Jump to content
Annons

Melodiam Studios är tillbaka med en ny låtidé... :-)


Recommended Posts

Hej allihopa!

Mitt låtskrivande går väldigt mycket i perioder och nu har jag inte skapat musik på fyra månader - förrän lite här idag.. 🙂

Har ännu ingen titel på denna lilla låtidé (två verser), men här är texten i alla fall:

She said there was no reason to stay
no love, only days that are gray
He didn´t understand her needs
and where it leads...

You know there´s really no one to blame
a broken marriage isn´t a shame
but she meant he was a boring guy
She waved goodbye...

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det blir liksom separata lines och bilder som i och för sig kan höra ihop men ändå inte riktigt. Jag tror att en engelskspråkig skulle bli lite förvirrad och se det som brottstycken ur ett större samanhang. Melodin är ok men det blir lite statiskt i förhållande till musiken liksom som att du väntar in en triggerpoint. Helt ok låtide tycker jag i alla fall och väl värd att utveckla.

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för feedback! 👍

Du analyserar det hela rätt - verserna är medvetet uppbyggda lite "statiskt" i väntan på en mer energisk refräng! Som låtskrivare har jag ju fortsättning på låten klar i huvudet så att säga.. 🙂 ..medan en "utomstående" förstås bara hör det den hör (och då kan jag förstå att dessa två verser låter lite statiska). Men som sagt..jag själv hör fler instrument i versen, jag hör trummor, refräng och stick även om de inte är skrivna/pålagda ännu... 😊

Jag håller dock inte med om att melodin blir statisk i förhållande till musiken eftersom kompet är det som är statiskt i sin rytm. Melodin varierar trots allt både uppåt och neråt i tonhöjd, det är olika fraseringar samt även lite varierande styrka/dynamik på orden jag sjunger.

Kanske hade en engelskspråkig person blivit förvirrad av min text..det kan du ha rätt i. Det hade varit lättare att formulera sig på svenska, men samtidigt är det roligare att sjunga på engelska känner jag. Allt behöver heller inte vara jättelogiskt i en sångtext. Har för mig att det exempelvis sagts samma sak om Per Gessles/Roxettes låt "The look"..men det köpte (i dubbel bemärkelse) lyssnarna ändå! 🌞

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, bryggan till refrängen lär nog komma efter dessa båda verser... 👍

Själv tycker jag nog att folk krånglar till det alldeles för mycket när de skriver melodier och låtar i stort. Troligtvis för att de vill försöka vara unika. Texten har jag inte filat på så mycket - skrev en text snabbt och ändrade några rader och formuleringar bara. Håller med om att det är en naiv text..eller i alla fall inte speciellt djup... ☺️

Jag tror dock att det inte alltid är superviktigt att texten är speciellt djup i låtar. Kan säga att jag har lyssnat på otaliga låtar och gillat många utan att riktigt ha lyssnat på texten. Jag går nog mer igång på en låt som är melodisk och får mig att känna något än att texten är fantastisk. Sedan är det förstås optimalt om både text och musik är fantastiska i en låt. Men för mig personligen betyder musiken och melodin mer än texten måste jag erkänna.

Sedan måste jag tillägga att verserna inte är klara - det ska vara mer än bara det där enkla "pianokompet". Tanken är att låten ska "växa" från första versen till andra versen till bryggan och sedan till refrängen för att sedan skalas av en del till nästa parti med verser. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur djup är denna texten i Per Gessles låt "Första pris"..? 🙂  Vet inte om den är så logisk heller...? ☺️ Verserna är också återhållsamma. Men jag gillar låten! 👍

Hon hälsade på morgonen
Solen steg
och alla måsarna de skrattade
och hon började en vanlig dag
Utan att tänka på något alls.
Hon log när hon blev påmind om
En dröm hon drömde
För så längesen och hon såg
Rakt mot himlen
För att drömma den igen
Hon blundade en stund
Och hennes var bra hon hade
vunnit första pris och kände
Nästan inget alls
Det som varit var
Dolt
Slängt
Djupt
I historien
Han stod i sitt trädgårdsland
Varje dag
Och alla timmarna blev många
Och han vårdade liljorna
Som vänner med sin hand
Och hans liv var bra han hade
vunnit första pris och kände
Nästan inget alls
Allt som varit var
Glömt
Gömt
Djupt
l historien
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, mixamannen said:

Det behöver inte vara så djupt men en viss finess är inte så dumt. Personligen tycker jag om när man använder ord som inte är kliché osv. Per Gessle har en slags naiv charm som slår an en ton. Det är mycket svårt att åstadkomma.

Håller helt med dig! 🌞

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis den logiken och röda tråden som Gessle lyckas med i exemplet du ger som inte finns på samma sätt i det du skrev på engelska enligt mig. Som jag sa jag tycker absolut att den ska göras färdig så jobba på det kan bli bra. Håller med mixamannens reflektioner. Musiken som sådan lyssnade jag inte på som ett färdigt arr, det förstår jag att den bara är som stöd/skiss för melodin så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag håller med dig, men det jag menade med Gessles text här ovan är att det inte är någon stor lyrik eller någon djup text men det fungerar väldigt bra ändå. Rimmar man är det dock en klart större risk att det blir mer kliché över det hela.

Här nedan rimmar Gessle i roxettelåten Vulnerable. Jag påstår att det inte är så mycket mer finess där egentligen än i min text. Även dessa textrader bör väl kallas naiva, eller!?

Jag upplever rimmen som rätt enkla och inte speciellt överraskande. Missförstå mig inte nu och tro att jag tycker Per Gessle eller Roxette är "skräp", för det tycker jag inte. Min största inspirationskälla i musikskapandet skulle jag faktiskt säga är just olika roxettelåtar! 

Everywhere I look I see her smile
Her absent-minded eyes
And she has kept me wondering for so long
How this thing could go wrong. 

It seems to me that we are both the same
Playing the same game
But as darkness falls this true love falls apart
Into a riddle of her heart.
Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det finns nog en del Gessle texter på Engelska där engelskspråkiga liksom fått fundera över vad fan dom sjunger om 😁 så visst kan det funka. Kör på med låten och skriv texten sist så löser det sig nog.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, pop53 said:

Ja det finns nog en del Gessle texter på Engelska där engelskspråkiga liksom fått fundera över vad fan dom sjunger om 😁 så visst kan det funka. Kör på med låten och skriv texten sist så löser det sig nog.

Lycka till

Precis..lite så är det känner jag. I alla fall jag vill plita ner en text snabbt för att ha riktiga meningar/fraser att sjunga medan jag jobbar med låtarna. Att orden ligger rätt i munnen är förstås viktigt då också. Texten går alltid att skriva om som det sista man gör, även om risken kanske är överhängande att man låter den vara som den är när man väl har kommit till den sista tonen i låten... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...