Jump to content
Annons

Vad är det egentligen för feedback jag vill ha ?


Recommended Posts

Antar jag har gjort en låt (jag är inte ens nära), 
eller snutt jag vill visa upp för världen ...  hur vill jag att världen ska svara ?

Vad är det egentligen för feedback jag vill ha ?

... vill jag bara ha en tumme upp eller ner ?
... min låt är bara bäst och jag vill hoova in berömmelse !?
... är ensam i studion och vill visa att jag finns ?
... har värsta budskapet i låten som ni bara måste veta !
... pappa sågar min låt/liv behöver identitet/kompisar ?
... kom å köp ?
... finns det plats för en EDM låt till ? (inte illa menad 😉
... är gammal nu låter jag fortfarande bra ?
... har min fina låt gjorts förut ?!
... inte nöjd med den, ta skiten och gör nått bra med den ...
... låter bra men mina lyriks är så tom-meningslösa ?
... har jobbat med den i 16timmar i sträck, ni måsta bara gilla den ?!
... hur låter min overdubbmixbase med cubase13plugin/lesliecompressor vid 3:23 ?
... nu även med blockflöjt, kan det bli bättre ?
... hur upplevs min death-metal för nån somm gillar klassiskt ?
... harmoniserar instrumenten i min låt, eller ska jag skippa blockflöjten ?

O.S.V...

I många låter sjungs det ju, men inte alltid går det att höra vad som sjungs ... särskilt när det är språkbyte i låten ...
då kan det va en ide att lägga ut lyriksen för att få mer seriösare feedback.

Låttexten kommer ju interpreteras av lyssnaren ... om då låten ska ha ett budskap ... kanske bygger på en sann historia ...
då kan det ju vara en bra ide att berätta lite om låtens bakgrund, storry ... kanske även målgruppen den är tänkt för ...

Önskas feedback av särsild målgrupp, eller önskas feedback av dem som just inte tillhör låtens målgrupp ?
Och vem är egentligen målgrupp till låten ?

Jag, tex. kommer vara intresserat av att få veta om mina låtar/snuttar redan har gjorts förut.

För mig känns det som att allt jag 'hittar på'redan finns och jag bara copy det omedveten 😞

 

"Min låt kan bara lyssnas genom 13"JBL-Reebock-crossair's för att verkligen fatta den !"

Och så allt det tekniska ... konversationen hänger sig ofta i nyckelbegreppen tex. ReverbCompressionLooping ni vet RCL !?
De är lätt missförstodda, typ mångar kockar/soppa och så har det mycket med kunskapsnivå och erfarenheter att göra ...
Därför : en konkret (teknisk) fråga kan ge ett konkret svar ...
Då är det bra om det finns en teknisk beskrivning av låten, vilka instrument, vilka efekter/filter går igång när, inspelad från band,
referenssystemet är en JVC-Stereo från '89 ... osv.

Bortsett från det tekniska kan ju den subjektiva upplevelsen vara intressant.
Betyder min låt nått för nån ? Har lyssnaren 'känt igen sig' eller en situation i låten ? Vill man veta sånt få man nog fråga ...

Det verkar som om den som vill ha ett seriösare feedback som överstiger 'gilla' knappen få anstränga sig lite ...

PS riktig intressant blir det när det blir feedback på feedback 😉

Simpson munch.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
30 minuter sedan, HomerJSimpsson said:

... finns det plats för en EDM låt till ? (inte illa menad 😉

Simpson munch.jpg

Fixat ... finns det plats för en gubbe med en gitarr låt till ? (inte illa menad 😉

------------------------

He he. 😉 Jag skojar bara. Jag är inte purung själv.

Jag gör inte EDM men jag stör mig inte heller på att unga människor postar EDM-låtar. De tillhör ofta oavsett kvalitet det mer intressanta som postas i forumet. De som postar har ännu inte fastnat i sin musiksmak. Vilket är vanligt att folk gör. Och vilket ofta gör folks musikskapande rätt tråkigt.

Kanske är det här forumet inte rätt för människor som gör musik inom EDM, då de ofta får en respons som startar med: det här är inte min stil, kan inget om genren men ... osv. Det finns ju andra forum som är mer elektroniskt inriktade och kanske skulle de passa många bättre. Men man är kanske också bara tacksam att någon svarar på ens inlägg.

Jag själv tycker att det ökade EDM postandet har gjort forumet betydligt mer intressant än det varit det senaste åren. 

För mig spelar det ingen roll vad man postar. 🙂 Och faktiskt inte vad man skriver. Men vi är olika och det är ok också. Ha en trevlig fredagskväll.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart kul med musik i alla genres och att folk postar, alltid kul att höra vad folk håller på med i stugorna! Tycker trådar där folk lägger upp sina musikprojekt är mycket intressantare än trådar typ -Vad ska jag köpa för monitorer som låtar världsklass, budget 1500kr! :-)

Det viktiga är att forumet lever och att språk och ton hålls på en anständig nivå, tycker jag! 

