Jump to content
Annons

Phonic P8A - hur koppla?


martyyyyy

Recommended Posts

Jag har ärvt ett par Phonic P8A högtalare. Är inte så haj på det här med hur de ska kopplas. Kan jag koppla in dom i min Onkyo förstärkare?

Har inte sett sådana här anslutningar förut. Det går ju inte att ansluta med vanlig högtalarkabel som de som är anslutna i dagsläget till min Onkyo.

//Ljudnovis

20190806_175006.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Nej. Dessa är aktiva. Vissa modeller har Onkyo eller andra receivers type Sony  osv har lågnivå utgång. De brukar vara en RCA kontakt och går oftast att koppla in på aktiva högtalare som har balanserad ingång som XLR.

Dessa högtalare kan du lämpligen koppla direkt mot ljudkortet eller mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om min förstärkare har en "lågnivå" utgång så funkar det? 

Behöver man både en strömsladd till högtalarna plus en sladd till förstärkaren alt. datorn då?

Vore schysst om någon förklarade hur man kopplar och vilka sladdar som behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du köra dem som aktiv så behöver de ström och strömkabelns-kontakt 3-pol visas som symbol längst ner till höger på lådan. Det är samma typ som brukar sitta till stationära datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, HomerJSimpsson said:

Ska du köra dem som aktiv så behöver de ström och strömkabelns-kontakt 3-pol visas som symbol längst ner till höger på lådan. Det är samma typ som brukar sitta till stationära datorer.

Men man kan köra dem som passiva om man går via förstärkare? Förstår jag rätt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast och billigast är att koppla dem till hörlursutgången på datorn eller telefonen etc. Då behöver du en y-kabel, dvs i ena änden en stereo-plugg som passar i hörlursuttaget, och i andra änden två mono-telepluggar (en för vardera kanal) som du kopplar in i respektive högtalare.

Och så en stömkabel per högtalare.

På baksidan av monitorerna finns en liten volymratt som heter "input level" som du kan vrida ner för säkerhets skull. (Denna kan du sedan ha stående på "lagom" nivå, volymen justerar du i normalfall på telefonen/datorn. Själv är jag lite nojig av mig så jag föredrar att ha en fysisk volymkontroll på vägen.)

Ha riktigt låg volym på telefonen/datorn då du startar första gången. Det är bra tryck i dessa Phonic P8A, så var rädd om dina öron.

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, oioioi said:

Enklast och billigast är att koppla dem till hörlursutgången på datorn eller telefonen etc. Då behöver du en y-kabel, dvs i ena änden en stereo-plugg som passar i hörlursuttaget, och i andra änden två mono-telepluggar (en för vardera kanal) som du kopplar in i respektive högtalare.

Och så en stömkabel per högtalare.

På baksidan av monitorerna finns en liten volymratt som heter "input level" som du kan vrida ner för säkerhets skull. (Denna kan du sedan ha stående på "lagom" nivå, volymen justerar du i normalfall på telefonen/datorn. Själv är jag lite nojig av mig så jag föredrar att ha en fysisk volymkontroll på vägen.)

Ha riktigt låg volym på telefonen/datorn då du startar första gången. Det är bra tryck i dessa Phonic P8A, så var rädd om dina öron.

Stort tack för förklaring!

Då är det uteslutet att gå via förstärkaren alltså, så att man kan växla mellan dator,skivspelare etc.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, martyyyyy said:

Stort tack för förklaring!

Då är det uteslutet att gå via förstärkaren alltså, så att man kan växla mellan dator,skivspelare etc.

 

Förstärkarens hörlursutgång borde gå bra den med. (Den har ju variabel volym.)

Men har du inte redan högtalare till din förstärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

15 hours ago, martyyyyy said:

Aha, man behöver inte ansluta via xlr utgången på högtalarna? Det funkar med telekabel också?

Det går med båda varianterna. Kör du ändå via obalanserad output kan du lika gärna använda telekabel.

Skaffar du ett ljudkort med balanserade utgångar däremot vore XLR-anslutningen att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
12 hours ago, martyyyyy said:

Funkar bra med hörlurarutgången på förstärkaren. Men kanske blir bättre att ansluta på röd och vit rca utgång här på framsidan, då blir ljudet balanserat?

20190809_191804.jpg

Hur ser baksidan ut? Den är till för att kopplas till en tv. Och tv brukar ha någon form av ljudingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, pme said:

Hur ser baksidan ut? Den är till för att kopplas till en tv. Och tv brukar ha någon form av ljudingång.

Tv-ingången på apparaten är väl för få tv-ljudet till högtalarna, inte tvärtom?

Enda ljudutgången som jag kan hitta med variabel volym är just hörlursutgången.

(Det skulle fungera med "rec out" med, men då måste man även koppla in en separat volymkontroll innan monitorerna. Vilken inte kommer kontrolleras av fjärrkontrollen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
22 minutes ago, oioioi said:

Tv-ingången på apparaten är väl för få tv-ljudet till högtalarna, inte tvärtom?

Enda ljudutgången som jag kan hitta med variabel volym är just hörlursutgången.

(Det skulle fungera med "rec out" med, men då måste man även koppla in en separat volymkontroll innan monitorerna. Vilken inte kommer kontrolleras av fjärrkontrollen.)

Ingången är nog en composit AV, vilket kan användas till tex kameror.  Receivern verkar ha HDMI.  HDMI kan bära ljud och jag tror att det finns "optional" analog ljud ut där. Så om den har den optionen och att den går att påverka med volymratten så är det ett alternativ.  Men det blir nog bättre om den inte används alls...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...