Jump to content
Annons

Har köpt en SM7B!


OneStopShop

Recommended Posts

Hallå på er! Har inte varit här på en stund (sedan 2010) men nu har lite frågor dykt upp som jag behöver er hjälp med, så jag gjorde ett nytt konto 🙂

Har precis beställt en Shure SM7B och en fethead till mitt Focurrite Saffire PRO 24 interface. Jag har läst en del på forumet om den micken och det verkar vara många som rekommenderar en nice preamp för att få lite mer karaktär i ljudet. Vill egentligen ha ett ganska rent ljud så "karaktär" är väl fel ord 😅 En ren och stark signal är det jag är ute efter. Känner inte heller att jag vill lägga allt för mycket pengar på en preamp i dagsläget så om det inte är en större förbättring med en "billig" variant så får jag nog hålla mig till de prylar jag har så länge 🙂 Kan otroligt lite om de olika varianterna som finns så all hjälp välkomnas varmt!

Ville höra med er om någon har testat denna preamp: https://www.emusic.se/product/40306/focusrite-isa-one ?

Har såklart tänkt att vänta tills jag har testat prylarna ordentligt innan jag köper något mer 🙂 Men om det är någon som säljer en begagnad till en rimlig summa så är det också mycket intressant!

 

Tack för en grymt härlig community! 

Redigerat av OneStopShop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sm7b varierar kraftigt i sound om du har en bra eller halvbra preamp. Den kan gå från balanserad och bra till att vara extremt muddig i lågmidden.

 

Mitt förslag är att se om du kan demo'a den med en neve preamp. Finns ju en uppsjö av kloner sen ställa den preampen mot en Cloudlifter och se om det är värt att investera i en preamp. Har du ett billigare ljudkort får du räkna med en del brus tyvärr då Sm7b kräver mkt gain.

 

Mitt råd är alltså att du köper en cloudlifter + en bra preamp (alt hoppar preampen)

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dina tips! 🙂

Jag har köpt med en fethead (alternativ till Cloudlifter) så jag hoppas att få nog gain med den 🙂 Ska se om jag kan hyra en preamp, alternativ låna en, någonstans och testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 hours ago, OneStopShop said:

Tack för dina tips! 🙂

Jag har köpt med en fethead (alternativ till Cloudlifter) så jag hoppas att få nog gain med den 🙂 Ska se om jag kan hyra en preamp, alternativ låna en, någonstans och testa!

Jag har en SM7B + fethead och det funkar "bra" till ett Lexicon I-onix som inte hade egen gain nog (var brutalt brusigt innan jag skaffade min FEThead). Tidigare fick jag ha i princip full gain (typ 8/10). Nu ligger den under 5/10.

Tycker inte den är mid-muddig (men jag har ganska kassa höron och sjunger illa nog för att sannolikt ha gillat all dist och ev. muddighet som micken hade sminkat med)... Slutar alltid med att jag i efterhand skitar ner ljudet med diverse pluggar.

 

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-07-20 at 10:31, ONSatan said:

Jag har en SM7B + fethead och det funkar "bra" till ett Lexicon I-onix som inte hade egen gain nog (var brutalt brusigt innan jag skaffade min FEThead). Tidigare fick jag ha i princip full gain (typ 8/10). Nu ligger den under 5/10.

Tycker inte den är mid-muddig (men jag har ganska kassa höron och sjunger illa nog för att sannolikt ha gillat all dist och ev. muddighet som micken hade sminkat med)... Slutar alltid med att jag i efterhand skitar ner ljudet med diverse pluggar.

 

Tack för din input! Slutar nog med att jag kör på det jag redan har 😛 Sjunger gör jag mest i mina kondmickar oavsett så detta blir nog bra det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att SM7b (med en Harmony Singer för mickförstärkning och EQ, comp, deess) funkar bättre i mitt ljudotämjda hem än den stormembranare jag haft. Men jag skulle nog klarat mig med en sm57.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
5 minuter sedan, Erik dP said:

Tycker att SM7b (med en Harmony Singer för mickförstärkning och EQ, comp, deess) funkar bättre i mitt ljudotämjda hem än den stormembranare jag haft. Men jag skulle nog klarat mig med en sm57.

Är det någon fördel att använda hårdvara framför mjukvara för ex. Eq, comp, deess osv? Idag kör jag en ren signal in och gör sedan allt i datorn.

Redigerat av OneStopShop
Link to comment
Dela på andra sajter

...Ljudet blir välpolerat och sången behöver inte efterbehandlas så mycket. Men jag köpte HS (första versionen utan autogain) för att använda den som mickförstärkare. Mitt usbinterface är lite klent och utan HS måste jag köra på hög, brusigare, nivå. Kompressorn gissar jag tar bort lite av peakarna så att jag inte får digital dist om jag råkar ta i.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, OneStopShop said:

Är det någon fördel att använda hårdvara framför mjukvara för ex. Eq, comp, deess osv? Idag kör jag en ren signal in och gör sedan allt i datorn.

Enkelt svar nej. Jag har en del fin HW men föredrar ändå att tracka rent in och behandla sången i efterhand. Editering så som tuning, fixa tighthet osv blir svårare om man komprimerar signalen på invägen. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
On 7/19/2019 at 8:38 AM, OneStopShop said:

 

Har precis beställt en Shure SM7B och en fethead till mitt Focurrite Saffire PRO 24 interface. Jag har läst en del på forumet om den micken och det verkar vara många som rekommenderar en nice preamp för att få lite mer karaktär i ljudet. Vill egentligen ha ett ganska rent ljud så "karaktär" är väl fel ord 😅 En ren och stark signal är det jag är ute efter.

Dagens ISA preamps är varianter på klassiska ISA 110. Det är en IC krets för runt 1 euro om man köper de i en tal.  Det är ungefär samma konstruktion som sitter i de flesta ljudkorten. Det är absolut inget fel på dessa och inte heller ISA. Men det är onödigt mycket pengar man får betala för lådan och "märket".  Vet man precis att det är det man vill ha så är det kanske ett bra val. Vill man ha något som har fler möjligheter så är tex Golden-Age bättre. Och de går också att ratta in så att de är väldigt rena men kan också ställas in för mer dist (aka värme).  Finns även tex Warm audio. Har man dessutom en fethead så behöver man inte vara direkt orolig för det lite högre bruset som preamps med bipolära kan ge i vintage konstruktioner. (5534 är en bipolär opamp så den är inte heller super tyst)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, pme said:

Dagens ISA preamps är varianter på klassiska ISA 110. Det är en IC krets för runt 1 euro om man köper de i en tal.  Det är ungefär samma konstruktion som sitter i de flesta ljudkorten. Det är absolut inget fel på dessa och inte heller ISA. Men det är onödigt mycket pengar man får betala för lådan och "märket".  Vet man precis att det är det man vill ha så är det kanske ett bra val. Vill man ha något som har fler möjligheter så är tex Golden-Age bättre. Och de går också att ratta in så att de är väldigt rena men kan också ställas in för mer dist (aka värme).  Finns även tex Warm audio. Har man dessutom en fethead så behöver man inte vara direkt orolig för det lite högre bruset som preamps med bipolära kan ge i vintage konstruktioner. (5534 är en bipolär opamp så den är inte heller super tyst)

Tack för grym info! Ska kolla in GA mer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort en del tester nu och är grymt nöjd med micken! Inte något brus att prata om med en fethead in i mitt Saffire Pro 24. Däremot är den en liten inlärningskurva för att EQ:a den här micken när jag är van min gamla Röde 😂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...