Tycker att Fredagstipset (tror det hette så), en serie mycket intressanta artiklar har varit det mest substansrika på detta forumet i mannaminne - mer sånt!

 

Henric

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att om man får feedback på själva mixen så är det värdefullt. Om låten är bra eller inte, är inte så viktigt oavsett genre. Det hoppas jag att alla förstår. Feedback om låten är bra kan man få var helst på stan av lyssnare, inte av amatör mixare på ett internet forum.

Jag håller med tidigare inlägg om var man köper för utrustning av världsklass för en extremt låg budget är värdelösa. Snälla, sluta tala om hur aningslösa ni är. Bra grejer kostar bra med pengar och så har det alltid varit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh shit, jag har trampad på EDM-tårna ! Förlåt ! Jag har lyssnat mycket på RAVE o TECHNO tidigare och EDM är ju typ fortsättningen ...

EDM är bra !   E har det gjort enkelt*) att göra musik så att fler kan göra det och de blir bara fler. Och man lär sig så snabbt, det är ju bara*) några knapptryckningar som behövs, upprepa den i snabb tack o låten är typ klar*)... Och varför köpa riktiga, dyra instrument och lära sig dem i åratal när de nu finns som pluggins, där pluggisen i synten kan mer än själva instrumentet ... so BOOM !

*) ojoj det kommer jag få mycket skit för 😮 

 

Och ja, jag är en typ gubbe med gurra ... och jag till och med suger att spela på den 😞

Och mina barn kalla musiken jag lyssna på för GUBBROCK ... fast de vet ju inget om Rock, Pop, Synt, NewWave, INDI, HavyM, Ragge, Rave, TECHNO, GRUNCH och CRAP (det är musiken jag själv gör).

 

I Tråden tänkte jag mer lägga fokus på själva feedbacken. Det är bra med feedback, kanske tom viktig.

Många skulle nog få mer och bättre feedback om de inte bara slängde ut låten. 

Om jag nu hård-dra det så är det faktiskt lite nonchalant att bara lägga ut och fråga om feedback. Musik har ju hur mycket aspekter som helst, vill de ha svar på allt ? Eller har de inte ens en liten undran om typ ett stycke i deras låt blev bra såhär  eller kanske såhär ?

Så, har ni några förslag att göra feedbacken mer och bättre ?

homer makong a scen.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, DionHarris said:

Jag tror att om man får feedback på själva mixen så är det värdefullt. Om låten är bra eller inte, är inte så viktigt oavsett genre. Det hoppas jag att alla förstår. Feedback om låten är bra kan man få var helst på stan av lyssnare, inte av amatör mixare på ett internet forum.

Jag håller med tidigare inlägg om var man köper för utrustning av världsklass för en extremt låg budget är värdelösa. Snälla, sluta tala om hur aningslösa ni är. Bra grejer kostar bra med pengar och så har det alltid varit.

Bra grejer blir begagnade och billigare nån gång ... och då slår jag till, måste bara hålla mig vid liv tills dess 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, HomerJSimpsson said:

EDM är bra !   E har det gjort enkelt*) att göra musik så att fler kan göra det och de blir bara fler. Och man lär sig så snabbt, det är ju bara*) några knapptryckningar som behövs, upprepa den i snabb tack o låten är typ klar*)... Och varför köpa riktiga, dyra instrument och lära sig dem i åratal när de nu finns som pluggins, där pluggisen i synten kan mer än själva instrumentet ... so BOOM !

*) ojoj det kommer jag få mycket skit för 😮 

Nejdå, inte alls, för du har faktiskt helt rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort svar (på en utförliga fråga): jag personligen tycker att man ska gilla att lyssna på det man gjort själv - man ska kunna ge en bra feedback till sig själv varför man gillar något (låter lite kluvet kanske). Tycker man att det inte låter kul - skrota låten. Vad någon annan tycker i detta oändliga universum är ganska oväsentligt - för det kommer ändå alltid att finnas någon som gillar det Du gör.

När man blir fascinerad av sina egna slingor, hookar, melodier eller tills sist färdiga låtar, då är man hemma.

Vad var frågan?:-)

Redigerat av Sleap
Meningsbyggnad
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, Sleap said:

Kort svar (på en utförliga fråga): jag personligen tycker att man ska gilla att lyssna på det man gjort själv - man ska kunna ge en bra feedback till sig själv (låter lite kluvet kanske) varför man gillar något. Tycker man att det inte låter kul - skrota låten. Vad någon annan tycker i detta oändliga universum är ganska oväsentligt - för det kommer ändå alltid att finnas någon som gillar det Du gör.

