Jump to content
Annons

Backline


edion

Recommended Posts

Hejsan! 
Håller på att försöka köpa ihop backline att kunna hyra ut på olika spelningar. Tänkte testa att ställa en fråga om det här då det finns många musikkunniga i detta fina forum
Idag har jag en Ampeg svt 810e bas med ampeg svt vr topp. 
Det jag funderar på är att skaffa någonting mindre så man har alternativ. 
Dessutom är jag nyfiken på vad man ska köpa för gitarrförstärkare som fungerar att leverera som backline även här finns intresse av både större och mindre för att klara olika sättningar. Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör själv som basist med en Peavey 4x10" Headliner, som är en sjyst låda både ljudmässigt och viktmässigt (runt 22kg), tillsammans med en Darkglass Microtubes 900. Har även en 2x10" Hartke Transporter, som funkar bra vid mindre gig eller rep.

Fyrtian är lite roligare att spela genom än t.ex. 1x15.

Jag skulle satsa på en 4x10" (alt. med tweeter) som alternativ rig med någon billigare topp än SVR:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, Sleap said:

Kör själv som basist med en Peavey 4x10" Headliner, som är en sjyst låda både ljudmässigt och viktmässigt (runt 22kg), tillsammans med en Darkglass Microtubes 900. Har även en 2x10" Hartke Transporter, som funkar bra vid mindre gig eller rep.

Fyrtian är lite roligare att spela genom än t.ex. 1x15.

Jag skulle satsa på en 4x10" (alt. med tweeter) som alternativ rig med någon billigare topp än SVR:n.

Intressanta förslag, funderar även om du har någon koll på om det går att få till en tex 4x10 inkl topp som kan vara ”smidig” vid mindre scener. Skulle gärna fortsätta köra på ampeg men kollar över alla förslag

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Först och främst, har du egen kundkrets? Vad har du tänkt att göra med grejerna när de står still och inte används? Har du dom ståendes i studio eller spelar du själv? Att bara köpa för att hyra ut vetefan alltså...
I Sthlm blir du överkörd av andra uthyrare tyvärr. Det är där allt händer (säger en Göteborgare som jobbar mycket där...) dels, har de flera varianter och allt servas flera gånger per år.

I rena produktioner där man själv är verksam så är Helix pedaler ganska stort. Men också ganska ointressant att hyra då man har sina egna processade ljud där. När jag är ute med produktioner har jag med min Kemper som spare eller main beroende på vad som behövs. Men jag har också tillgång till att spela in och modellera stärkare i min studio. Kemper är varje FOH bästa gitarrline... Men också det, en kemper är värdelöst att hyra ut om du inte är med själv och jobbar med bandet.

En silverface twin med master och ampeg svt är väl standard. En bluesjunior funkar fortfarande som ett bra och billigt alternativ för mindre scener. Men eftersom man också ska erbjuda att grejerna är i topptrim hela tiden så behöver du också ha ute grejerna hela tiden för att få in pengarna. Så atteeee, har du en egen kundkrets och ide. Kör.

Jag hyr in mina grejer till mina grejer jag är ute med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...