Jump to content
Annons

Jäkligt basic fråga ang trummor på Ramones Blitzkrieg Bop…


ONSatan

Recommended Posts

Detta ska tydligen vara en låt som har ett av världens simplaste (och klassiska) beat. Det är vanlig 4/4 (den som jag tror de flesta lär sig på första lektionen) utan några fills över huvudtaget.

MEN, vad är det som gör bastrumman så skönt ”svampig”?

Jag är nästan säker på att den bara spelar på 1 och 3 men det är nått skönt sväng som om man läser vissa trum-tabs kommer från klassisk dubbelkick på 3 men enligt andra tabs (och mina höron) är det inte så.

Så, ni som kan sånt här. Är kicken bara på 1 och 3? Vad gör i så fall denna sköna ”svampigheten”/”ghost-känslan” i bas-kicken?

 

P.S originalet finns givetvis på Spotify etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
21 minutes ago, Sleap said:

Det låter som det genom hela låten: kicken på ett och tre. Det är nog samspelet mellan kick och elbas som ger denna känsla som du upplever (och den punkiga mixen - svårt att höra baskaggen klart).

Tror samma, det är nog bara på 1 och 3 med det är konstigt svår att höra trots att det inte saknas lågbas i mixen?

Hur tror de de gjort kicken så "svampig"? Stor trumma med löst skinn och "dålig" mick? EQ? Kompressor som är ställd för att tar bort attacken eller hur skulle man kunna återskapa detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minutes ago, oioioi said:

Är du bara nyfiken och vill lära och förstå, eller ska du spela in den som cover?

 

Grunden är att lära och förstå men jag är också sugen på att spela in den som cover för att se hur nära man kan komma.

Efter trummorna är det en del andra konstiga saker med låten. Basgitarr och hi-hat ligger helt vänster, gitarren ligger helt höger (brutalt diskantig/högmidig).

Resten av trummorna ligger i mitten (verkar vara utan bredd/i mono) och sången verkar ligga i mitten med delay/alt.dub som ligger helt utpanorerade.

Både bas och trummor är konstigt "svampiga" och gitarren är superhög utan att dränka bas eller trummor/cymbaler.

Gillar ljudet, gunget och brutaliteten som samtidigt låter ganska "snällt". Är nyfiken på hur de gjort. Men, eftersom jag inte kan mixa så blir det mycket trial and error!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, ONSatan said:

Tror samma, det är nog bara på 1 och 3 med det är konstigt svår att höra trots att det inte saknas lågbas i mixen?

Hur tror de de gjort kicken så "svampig"? Stor trumma med löst skinn och "dålig" mick? EQ? Kompressor som är ställd för att tar bort attacken eller hur skulle man kunna återskapa detta?

Jag lyssnade genom Ultrasone ProLine 550-lurar och tyckte kicken låter som uppmickad med en SM-57/58:a eller någon liknande billig mick, och väldigt komprimerad. Väldigt lågbudget liksom - kanske inspelat i repisen?

Redigerat av Sleap
Fel meningsbyggnad
Link to comment
Dela på andra sajter

26 minutes ago, Sleap said:

Den är tydligen inspelad på fyra kanaler i ett par New York-studios, enligt en gammal uppmickningsteknik som Beatles och andra orkestrar använde. Tyvärr står det inte mick-typer. Här kan du läsa lite om inspelningen:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Ramones_(album)#Recording_and_production

Här sägs det 16 kanaler. Mycket myter ang historiska inspelningar!  🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, lyssnade igårkväll igen och tycker nog att det är dubbla kickar på "3" men att den andra är väldigt svag. Håller ni med?

Är fortfarande brydd över hur bastrumman kan låta så svampig... Vad tror ni om den?

Och, virveln känns väldigt kort men jämn i volymen, är det gate plus kompressor eller hur gör man det (rätt distad också va?)?

P.S även bland "köpenoter" så varierar det mellan 1 och 2 kickar på trean... (typ världens enklaste beat och inte ens proffsen hör hur det är gjort??!)

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, ONSatan said:

Btw, lyssnade igårkväll igen och tycker nog att det är dubbla kickar på "3" men att den andra är väldigt svag. Håller ni med?

 

Jo, med skruttiga datorhögtalare låter det så. Fast inte konsekvent genom hela låten utan bara vissa delar av den.

(Eller så är det jag som inbillar mig det, för att jag skulle spela så.)

Redigerat av oioioi
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, oioioi said:

Jo, med skruttiga datorhögtalare låter det så. Fast inte konsekvent genom hela låten utan bara vissa delar av den.

(Eller så är det jag som inbillar mig det, för att jag skulle spela så.)

