Jump to content
Annons

Helt ny, sånginspelning hemma?


Recommended Posts

Hej, jag är helt ny på detta med hemmastudio etc. Jag behöver ha en egen sångstudio där jag spelar in min sång på andra beats som andra har gjort.

Jag har en Mac som dator och undrar vad ni rekommenderar för en hyfsad bra sångstudio som håller god kvalité?

Blue Yeti? Röde? 

Något speciellt program att redigera i?

Vore väldigt snällt om någon skrev lite vad jag behöver tänka på etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Dagens ljudkort har bra preamps så där kommer du billigare undan också. Har gjorts tester där folk har gjort sånginspelningar med ganska billig mick och ljudkort och ett bra inrett rum och får riktigt bra resultat. Så den som säger att du behöver dyr X och dyr Y är inte mycket att lyssna på. Vilken mick du gillar bäst är en smaksak som allt när det gäller musik. Reaper är ett billigt alternativ när det gäller DAW så kan vara värt satsa på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kolla in www.reaper.fm

Bra å billig mick kan vara SE x1 eller studio projects B1. Finns många bra begagnade prylar också på diverse sidor. Ljudkort då? Har själv ett Steinberg ur44 som jag är nöjd med. Du behöver ju dock bara ljudkort med en preamp för ditt syfte. Och lurar som inte ”läcker” för mycket. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...