Jump to content
Annons

Dator


Thinwhitelad

Recommended Posts

Hejsan!

Skulle vilja ha lite köpråd kring inköp av ny dator till musikproduktion. Tänker köra Pro Tools och vill ha en tillförlitlig och rejäl kvalitetsdator som klarar det mesta.

Jag är totalt kass på datorkomponenter så att sätta ihop en egen burk vill jag inte. Jag vill sätta igång med musikskapandet ganska omgående och efter att nu efterforskat i några veckor utan att ha blivit något klokare vänder jag mig nu hit för stöd. 

32gb ram har jag typ fattat, i7-processor. En SSD + en extra disk. Budget: runt 20

Butiken runt hörnet har den här, kan det vara något jag söker?

https://www.nordwaystore.se/dell-precision-3630-mt-i7-8700k-32gb-512gb-ssd-1tb-intel-uhd630-dvd-rw-w10p-1y-basic-nbd/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

20 000 spänn får du en väldigt väldigt bra dator för om det inte står ett firmanamn på den. Dom 7-8000 som skillnaden kanske blir mot en ihopsatt på lösa delar ger ju givetvis utrymme till ännu bättre grejor i burken. Kort sagt låt nån bygga den om du inte vill eller kan. Ett av dagens nytillverkade moderkort av en känd tillverkare funkar och så har det varit i ett gäng år nu. Processor har du redan koll på och man kollar bara om den funkar för moderkortet. Minnen = samma och lätta att lära sig byta eller uppgradera. Ska du inte lira spel eller mecka med film så är det kanske inte ens nödvändigt med ett grafikkort utan det inbyggda i processorn kanske räcker. Ska du också spela och göra video så är det riktigt gott att ha lite cash över att lägga på ett bra grafikkort. Hårddiskar är lätt -> SSD och behöver man också extern lagring så funkar usb3 dockor ganska bra men det finns moderkort med thunderbolt port för extern hårdvara tex en tb docka också.

 

Men visst kan man köpa färdigt och då funkar nog i princip alla datorer från kända tillverkare helt ok nu för tiden. 

 

Jag får för mig att Dell och tex HP är lite som med Apple datorer dvs att man betalar mycket för namnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Slänga ut så mycket på en dator är bara vansinne.Speciellt på en som det inte finns tillräcklig info om. Finns det ens tillräckligt med usb-portar? Du kan hitta en dator för 6-7000:- och behöver bara troligtvis slänga in lite mer ramminne. Har man minst 1TB hd så räcker det långt. I övrigt är det bara skaffa en extern hd om du vill spara när du är klar. Ja Dell är som Apple. Betalar mycket för märket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville ha en med bra grafikkort också ifall jag gör nån video. Tog 9:e gen i5, 16 GB ram, kostade ca 10000kr. Med din budget får du precis vad som helst tex: 

https://www.komplett.se/product/11351/datorer/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i160

 

sen kan du konfigurera och byta komponenter men ve nån hjälpa dig om dU är osäker 🙂 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att du först o främst behöver en dator med en kraftig processor. Någon form av i7-processor med bra kylning räcker långt. Sedan är det minne, 32GB är mycket men se gärna till att ha några lediga minnesplatser för framtida uppgradering.

En SSD-disk för operativsystemet och dina program är givet då det är den mekaniska hårddisken som är flaskhalsen i nästan alla system utan SSD. En extra, stor HDD för fillagring är inte dyrt och fungerar hur bra som helst vid sidan av en SSD.

Det du sedan borde ha är ett ok grafikkort. Inte för att spela spel utan bara för att driva de skärmar du vill koppla in utan att stjäla kraft från processorn.

Denna från komplett borde täcka dina behov en lång tid framöver:

 

dator.JPG

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på någon Mac Mini-modell (helst med i7-processor och mycket RAM-minne) och ett Thunderbolt-ljudkort. Kör själv en Mac Mini från 2011  (20 gig ram) med Pro Tools 12 och ett Zoom Tac 2-ljudkort. Funkar utmärkt.

