Jump to content
Annons

Bpm byte?


Recommended Posts

Lite halvsvårt att beskriva detta problem, men jag har börjat ett komp, och jag har tänkt ha 4/4 house trummor. Jag skrev på känsla, och nu blev det lite klurigt, då refräng melodin inte är exakt 4 bars lång, och det låter ojämnt/fel på något sätt när jag lägger på trummorna. Otakt lixom.. Är det bpm byte mitt i låten som gäller, eller bör jag ändra melodin som jag är jävligt nöjd med? Har lagt på en metronom så ni hör.. Hoppas ni fattar problemet.. Detta har inte hänt mig tidigare. Låter lixom bra utan metronomen på. 

 

0:48 börjar problemen 

https://instaud.io/3WCK

 

Känner mig som en idiot då det förmodligen inte är någon stor grej alls.. 😄  

 

Edit: Jag vet att den slingan som kommer in vid 0:58 låter fel.. Men glöm den. Det är takten som är problemet 

Redigerat av arkade
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
34 minuter sedan, pop53 said:

Det låter som att du väntar ett taktslag för länge innan loopen börjar om

Ja, jag kan fixa det genom att ta bort sista noten i melodi loopen.. Men.. Då är det inte samma harmoni på melodin. Allt låter jättebra utan metronom/trummor. Det som får mig att tänka på taktbyte. Melodin fyller heller inte ut 4 hela bars... Detta blev väldigt förvirrande 😄  Men den kanske inte måste fylla ut 4 bars. Så länge det låter bra, i guess.. Dock aldrig vart med om liknande. Jag tänker vanligtvis att: melodin är färdig när den är = 2 eller 4 hela bars. Därav förvirrande. 

Redigerat av arkade
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
16 minuter sedan, mixamannen said:

Låter som att den andra delen har en skum taktart helt enkelt istället för 4/4?

Det förklarar saken då min daw är inställd på 4/4. 🙂 Lite utanför min comfort zone då jag endast kört med 4/4 house-trummor hittills. Vore synd att skrota melodin då jag tycker alla harmonier sitter rätt. Antar att jag får experimentera lite med trummorna i refrängen då, och behålla taktbytet.. 

 

Att jag RÅKAR byta taktart och göra något för mig rätt avancerat av misstag är lite roligt. 😄 

Redigerat av arkade
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att det låter som att du väntar in beatet och sen triggar igång när det egentligen ska vara en oändlig loop där det går rakt på igen. Om en tänkt sång eller lead kommer fel då så flytta den samma "avstånd" så blir det rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade igen och det är samma problem i hela lyssningsexemplet. När frasen är färdig så måste den gå rakt på igen eller förlängas så nästa varv kommer rätt. Nu känns det som att du räknar 1 2 3 och så påt igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
11 minuter sedan, pop53 said:

Lyssnade igen och det är samma problem i hela lyssningsexemplet. När frasen är färdig så måste den gå rakt på igen eller förlängas så nästa varv kommer rätt. Nu känns det som att du räknar 1 2 3 och så påt igen.

mixamannen har redan hjälpt mig om du kollar ovan. Det var en annan taktgång på melodin i refrängen. Hade råkat skriva en melodi i något annat än 4/4, vilket betyder att house-trummor inte kommer att passa. Därav lät det lite off när det bytte taktgång. Låter mycket mer catchy med en stadig metronom som slår 4/4 i en 4/4 taktgång än något annat... 😛  Ska hitta på några speciella trummor där istället. Två olika taktgångar i låten alltså.

Tack ändå!

Redigerat av arkade
Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, pop53 said:

Lyssnade igen och det är samma problem i hela lyssningsexemplet. När frasen är färdig så måste den gå rakt på igen eller förlängas så nästa varv kommer rätt. Nu känns det som att du räknar 1 2 3 och så påt igen.

https://instaud.io/3WFo du hör att utan metronomen så låter det fint. Det är trummorna som behövs vara i en annan taktgång! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok kör hårt

 

(lyssnade igen) men det låter inte rätt utan metronomen heller dessvärre och jag menade fram till det här partiet för när det drar igång så låter det som 8 delar men inte 4/4.

 

Men strunt samma jag fattar nog helt enkelt inte vad du vill och hur det ska bli i slutet när det är klart.

 

lycka till

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

41 minutes ago, Zakyath said:

Ställ in metronomen på 3/4 från breaket så blir det bra

Tycker det låter som 9/8 😄 Men det beror väl på hur man vill ha kicken. Med 3/4 hamnar melodin i baktakt var 5,5:e slag.

Extremt förvirrande, men catchig takt. Det här är början på något nytt, improviserad fusion-house. Ut med 4/4!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, candybag said:

Tycker det låter som 9/8 😄 Men det beror väl på hur man vill ha kicken. Med 3/4 hamnar melodin i baktakt var 5,5:e slag.

Extremt förvirrande, men catchig takt. Det här är början på något nytt, improviserad fusion-house. Ut med 4/4!

Haha, ja nu när du säger det... TS kan ju testa båda alternativen, tror 3/4 passar genren bättre personligen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Funkar det så funkar det. Skit i alla regler och måsten. Ingen har förändrat, förbättrat eller utvecklat något genom att spela på den säkra planhalvan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...