Jump to content
Annons

Studio i garage


Nilsen

Recommended Posts

Hej på er!

Varit inne och läst en del här men inte blivit medlem förrän nu! Mycket klokt och trevligt i detta forum!

Tänkt bygga studio hemma i garaget (eller rättare sagt släppa in lite snickare för att göra grovjobbet).

 

Hur garaget "ser ut":

2.30 m upp till takbjälkarna och ytterligare 30 cm upp till taket. Garaget är på ca 21 kvm, ca 7x3 m. En liten del av det blir förråd till resten av familjen. Blir nog ca 18 kvm kvar till replokal/studio. På väggarna finns reglar med masonitskivor, antar att dessa bildar en luftspalt mot bakomliggande trä. Garaget är byggt i trä, ingen isolering. Ventilation finns på kortsidorna (varav en i garageporten). Betongplatta på marken (vet ej hur tjock denna är).

Förrådet blir mellan garageporten (som inte kommer att öppnas) och den nya väggen (som jag tänkt sätta lite snett för att motverka stående vågor, dock kanske inte lika snett som på min fina skiss:))

Initialt bygger jag allt som ett rum (utöver förrådet då), när ekonomin tillåter kommer jag eventuellt att sätta upp en till vägg för att få kontrollrum och inspelningsrum.

 

Tänkte fråga er vad ni tror om dessa idéer:

Golv: Platonmatta, cellplast, foam och ekparkett.

På väggarna. Sätta upp reglar i tak för masonitskivor mellan reglarna, då blir det luftspalt utåt. Sedan på masonitskivor (golv och tak) läggs 95+45 isolering, ångspärr, sedan 2 lager gipsskivor. under denna tid får jag snacka med snickare/elektriker om ventilation/eldragning.

Kommer förresten ha en dubbeldörr vid ingången, kommit över en rätt bra ljudisolerad dörr samt dörrkarm begagnat.

Kommer "bädda" för att i senare skede kunna sätta upp skiljeväggen genom att tänka ut var eluttag mm ska vara. Tror ni det är en bra ide att dela upp kontrollrum/inspelningsrum ungefär 50/50?

 

Som ni märker är jag i ljudisoleringsstadiet, akustikbehandlingen får komma sedan.

 

Låter detta tokigt tycker ni?

Hoppas allt är gott!

 

/Nilsen

 

IMG-4152.thumb.JPG.2a2eb59315c87617c48ee9a5b67c8c22.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Roligt med bygge! jag är absolut ingen expert men jag tror att 9kvm för kontrollrum och 9kvm för inspelningsrum kan vara lite lite. Är nog bättre att ha allt i samma rum 🙂 Om du bara ska spela in "torrt" så kan du ju göra inspelningsrummet lite mindre och dämpa det ordentligt så du får lite mer utrymme för lyssning och mix! men finns säkert många andra här som har bättre idéer än mig! Lycka till med bygget! 😎

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Garage-Band ! Alltid en bra början. 

Glöm inte uppvärmningen, vissa instrument kräver konstant temp för att låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog hellre ha ett större kombinerat inspelnings- och kontrollrum än två separata, mindre rum. (Men det beror ju givetvis på hur man arbetar, och hur många personer som ska vara där samtidigt.)

Notera att bygglov troligen behövs för att bygga om garage till studio.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...