Jag vet dock inte hur mycket RAM det går att stoppa i de nya modellerna, men Mac Minisar är otroligt prisvärda. Bara koppla in skärm, tangentbord och mus och köra.

Och den tar absolut ingen plats, såsom de stora PC/Mac stationära datorerna.

Här är en i5-modell:

https://www.macoteket.se/produkt/apple-mac-mini-six-core-i5-30-ghz-8-gb-256-gb/54294601

 

Redigerat av Sleap
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag en iMac 2017 men tyckte det lät som att Thinwhitelad var mer intresserad av en Win-pc 🙂 Om du kan och vill, köp Apple! Vet att jag kommer få höra mycket nu men enligt mig är Appels OS otroligt mycket bättre än Windows när det kommer till ljud och media allmänt!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, pop53 said:

Det är ingen skillnad på mac och pc os överhuvudtaget så mac är inte bättre på musik och media det är en gammal myt som lever kvar av nån anledning. Jag har både och samt en flock hackmacar och leker både med ljud och bild så jag vet. För 10 år sedan körde jag med 4 skärmar på skitbilliga grafikkort från Kina på mina hackmacar så det var Logic på en Internet på en film på en etc etc. Eller så sände jag live på internet och då kunde man ha dom programmen på olika skärmar för bättre överblick.

Mac minin är ok men svindyr och det går inte att mecka med den så där blir det mera bang för cashen med en hackmac i så fall. Thunderbolt finns det både Asus och Gigabyte moderkort som har. Jag har ett gigabyte moderkort med ett tb pcie kort med två tb portar en displayport samt en hdmi på. Displayport och hdmi är ut portar. En tb port sitter mitt blacmagic design mini monitor kort för film meckning i och i den andra sitter min docka för hårddiskar. Till displayport ingången är mitt grafikkort inkopplat så jag får kanonbild via hdmi ut när man tittar på filmer. Etc etc etc

 

Som dom andra säger så kan man komma undan billigare och en modern i5 processor funkar förmodligen bättre än min i7 jag köpte för några år sedan.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, pop53 said:

 

Förstod att denna diskussion skulle starta av min kommentar 😂 därför skrev jag att det bara är min åsikt 🙂 jag har, liksom du, lång erfarenhet av både Mac och PC samt använder båda dagligen. Jag står ändå fast vid att jag gillar Mac bättre när det kommer till media. När jag i vardagen arbetar med nätverk är det PC som gäller, men hemma i min studio samt när jag arbetar med forografering så är det Mac och bara Mac som gäller, För Mig då alltså 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, pop53 said:

 

Off topic: Mac Minin "svindyr"? Inte speciellt tycker jag, 13 kkr för en six-core I5, allting är relativt. Trådskaparen ville ju lägga ut 20 kkr (om du läste hela hans inlägg, pop53?).

Och att "mecka" med sin dator, vem vill hålla på med det?

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
2 timmar sedan, Sleap said:

Kolla på någon Mac Mini-modell (helst med i7-processor och mycket RAM-minne) och ett Thunderbolt-ljudkort. Kör själv en Mac Mini från 2011  (20 gig ram) med Pro Tools 12 och ett Zoom Tac 2-ljudkort. Funkar utmärkt.

Jag vet dock inte hur mycket RAM det går att stoppa i de nya modellerna, men Mac Minisar är otroligt prisvärda. Bara koppla in skärm, tangentbord och mus och köra.

Och den tar absolut ingen plats, såsom de stora PC/Mac stationära datorerna.

Här är en i5-modell:

https://www.macoteket.se/produkt/apple-mac-mini-six-core-i5-30-ghz-8-gb-256-gb/54294601

 

Håll dig till ämnet eller ge fan skriva något  överhuvudtaget. Du har hängt här tillräckligt länge för att låta bli sånt skit. Hur många gånger genom åren har inte andra frågat om råd om PC och sen kommit alla nä köp en Mac  istället, det är så mycket bättre. Sen är Thunderbolt på väg fasas ut så det var inte heller något bra råd. Går samma väg som FireWire. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, Die Hard said:

Håll dig till ämnet eller ge fan skriva något  överhuvudtaget. Du har hängt här tillräckligt länge för att låta bli sånt skit. Hur många gånger genom åren har inte andra frågat om råd om PC och sen kommit alla nä köp en Mac  istället, det är så mycket bättre. Sen är Thunderbolt på väg fasas ut så det var inte heller något bra råd. Går samma väg som FireWire. 