När man blir fascinerad av sina egna slingor, hookar, melodier eller tills sist färdiga låtar, då är man hemma.

Vad var frågan?:-)

Ja absolut. Den egna motivationen är drivkraften. Jag är ingen musiker men håller på med musik för jag inte kan låta bli. Många skriver ju att de har hållit på med låtarna i timmar för att fintrimma, eller de legat år för att bli mogen. Det finns säkert folk som gör musik 'bara' för sig själv, har ingen tanke på en publik, spela de sin musik är de nöjda. 

Det finns säkert många som gör musik just för en publik (eller var det pengar?) De är nog ganska beroende på feedback, dels för att se hur många 'gilla' de får, men jag tror mest i kvalitetssyfte. Jag kommer vara intresserat i hur publiken upplever låtarna, och så klart allt det tekniska. Man brukar ju vara blid för sina misstag. Sen, hur låten värderas, vad nån 'tycker' är ju som du säger ganska oväsentligt.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, HomerJSimpsson said:

Ja absolut. Den egna motivationen är drivkraften. Jag är ingen musiker men håller på med musik för jag inte kan låta bli. Många skriver ju att de har hållit på med låtarna i timmar för att fintrimma, eller de legat år för att bli mogen. Det finns säkert folk som gör musik 'bara' för sig själv, har ingen tanke på en publik, spela de sin musik är de nöjda. 

Det finns säkert många som gör musik just för en publik (eller var det pengar?) De är nog ganska beroende på feedback, dels för att se hur många 'gilla' de får, men jag tror mest i kvalitetssyfte. Jag kommer vara intresserat i hur publiken upplever låtarna, och så klart allt det tekniska. Man brukar ju vara blid för sina misstag. Sen, hur låten värderas, vad nån 'tycker' är ju som du säger ganska oväsentligt.

 

 

Det spelar ju ingen roll om man är musiker eller inte; kärleken till musik måste ju finnas där. Jag spelar själv bas, gitarr och keyboards, men kan som alla fascineras av hur bra vissa partier eller hookar jag själv gjort (sällan hela låtar). Man låter materialet ligga ett tag efter man har spelat in någon slinga, och sedan när man lyssnar så kan man tycka: wow liksom, har jag gjort detta. Man måste sätta sig in i lyssnarens perspektiv också när det gäller ens egen musik och detta kan nog vara det svåraste att göra (förutom att få till en bra mix).

Och som sagt: motivationen måste komma inifrån; speciellt när du (bara) har tio spelningar på Spotify eller Youtube.

PS: glömde en grej som är ganska viktig, och som människor glömmer. Varje gång du spelar in något så kommer du ju bli bättre på det - och du förbättrar även tekniken på just ditt instrument eller din tekniska förmåga.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Som när jag tröttnade på spela blockflöjt och bytte till akustisk gitarr, hur mycket jag än blåste i hålet så lät det illa.

Men jag gav inte upp och efter flera år av träning så är jag nu 'blåst' på gitarr. 😉

 

Jag vet inte hur det är med är men jag är bra på att lära mig fel ... 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-08-19 at 21:19, Sleap said:

Kort svar (på en utförliga fråga): jag personligen tycker att man ska gilla att lyssna på det man gjort själv - man ska kunna ge en bra feedback till sig själv varför man gillar något (låter lite kluvet kanske). Tycker man att det inte låter kul - skrota låten. Vad någon annan tycker i detta oändliga universum är ganska oväsentligt - för det kommer ändå alltid att finnas någon som gillar det Du gör.

När man blir fascinerad av sina egna slingor, hookar, melodier eller tills sist färdiga låtar, då är man hemma.

Vad var frågan?:-)

Bra skrivet, Sleap och jag håller med till fullo.

Vänligen,

CHAE

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som man ropar får man svar brukar det ju sägas. Jag tror att om man bara lägger upp en länk och skriver "Ny låt, vad tycks?" så får man också svar i samma stil "Den är OK", "Bra" eller "Dåligt". Inget fel med det iofs, man kanske inte var ute efter mer än så. En liten bekräftelse och en play i statistiken på SoundCloud. Vill man att folk ska bemöda sig att ge mer detaljerad feedback får man också bemöda sig att beskriva mer detaljer vad man vill ha feedback kring.

Det är kanske därför jag inte har lagt upp något för feedback ännu. Jag behöver bara lyssna på andras låtar för att hitta en miljon saker jag skulle kunna göra bättre/annorlunda jämfört med dem, så jag vet knappt var jag ska börja när det kommer till specifika saker att fråga om...Sen gör jag ändå mest musiken för jag tycker där är kul så det spelar inte så stor roll hur det låter i andras öronhål 😛

Redigerat av Advan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...