Jump to content
Annons

Plasta in stenull för akustikbehandling?


magnus83

Recommended Posts

Kollar runt lite efter olika möjligheter och produkter för att akustikbehandla mitt sovrum/studio.

Det finns ju en uppsjö av olika modeller med varierande prisnivåer.

Men så tänkte jag att jag kunde ju snåla lite och bygga själv. Så min tanke var att köpa stenull på Byggmax och rama in. Men jag har ju inte lust att ha massa stenullsdamm som kan förpesta mina vackra lungor. Därför funderade jag lite på om det går att plasta in absorbenten med byggplast, och sedan sätta dit något tyg utanpå för att det ska bli lite mer estetiskt.

Vad tror ni om det? Eller stör plasten funktionen på absorbenten på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
3 minuter sedan, mixamannen said:

Jag tror det duger med tyg.....

Jo, det tror i och för sig jag med. Dom jag läst om på nätet som gjort egna absorbenter använder bara tyg.

Men nojig som man är så hade det känts bättre om det var plast också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska plasta in mitt med stor sannolikhet. Eventuellt kan man ta matlagnings plastfolie och köra på. Tror det är bäst med så tunt som möjligt. Men bakom och vid sidan av konstruktionen kan man ju köra byggplast. Det kan nog inte vara mycket som reflekteras tillbaka med det, särskilt inte med tyg utanpå. Ska man sedan köra lite ribbor utanpå för att få tillbaka lite liv i rummet är det ju fånigt att inte plasta in det från början. Man kan ju ev köra 1st reflection utan plast dock.

 

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

Plast borde ju motverka dess akustiska inverkan. Då det är själva luften som passerar genom isoleringen som bidrar till dess effekt? 

Bygger du basfällor skall du inte packa fällorna fulla med isolering utan det skall vara "lagom" mycket i. 

Jag köpte billigt tyg och satte fast på baksidan, typ lakan på mina vägghängda akustik ramar. Och på framsidan har jag satt grövre och dyrare sofftyg.  

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, crillemannen said:

Plast borde ju motverka dess akustiska inverkan. Då det är själva luften som passerar genom isoleringen som bidrar till dess effekt? 

Iofs. Kom nu o tänka på alla som säger att just tyget ska vara "breathable" Så kan vara nått i det där...

Frågan är om det egentligen handlar om högre frekvenser endast. Tycker det borde vara så iaf men kan ha fel.

Redigerat av Casper Bjerkehagen
Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, Casper Bjerkehagen said:

Iofs. Kom nu o tänka på alla som säger att just tyget ska vara "breathable" Så kan vara nått i det där...

Frågan är om det egentligen handlar om högre frekvenser endast. Tycker det borde vara så iaf men kan ha fel.

Känns ju logiskt om inte Annat 🙂

 

Jag tror inte basfällor alt. Dämpande rektangulärer man hänger upp påverkar högre frekvenser direkt. Tror du behöver skyline diffusorer för att påverka midden.  

 

Hemma i mitt mixrum har jag basfällor designade av Claes på eora.se. Basfälla och helmholtz resonator I botten. QRD basfällor bakom mig som påverkar låg midden, skyline i taket som tar högmidden. 

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tex om hela bakväggen har stenull och tyg utanpå borde det påverka höga frekvenser, men kanske inte så mycket som 1st reflektion.

Här är mätningar på en bakvägg med och utan plast, tror det är djup stenull. Post 19 har före och efter graf. Ingen skillnad.
https://www.gearslutz.com/board/bass-traps-acoustic-panels-foam-etc/851561-covering-rockwool-plastic.html?fbclid=IwAR312VH-SGq5Ou6NO-KeSCbzLyS2pAIC_QP4tphF1cBWg-4nELDH7kBiyPY

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående tyg så kan jag tipsa om Ditte, från IKEA. Fungerade precis lika bra som det mångdubbelt dyrare tyget jag köpte till den bakre absorbenten. https://ilmonte.se/produkt/sargtyg-fargkarta-bredd-150-cm/. (Det dyrare tyget var något som Jens (akustikern) rekommenderade då han själv använder det, men han rekommenderade också Ditte då det skulle fungera lika bra akustiskt) Dock är sargtyget brandklassat så det motiverar väl det högre priset. Men själva stretchen och kvalitetskänslan var samma i bägge tygerna!