Seriöst liksom: "Dator" är rubriken för tråden. Jag har inte skrivit ETT enda ord om PC versus Mac. Så stick o brinn!

Trådskaparen vet ju inte vad han vill ha, det var bara ett exempel han gav.

Och: Thunderbolt är inte alls på väg att utfasas, den är i version 3 nu.

Redigerat av Sleap
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det bli lite för mycket här tycker jag 😛 Den som ska köpa en dator får ju alltid välja själv. Alla kan ju få lov att komma med råd tycker jag! 🙂 Mac eller PC? Det du gillar bäst är det absolut bästa som finns att köpa!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, Sleap said:

Off topic: Mac Minin "svindyr"? Inte speciellt tycker jag, 13 kkr för en six-core I5, allting är relativt. Trådskaparen ville ju lägga ut 20 kkr (om du läste hela hans inlägg, pop53?).

Och att "mecka" med sin dator, vem vill hålla på med det?

Jag och många många med mig gillar att mecka dator och speciellt om man får dubbelt så mycket för pengarna

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, pop53 said:

Jag och många många med mig gillar att mecka dator och speciellt om man får dubbelt så mycket för pengarna

Du har en poäng i att man får mycket för pengarna när det gäller PC/HackMac, men man får så mycket mer tid  över till musiken om man inte meckar så mycket (och jag har själv hållit på med PC-datorer i 15 år). 

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, OneStopShop said:

Förstod att denna diskussion skulle starta av min kommentar 😂 därför skrev jag att det bara är min åsikt 🙂 jag har, liksom du, lång erfarenhet av både Mac och PC samt använder båda dagligen. Jag står ändå fast vid att jag gillar Mac bättre när det kommer till media. När jag i vardagen arbetar med nätverk är det PC som gäller, men hemma i min studio samt när jag arbetar med forografering så är det Mac och bara Mac som gäller, För Mig då alltså 🙂

Det var bara som ren information det jag skrev inte som en replik men det ser nog så ut kanske.

 Jag kör os x bara för att Logic försvann på PC sidan och sen blev jag fast för att jag inte kunde med dom andra som cubase reaper och alla andra daws. Macar med kräm i var så in i h.... Mycket för dyra för mig så jag såg ingen annan utväg än att bygga hackmacar.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, Die Hard said:

Slänga ut så mycket på en dator är bara vansinne.Speciellt på en som det inte finns tillräcklig info om. Finns det ens tillräckligt med usb-portar? Du kan hitta en dator för 6-7000:- och behöver bara troligtvis slänga in lite mer ramminne. Har man minst 1TB hd så räcker det långt. I övrigt är det bara skaffa en extern hd om du vill spara när du är klar. Ja Dell är som Apple. Betalar mycket för märket.

Du bara kastar skit över allt. Skaffa en seriös uppfattning istället som är baserad på fakta. Vill någon "slänga" ut så mycket pengar så är det väl deras ensak. Du kan väl komma med lite fakta, och konkreta exempel, visa att det inte är det bästa valet, och ge andra alternativ, istället för att orera här.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar ödmjukast för alla svar och kloka råd... 

Nä, det är inte lätt när man inte vet vad man vill ha, eller behöver för den delen. Men ni har hjälpt mig otroligt mycket med era infallsvinklar. Och visst har jag sneglat på mac:arna, känns bara som jag har lite mer knas på PC så det är väl nån bekvämlighet-grej att hålla sig till det. Men jag kanske lurar mig själv. 

