Jump to content
Annons

högtalarmysteriet, är detta kablarna?


Maximiliam

Recommended Posts

Tjenare!

När vi köpte hus hade tidigare ägaren kopplat in högtalare i uterummet, vilka inte använts på länge. Han mindes inte var kablarna till dem var, och efter ganska mycket letande hittade jag dessa kablar jag inte har någon aning om vad de är, utkommandes från ett litet hål i väggen.

Först och främst undrar jag - har jag rätt? Och om så är fallet, vad skulle krävas för att bruka dem?

IMG_9752.thumb.JPG.1e9df5d07f02db9faac721f8a404f43e.JPGIMG_9753.thumb.JPG.850e3332d20b97e1b2e51521fa735b47.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där är inte högtalarkabel utan vanlig tråd för eldragning. Vilket man iofs kan ha till högtalare med. Hur många trådar är det? Det ska vara två trådar per högtalare.

Du får väl skruva loss hägtalarna och kolla om kabel i samma färg kommer fram där.

När är huset/uterummet byggt? (Gul tråd får man inte använda sedan länge, utan nu ska all jord vara gröngul.)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, oioioi said:

Det där är inte högtalarkabel utan vanlig tråd för eldragning. Vilket man iofs kan ha till högtalare med. Hur många trådar är det? Det ska vara två trådar per högtalare.

Du får väl skruva loss hägtalarna och kolla om kabel i samma färg kommer fram där.

När är huset/uterummet byggt? (Gul tråd får man inte använda sedan länge, utan nu ska all jord vara gröngul.)

 

Där sa du ju något väldigt smart och simpelt som man borde kommit på själv - skruva ner och kolla hur kabeln som sitter i högtalaren ser ut, HAHA! Toppen, får göra det!

Fyra trådar totalt, röd, gul, vit, svart. Två högtalare i uterummet. Tidigare ägaren var även första ägaren, byggde allt själv, jobbade som elektriker. Osäker på när uterummet specifikt byggdes, men troligtvis på 70-talet. 

 

Tack änsålänge, uppskattas! Får skruva å kika snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du börjar meka, kolla att inte nån har lagt 230V på kablarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...