Jump to content
Annons

Låt ide, värt att satsa på? Uppdaterad med orgel/vocals


Recommended Posts

Annons

ABSOLUT !        ....... (fortsätta menar jag)

Skulle passar i en Heist filmrulle typ Oceans 11, Tarantino vill säkert ha den ... storgillar övergången vid 1:27.

Skippa gärna in-beaten, så är man med i action direkt från början, det fungerar på den här.

Trumpet eller trombon som förkunnar lite "ödet" skulle passar bra i bakgrund, + en liten saxmelodi som kort ta

över och berättar nått extra ... finns dock risk att det blir jazzigt.

Kommer klart och tydligt genom mina HJV-stereohögtalare, basen får för mig gärna vara något starkare, men bara litet.

(HJV - helt jävla vanliga)

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag igång det funkade inte på ipaddan bara tydligen.

 

Jo det funkar, kör på med text och sång samt dynamik/volym åkningar i kompet och ett slut så är den klar. Lite mindre reverb på gurorna kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2019-07-07 at 07:47, HomerJSimpsson said:

ABSOLUT !        ....... (fortsätta menar jag)

Skulle passar i en Heist filmrulle typ Oceans 11, Tarantino vill säkert ha den ... storgillar övergången vid 1:27.

Skippa gärna in-beaten, så är man med i action direkt från början, det fungerar på den här.

Trumpet eller trombon som förkunnar lite "ödet" skulle passar bra i bakgrund, + en liten saxmelodi som kort ta

över och berättar nått extra ... finns dock risk att det blir jazzigt.

Kommer klart och tydligt genom mina HJV-stereohögtalare, basen får för mig gärna vara något starkare, men bara litet.

(HJV - helt jävla vanliga)

Tackar för din grymma feedback!

Håller helt med dig gällande in-beaten! 

En grym saxmelodi hade ju varit grymt passande när du påpekar det faktiskt. 🙂 Någon som kan spela detta? 

Skall se över basen. 

Tack igen 🙂  

 

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-07-08 at 10:02, bassace said:

Känns som en hel del av harmisarna är lånade från I'm a Man av Steve Winwood / Spencer Davis Group från 1967, https://www.youtube.com/watch?v=POCUgBSVENQ

 

Hej bassace, 

Höll på att köra av vägen när jag tryckte på länken i bilen, förstår vad du menar alla dagar i veckan. 

Kul att du delade med dig av klippet, har själv aldrig hört låten! 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-07-08 at 15:23, pop53 said:

Nu fick jag igång det funkade inte på ipaddan bara tydligen.

 

Jo det funkar, kör på med text och sång samt dynamik/volym åkningar i kompet och ett slut så är den klar. Lite mindre reverb på gurorna kanske

Hej pop53,

hade önskat att sångare med kaliber skulle fixa just text samt slinga. Får lite egna ideér på refrängen samt vid övergången 1,27.

Ett samarbete med en vokalist hade helt klart varit grymt! 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/22/2019 at 5:04 PM, SoloNo1 said:

Hej bassace, 

Höll på att köra av vägen när jag tryckte på länken i bilen, förstår vad du menar alla dagar i veckan. 

Kul att du delade med dig av klippet, har själv aldrig hört låten! 

Känns spontant lite väl likt för att bara vara en slump, du har kanske hört låten för länge sedan och haft den med dig i det undermedvetna? I'm a Man är en välkänd hit från 60-talet, går du vidare med din låt kommersiellt kan det bli diskussioner kring upphovsrätt.

Redigerat av bassace
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, bassace said:

Känns spontant lite väl likt för att bara vara en slump, du har kanske hört låten för länge sedan och haft den med dig i det undermedvetna? I'm a Man är en välkänd hit från 60-talet, går du vidare med din låt kommersiellt kan det bli diskussioner kring upphovsrätt.

Hej,

Du kan mycket väl ha rätt i detta, man skall inte underskatta det undermedvetna. Jag är dock född 81och lyssnat mestadels på 80-tals musik och framåt förutom vissa legender givetvis. Jag fick mest en chock när jag hörde likheterna när jag lyssnade på klippet. Upphovsmässigt kan det bli diskussioner eller åsikter, tror dock inte mer än så. Men visst är det skrämmande likt måste jag säg. 

Link to comment
Dela på andra sajter

De liknar bara i första intrycket. Spencer Davis har en mycket tråkigare basline, Tempo och Mood skiljer sig total så även trummningen.

Upphovsrättarna kan slänga sig i brasan ... du fortsätter väl med låten hoppas jag, den har super-potential.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjyst sväng! Jobba vidare på den låtidén och hitta en bra sångare (och text).

För övrigt har den ingenting med "I´m a man" att göra, förutom en kromatisk nedgång (som finns överallt - mest i jazz). 

Redigerat av Sleap
Tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej allihopa! 

Har ikväll testat att lite pålägg av sång & orgel på låten, refrängen är ganska tunn just nu, sångaren fru skall lägga leaden. 

Annars är det en enkel råmix utan tanke på nivåer etc. 

Kom gärna med input vad ni tycker, funkar det? 

https://drive.google.com/file/d/1PkdwHgR7zr-IF7wsgenL_DyyhEky6j3f/view?usp=sharing

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • SoloNo1 ändrade titeln till Låt ide, värt att satsa på? Uppdaterad med orgel/vocals

WOW !    James Brown style  !   

Gillar ref "What a man to be ..." ska låten heta så ?

Som vanligt önskar jag texten för att jämföra att jag hör rätt (vilket jag ganska ofta inte gör ...)

Ska lyssna mer på den när jag kommer hem från jobbet ...

Sen vill jag att den ska bli 4:50 lång och kommer den ut på EP så har du en garanterat köpare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...