Jump to content
Annons

Reaper re-wire


flintan

Recommended Posts

Osäker på om ämnet hör hemma i den här underavdelningen eller i Pro Tools forumet..

Jag vill kunna köra Reaper via re-wire pluggen som ”slav” till Pro Tools. Har installerat Reaper men får inte upp pluggen, varken i plugin listan eller i mappen med pluggar. Mac OS Sierra, senaste Reaper och har testat på både Pro Tools HD 12 och Ultimate 2018.12. 

Någon som har koll på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag körde Re-Wire när jag testade Reason med tidigare versioner av Pro Tools (7:an eller 8:an - kör nu PT 12 på Yosemite) och då fanns en RTAS-plugg som hette Digi Rewire. Det var mestadels strul att få det att funka kan jag säga. Tydligen finns ingen motsvarande AAX-plugg som funkar som rewire och många har problem att få det att funka med Propellerheads version. 

Här är några trådar där de försöker utreda detta (det verkar var ett större projekt än vad man tror). Detta gäller ju Waves, men borde funka på samma sätt med Reaper:

http://duc.avid.com/showthread.php?t=355938

http://duc.avid.com/showthread.php?t=374650

 

Testade själv att installera re-wire nyss och den finns mycket riktigt i Bibliotek/Application Support/Propellerhead Software/Rewire och Rewire bundle, men dök inte upp i PT. Knepigt.

Redigerat av Sleap
tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2019-08-13 at 23:22, Sleap said:

Jag körde Re-Wire när jag testade Reason med tidigare versioner av Pro Tools (7:an eller 8:an - kör nu PT 12 på Yosemite) och då fanns en RTAS-plugg som hette Digi Rewire. Det var mestadels strul att få det att funka kan jag säga. Tydligen finns ingen motsvarande AAX-plugg som funkar som rewire och många har problem att få det att funka med Propellerheads version. 

Här är några trådar där de försöker utreda detta (det verkar var ett större projekt än vad man tror). Detta gäller ju Waves, men borde funka på samma sätt med Reaper:

http://duc.avid.com/showthread.php?t=355938

http://duc.avid.com/showthread.php?t=374650

 

Testade själv att installera re-wire nyss och den finns mycket riktigt i Bibliotek/Application Support/Propellerhead Software/Rewire och Rewire bundle, men dök inte upp i PT. Knepigt.

Fun fact:

Reason 11 kommer snart och då kommer hela racket att vara en VST3 plugin som kan köras i i valfri DAW för dem som inte använder reason som en "one stop shop", som jag gör 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, OneStopShop said:

Fun fact:

Reason 11 kommer snart och då kommer hela racket att vara en VST3 plugin som kan köras i i valfri DAW för dem som inte använder reason som en "one stop shop", som jag gör 🙂

Synd att de inte kan göra den i alla pluggformat bara, som till Logic (AU) och Pro Tools (AAX). Enligt hemsidan kommer en AU-version och kanske en PT-version. De har ju bara haft 15 år på sig att göra dem;-)

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, Sleap said:

Synd att de inte kan göra den i alla pluggformat bara, som till Logic (AU) och Pro Tools (AAX). Enligt hemsidan kommer en AU-version och kanske en PT-version. De har ju bara haft 15 år på sig att göra dem;-)

Står att dem även kickar på en AAX version. Jag själv kör bara VST när jag inte använder RE men det är säkert bra för många 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, OneStopShop said:

Står att dem även kickar på en AAX version. Jag själv kör bara VST när jag inte använder RE men det är säkert bra för många 🙂

Jag såg det också:-) Det är kanske 90 procent som kör DAW:s som använder VST så AAX-versionen var ju säkert inte så där prioriterad. Jag gillade Reason på den tiden, men nu har ju andra pluggar med ljudbibliotek kommit så långt, t.ex; Kontakt, Pro Tools egna Xpand/Xpand 2 osv. 

Och jag kör mer och mer med externa analoga syntar; de låter så mycket bättre tycker jag, men vill man göra en snabb demo så är ju "In-the-box" att föredra.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, Sleap said:

Jag såg det också:-) Det är kanske 90 procent som kör DAW:s som använder VST så AAX-versionen var ju säkert inte så där prioriterad. Jag gillade Reason på den tiden, men nu har ju andra pluggar med ljudbibliotek kommit så långt, t.ex; Kontakt, Pro Tools egna Xpand/Xpand 2 osv. 

Och jag kör mer och mer med externa analoga syntar; de låter så mycket bättre tycker jag, men vill man göra en snabb demo så är ju "In-the-box" att föredra.

 

Ja alla har vi olika processer 🙂 Jag använder sällan synthar. mest Gitarr, pianon stråkar osv. Reason har bra pianopluggar och även hyfsade stråkar 🙂 Gitarr har jag plats för i studion så där använder jag bara effektpluggar. Även om reson också har en inbyggd, virtuell "gitarrist" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...