Angående stenullsdamm så fick jag problem med det, kände mig sjuk när jag jobbade med det. Och det var inte placebo, det vet jag. Men jag skippade andningsmask när jag körde, tänkte att det är nog inte så farligt, vädrade heller inte så mycket. Tog flera månader och två besök på vårdcentralen innan jag insåg att det var stenullen som var orsaken! (Då jobbade jag med stenull och även andra typer av dammalstrande material, MDF tex. under dessa månader) Så fort jag slutade så försvann besvären, när jag började så kom de tillbaka.

Så se till att ha korsdrag i rummet samt använd andningsmask så skall det inte vara några problem! Vad jag förstår så är stenullsdamm ofarligt, det transporteras upp ur lungorna som allt annat damm man andas in. Det är vad den senaste forskningen säger i alla fall. Grejen med mig var väl att jag andades in så mycket. Nu mår jag bra dock, inga som helst problem. Springer mycket och har aldrig haft så bra kondition som nu. Så det tolkar jag som att det inte gjorde någon skada!

Numera känner jag inte av någonting. Vad jag förstår så är det endast om man slår till absorbenten eller liknande som stenullsdamm kan spridas igen. Men om absorbenten bara står där så händer ingenting! Har flyttat mina absorbenter tvärs över rummet också utan att märka något!

Så stenull skall inte vara något problem. Se bara till att skydda dig när du hanterar det!

/Jens

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte plasta in dom! Du ska kunna andas genom tyget enligt vad jag lärt mig.
Jag fick tipset att köra med Paroc NRS-2T till mina paneler. Riktigt bra absorbering.
Kan även tipsa om "DIY PERKS" på youtube (High-Performance "DIY Acoustic Panels (Build Guide)" om du vill göra dom lite snyggare. 
Såhär ser mina ut. Ska leta fram en annan bild i veckan så du får se hur jag hade det i min förra studio då dom satt uppe. Har inte haft orken att göra iordning studion i nya boendet. Jag använde bara limpistol när jag satte ihop detta. Dom har blivit lite slitna sedan dom flyttats runt en hel del men jag tänker nog ev göra om dom lite framöver.

IMG_20190717_094719.jpg

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ingen lämplig tygaffär på miltals omkrets så jag vände mig till IKEA och köpte deras billigaste vita tyg. Det var luftigt och fullt tillräckligt. Ser lite grått ut på bilden p.g.a. svagt ljus, men i vanliga fall är det vitt även om den luftiga "väven" är synlig. Jag byggde ramar i trä till rumshörnen+frontvägg, fyllde med ull och nitade tyget runt. 004262-1.thumb.jpg.2b6ade1135a39f450c73cbb6cccd7969.jpg

 

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett IKEA-hack för väggabsorbent har jag använt MOSSLANDA tavelhylla. 115 cm lång och 9,5 cm djup mellan ramarna så jag gjorde en tunn träram/box på 1150x900x95mm.
Isover glasull c450 på 95mm kapades till paneler på (knappt) 1150mm, så liggandes på sidan ryms det två stycken ovanpå varandra inuti boxen. 

Nita tyget runt hela ramen och stoppa in mellan två MOSSLANDA. Buntbandsankare på undersidan av tavelramen för att fästa upp lite kablage. 004261-1.thumb.jpg.07deb4310a086a5733423dbd3d3e804e.jpg004263-1.thumb.jpg.c75aa0403c541f836a354ab65a54fae4.jpg

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Trasmattor kan dämpa lite tidiga reflektioner och hindra flutter, men inte absorbera på alls samma sätt.

Eftersom du hade sovrumsstudio, en fet säng med tjock bäddmadrass absorberar rätt så bra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-07-21 at 13:08, AnuBiz said:

Såhär löste jag min förra lägenhet.
Bild nr 1 fick agera basfälla samtidigt som mickhörna.

IMG_0836.JPG

IMG_0834.JPG

Ungf så där ser mina trekants basfällor också ut, fast med lite mer isolering. Jag har tänkt att det är för lite ull i mina, men det kanske gör sitt till ändå?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...