Jump to content
Annons

Bygga sångbås, rum i rummet 🏠


OneStopShop

Recommended Posts

Hej alla vänner!

Då jag har bestämt mig för att köpa ett hus under nästa år ska jag såklart också bygga en studio (som jag har saknat nu under många år)! 🙂 Jag kommer att "offra" ett av rummen till enbart detta och behöver då några tips på hur man bäst bygger ett sångbås. Jag har tänkt bygga ett rum i rummet där jag enbart kommer spela in vokaler. Min fråga är då hur jag gör detta på bästa sätt. Jag tänkte bygga ett fristående "hus" i rummet som placeras på någon form av dämpande material (gummi?) för att inte ljudet ska kunna fortplanta sig så mycket i golvet.

Utöver detta behöver väggarna vara tjocka nog för att läcka så lite ljud som möjligt. Ett annat problem är att jag gärna skulle vilja ha ett fönster i båset, ventilation och såklart även kabelgenomföring som är så ljudtät som möjligt.

Nästa fråga är hur stort rummet bör vara för att det ska kunna ljudbehandlas ordentligt. Jag antar att jag inte kommer ha nog plats för att bygga ett rum med en bra klang så jag tänker mig att bygga ett "dött" rum och addera reverb i efterhand. Ett vanligt rum brukar ju vara 2,40 m i takhöjd och jag skulle gärna vilja ha 2,10 minst inne i rummet. Räcker 25cm till golv, tak samt gummiplintar mot backen?

Jag använder nu en Shure SM7B men vill också kunna köra lite mindre förlåtande mikrofoner och behöver därför ett relativt dämpat rum.

Har sett många liknande trådar men jag vill gärna ha en egen tråd där jag eftersom kan ladda upp bilder på bygget och även diskutera specifika frågor med er om just mitt bygga, hoppas alla är ok med det 🙂

Hoppas på många bra och kreativa idéer! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle behöva nåt liknande, har huset och inspelningsmöjligheter redan men saknar nånstans att spela in sång. Ibland måste man ju ta i när man sjunger och omgivningen kanske inte är så imponerad efter sjuttielfte tagningen. Elgura, keys till och med trummor (el) kan man lira in ganska tyst men röst är svårare ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det kan bli en skrivarhörna också kanske när man gör låtar så man kan gasta lite. Nu när det är så varmt så slår det mig att ventilation så man inte brinner upp är ett måste annars går det åt hvitte. 

Jag har annat som är före i kön så det får nog lov till att vänta lite dessvärre. Nån slags portabel lösning eller kanske vikväggar kunde vara nåt.

Det är proppfullt i min så kallade studio av skit och även ute i garaget där jag kombinerat leker att jag bygger guror och lirar/lirar in så jag måste organisera upp saker och ting först.

Jag behöver i första hand få upp en del mick och kamera stativ så dom hänger ner från taket för att få loss golvyta till annat och bara ha ett par golvstativ.

Då jag bara leker så blir det budget lösningar som snake stage kabelvindor från thoman etc som kablage. 

Det blir även en del budgetlösningar i övrigt också men jag tänker att jag får gå på att maximera soundet jag kan klämma ur rummet istället för att dämpa, köpa dyrt och skruva till allt i efterhand. Kort sagt gear4music is your friend till dom lämnar eu  i alla fall 😄

Har blitt pancho men jag skiter i husbil, motorcyckel och vinresor och allt det där BS en till förmån för skapande lek enligt mest pang för cashen modellen.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, pop53 said:

Tror att det kan bli en skrivarhörna också kanske när man gör låtar så man kan gasta lite. Nu när det är så varmt så slår det mig att ventilation så man inte brinner upp är ett måste annars går det åt hvitte. 

Jag har annat som är före i kön så det får nog lov till att vänta lite dessvärre. Nån slags portabel lösning eller kanske vikväggar kunde vara nåt.

Det är proppfullt i min så kallade studio av skit och även ute i garaget där jag kombinerat leker att jag bygger guror och lirar/lirar in så jag måste organisera upp saker och ting först.

Jag behöver i första hand få upp en del mick och kamera stativ så dom hänger ner från taket för att få loss golvyta till annat och bara ha ett par golvstativ.

Då jag bara leker så blir det budget lösningar som snake stage kabelvindor från thoman etc som kablage. 

Det blir även en del budgetlösningar i övrigt också men jag tänker att jag får gå på att maximera soundet jag kan klämma ur rummet istället för att dämpa, köpa dyrt och skruva till allt i efterhand. Kort sagt gear4music is your friend till dom lämnar eu  i alla fall 😄

Har blitt pancho men jag skiter i husbil, motorcyckel och vinresor och allt det där BS en till förmån för skapande lek enligt mest pang för cashen modellen.

Låter suveränt! Jag håller med dig att ventilation är livsviktigt för att man ska kunna skapa nått i båset öht. Det får absolut inte bli för dyrt men jag tror det är viktigare att vara kreativ i det här fallet än att bara kasta pengar på projektet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samma bekymmer. Har hus på landet, men familj och hund. Drömmen om tystnaden på landet är bara att glömma ... det är aldrig tyst.

Vill heller inte ha nån klaustrphobisk telefonkiosk att joddla i ... 

Plats finns i ett av uthusen, men pengar till värme och inrättning är bara att glömma ... få se vad ni hittar på ...

Link to comment
Dela på andra sajter

En bod är ju inte helt fel då kanske den står där det är lite tystare också. Men det kostar ju en slant att isolera och göra nån slags värme anläggning iofs men sommarmånaderna måste det ju funka i alla fall. Man får se till att instrumenten och hårdvaran inte far illa och tjyven inte får det för lätt förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...