 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns faktiskt god anvÀndning för mixers Àven smÄ billiga som Behringers men det beror pÄ vad man gör och hur. SjÀlv kör jag med ett 8 kanaler FW och flera 8 kanaler Pci ljudkort. Till Pci korten har jag 2 av Behringers ada 800 eller vad dom heter preampar. 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...
  • 8 mĂ„nader senare...

Hej! Har köpt ett begagnat XR18 och fĂ„r inte USB till Macbooken att funka? Jag kör OSX Catalina. Är USB bara en ingĂ„ng för att köra backtracks osv ut frĂ„n dator in i mixern eller ska den gĂ„ att ansluta som interface/ljudkort? Logic hittar XR18 direkt men inga insignaler kommer. NĂ€r jag ansluter via wifi kommer inte "Connect" upp heller i X Air EDIT.

HjĂ€lp nĂ„gon? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...