Jump to content
Annons

Jon A

Recommended Posts

Annons

Vet inte har aldrig testat men det borde gå att hitta tips på utländska musikforum helt enkelt genom att regga sig och ställa frågan. Räkna med att det är svårt då det väl finns minst en bra studio i var man och kvinnas garderob över hela planeten nu för tiden.

Fixa gig spela ute mycket så ofta som det går och börja söka spelningar allaredan nu inför nästa festivalsommar. Det är nog det säkraste sättet att få uppmärksamhet överhuvudtaget.

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att speciellt i dagens läge som saker och ting har utvecklats och hårdvaran blivit billigare och billigare så åker man på att leverera först och sen frågar folk efter skivan om man har tur. Det måste ju finnas minst några miljoner sugna världen över som vill slå igenom och sälja skivor som både har prylarna och talang nog till att göra det utöver alla som redan är etablerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver under på den reflektionen pop53. Men det borde ju finnas utrymme för något mer än mainstreammusiken i radion. Det är ju samma låtar som tuggas om och om igen, samma artister, radions utbud är ointressant som det är nu. Det måste vara något fel när det fortfarande är Beatles musik som är den mest spännande 2019. Vem påverkar vad som ska spelas? Radion är som  som Melodifestivalen där det kan omöjligt vara de 20-30 bästa låtarna som skrivits varje år som tävlar. Jag känner många i min bekantskapskrets som skriver betydligt mer spännande låtar, som dessutom klockar in på runt  3 min...och har bra refränger...men som inte kommer längre än till, i bästa fall, bekantskapskretsen. Det har blivit lite som svenska akademin,  man släpper inte in nya i sin innersta krets, eller åtminstone högst ogärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

slejnard, jag befinner mig i samma sits som du. För gammal (enl samma norm) för att åka ut men levererar gärna låtar till etablerade artister. Inte ens mina barn (10 samt 13 år) tycker mainstreamradions utbud är bra. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är ett problem helt enkelt och vi är ganska konservativa vi som håller på med det här både amatörer och profs. Jag upptäckte fenomenet livestreamning för ca 10 år sedan och tänkte fan va bra nu kan man lira live hemifrån och började puffa för det på olika musikforum. Det var helt ointressant och folk blev faktiskt förbannade på mig speciellt på Kontrollrummets forum. 

Det drog igång på justin.tv men gick över till att heta twitch och fokuserade på spel under lång tid. Nu får man streama musik där igen och många gör det glädjande nog för mig. Där har jag sett riktigt bra framträdanden ibland i världsklass i olika gengre men dom bästa kanske når runt max 1000 tittare ändå.

Man har också hittat nya vägar att få betalt också så internet utvecklas också kontinuerligt på alla områden. Men det är regelbundenhet och hårt jobb som gäller fortfarande så spela live är ett av alla moment/många bäckar små tillsammans med att sälja skivor T-shirts etc etc.

Så framtiden skapas just nu genom alla unga som håller på med det här och hur man ska gå tillväga för att synas kommer nog att ändras löpande framöver.

Framför allt så borde det lokala musiklivet kunna dra nytta av livestreaming i och med att man kan lira hemifrån eller livesända sina gig från lokala puben etc etc och slippa vara beroende av att ligga på vägarna och köra. Musik konsumtionen har ju mer eller mindre gått helt över till internetbaserade tjänster nu så varför inte även framförandet och marknadsföringen.

Men sällan har människan varit förnuftig och branschen är nog fortfarande ganska mäktig så det kommer nog att kämpas emot så in i h.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du har rätt i det, att vi är konservativa vi som sysslar med detta. Det blir en hel del jantelag. Och jag upplever att många som är utbildad musiker ser ner på oss som är autodidakta, dvs om man inte heter Paul McCartney eller Benny Andersson vilka båda är ej notkunniga.

Vi får väl se hur branschen utvecklas. Men läskigt är dock att Warner skrivit kontrakt med artificiell intelligens  som låtskrivare. Googla på Daddy´s car på tuben....

Redigerat av Jon A
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...