Jump to content
Annons

Nybörjarproblem, sånginspelning


Tusen frågor

Recommended Posts

Hej!

Hur vet jag hur högt jag har spelat in? Om jag vrider upp volymen på spåret till max och det blir rött i Stereo out, då är kanske saken biff= jag har spelat in för högt. Eller? (Jag spelar in i Logic med ljudkortet Focusrite).

Om jag ska spela in sången igen skulle jag vilja ha ett sätt att veta hur hög själva grundinspelningen är. Stort tack på förhand för råd och tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spela alltid in rent med regeln på noll i Logics mixer, volymen från micken ställer du med gainknappen på ditt ljudkort eller preamp till det börjar brusa mer än du står ut med/accepterar och sänker lite. Sök sen ett bra avstånd från micken där det funkar bra och justera gainen så det inte distar. Då behöver du bara luta dig lite framåt i dom tystare partierna. Sen om du vill köra med presetsen istället så sänder du kanalen vidare via bus till den där presetsen ligger på och sätter nollan så det blir samma på kanalerna med send ratten. Jag sätter den rena kanalen på ingen output som regel för att det inte ska bli kaja på kaka. Kanske det är bäst att skära bas och eventuellt lägga sånt som en kompressor på den rena för att få en maxad signal men det avgör man utifrån vad som funkar bäst eller vad man vill uppnå. Då har du full rulle in med rent och fint och oförstört ljud att alltid falla tillbaka på om nåt låter kass på presets kanalerna när du mixar.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...