Jag ska läsa på lite kring komplett-lösningarna. Hur ska man tänka kring grafikkortet? Det känns som man kan spara mycket pengar där samtidigt som det på vissa ställen förespråkas bra grafikkort... Är det en gamingdator som jag ska leta efter? 

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, Die Hard said:

Håll dig till ämnet eller ge fan skriva något  överhuvudtaget. Du har hängt här tillräckligt länge för att låta bli sånt skit.

Jag ser verkligen inget i Sleaps inlägg som avviker från ämnet. Ämnet är ny dator för ProTools och Thinwhitelad vill inte bygga ihop komponenter själv. 

Du har också hängt här tillräckligt länge för att känna till en 15 år gammal regel om att hålla konversationen på en trevlig nivå.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, pop53 said:

Det var bara som ren information det jag skrev inte som en replik men det ser nog så ut kanske.

 Jag kör os x bara för att Logic försvann på PC sidan och sen blev jag fast för att jag inte kunde med dom andra som cubase reaper och alla andra daws. Macar med kräm i var så in i h.... Mycket för dyra för mig så jag såg ingen annan utväg än att bygga hackmacar.

Förstår det! Jag tänkte på en hackmac innan jag tömde plånboken och köpte en iMac 😛 men jag är väldigt nöjd! Inte för att säga att jag inte har varit nöjd med alla hemmabyggda PC's jag har haft som har fungerat helt och hållet felfritt genom åren 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, Thinwhitelad said:

Och visst har jag sneglat på mac:arna, känns bara som jag har lite mer knas på PC så det är väl nån bekvämlighet-grej att hålla sig till det. Men jag kanske lurar mig själv. 

Håll dig till Windows om du är bekväm med det! Finns ingen anledning att byta då 🙂

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Thinwhitelad said:

Tackar ödmjukast för alla svar och kloka råd... 

Nä, det är inte lätt när man inte vet vad man vill ha, eller behöver för den delen. Men ni har hjälpt mig otroligt mycket med era infallsvinklar. Och visst har jag sneglat på mac:arna, känns bara som jag har lite mer knas på PC så det är väl nån bekvämlighet-grej att hålla sig till det. Men jag kanske lurar mig själv. 

Jag ska läsa på lite kring komplett-lösningarna. Hur ska man tänka kring grafikkortet? Det känns som man kan spara mycket pengar där samtidigt som det på vissa ställen förespråkas bra grafikkort... Är det en gamingdator som jag ska leta efter? 

Det är nog inte meningen från nån av oss som svarar att göra det svårare för dig vi vill hjälpa till bara. Vi kanske inte lyckas skitbra i alla lägen 😄.

 

Grafikkort eller ej är beroende på vad du vill göra men som regel nåt man kan köpa till i efterhand om det visar sig att man behöver mera kraftfull grafik.

Jag leker att jag meckar med video så jag har ett gtx 1080 och det kostade ca 10 000 spänn bara det. Men i förhållande till vad jag faktiskt kan och skulle klara mig med så snackar vi overkill så in i ........

Däremot så behöver jag det då vi går mot upplösningar över 4k om jag vill leka med sånt material. Kort sagt det beror på. 

Nu kommer amd med nya grafikkort och då förmodligen även priser så prestandan ökar och priser sjunker så det är en del att fundera över när det gäller grafikkort.

Personligen tycker jag att musik och video hör ihop men det kanske inte alla gör och då räcker det med processorns inbyggda grafik eller ett standard kort.

 

Så här ser min hackmac ut med thunderbolt dockan till höger. Skärmen är en Samsung TV jag har till video men den funkar också bra som monitor via displayport kopplingen från mitt Thunderbolt kort.

 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, Linus said:

Jag ser verkligen inget i Sleaps inlägg som avviker från ämnet. Ämnet är ny dator för ProTools och Thinwhitelad vill inte bygga ihop komponenter själv. 

Du har också hängt här tillräckligt länge för att känna till en 15 år gammal regel om att hålla konversationen på en trevlig nivå.

https://tenor.com/view/drop-mic-gif-4484642

Redigerat av Pesek
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...