Precis, tror jag har spelat den låten live från och till i snart 35 år och om inte trummissen spelat dubbla på "3" så har jag sagt "du spelar fel"... NU när jag för försöker lyssna hur det ska vara så hör jag f-n inte ens säkert OM det ska vara så... 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, ONSatan said:

Precis, tror jag har spelat den låten live från och till i snart 35 år och om inte trummissen spelat dubbla på "3" så har jag sagt "du spelar fel"... NU när jag för försöker lyssna hur det ska vara så hör jag f-n inte ens säkert OM det ska vara så... 

Du har helt rätt: lyssnade igen och trummisen spelar mycket riktigt dubbelslag på trean på vissa partier. Grejen är väl att mixen är sådan att det är svårt att höra. Hade man lite tid kunde man skriva ett (riktigt) trumpartitur takt för takt.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Sleap said:

Du har helt rätt: lyssnade igen och trummisen spelar mycket riktigt dubbelslag på trean på vissa partier. Grejen är väl att mixen är sådan att det är svårt att höra.

Tror man kan (testar när jag är hemma ikväll) höra det tydligare genom att panorera full höger och skära bort diskant.  Borde då i princip bara höra kicken. Basguran ligger ju helt vänster så detta borde "lösa problemet".

Känner mig jäkligt dum som inte tänkte på det tidigare!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, ONSatan said:

Tror man kan (testar när jag är hemma ikväll) höra det tydligare genom att panorera full höger och skära bort diskant.  Borde då i princip bara höra kicken. Basguran ligger ju helt vänster så detta borde "lösa problemet".

Känner mig jäkligt dum som inte tänkte på det tidigare!

Bra ide´där; tänkte inte på det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på kicken igår genom att panorera full höger och skära bort diskanten. Fortfarande halvsvårt att höra (vilket jag inte kan förstå rent logiskt) men jag är ganska säker på att introt till 100% är med dubbel kick på "3" vid varje vända.

Versen är blandad och börjar utan dubbelslag på "3" men väl på "7" (klan man skriva så?) första två vändorna, sen blir det samma mönster fast inventerat.

 

Nån som vågar gissa på hur de gjort kicken så "svampig"? OM ni skulle göra liknande idag, hur skulle ni då göra? Virveln är också väldigt jämn och kort (utan "ton"), är det gate-ning eller är det tejp och dämpning? 

Generellt tror jag som halvdöv och 100% amatör som inte ens kan spela trummor stabilt många minuter (please, rätta mig var jag har fel, jag vill lära):

Mina teorier och frågor:

1. Hi-hatan spelas öppen och inspelad separat (låter dessutom som den spelar samtidigt som crash-arna i versen ??). Den är fullt panorerad vänster och kommer därmed knappast från OH-mickar? Hur tror ni de fått den så mjuk (komprimerat bort attacken?)?

2. Jag kan inte ens gissa hur virveln är mickad (uppe/nere?) men _tror_ att den är vältejpad/gate-ad? Men, kommer den mestadels från OH eller närmick (som amatör gissar jag OH men då gissar jag utan kunskap).

3. Bastrumman. stoor och löst spänt skinn? Hur mickad (nära/långt bort? hur mycket i OH?)?

4. Golvpukan är rätt komprimerad tror jag och borde inte vara så svår att fixa?

5. OH är Stereo va? Tänker inte minst på crashen som ligger väldigt vänster (100%?) och golvpukan som ligger väldigt långt till höger. 

Hur skulle ni återskapa detta trumljud?

P.S, vad jag kunnat utläsa ur denna text så är det inspelat i bra, stor, studio, på visserligen kort tid men bästa möjliga utrustning. Därefter är det nermixat "på äldre vis" till full vänster, mitten och fullt höger för att simulera äldre inspelningar av bl.a. Beatles.

 

HILFE!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! En jäkligt cool grej hände och jag är fortfarande lite shaken....

Har liksom inte "fått ro" ang trumfrågorna utan har surfat runt och gjort diverse teester som en galning. Till slut fann jag en email-adress till Rob Freeman som var försteingenjör/delägare i Plaza Sound Studios NY där skivan spelades in. Drog då iväg ett mail med mina frågor, vad jag hittills fått fram och vad jag inte fick ihop.

Igår fick jag ett mail där han mycket vänligt svarar på frågorna, förklarar vad han tycker ger ljudet, listar använda outboards, var de stod fysiskt, mickplaceringar, väggmaterial och ritning över studion och de rum som användes!!

Starstrucked! 

Redigerat av ONSatan
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Lyssnar du på många andra låtar som Tommy spelade trummor på så har de det där karaktäristiska dubbelslaget på 3:an som inte riktigt låter som ett dubbelslag :) Live är ju bäst såklart. Där hör man mer tydligt hur han spelade.
Han var ju ingen trummis i grunden så allt är väldigt basic.

Kan du inte dela med dig av vad som stod i mailet från Freeman!? Jävligt coolt!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...