Jump to content
Annons

Sveriges främsta (levande) studioakustikingenjörer?


pdac (oregistrerad)

Recommended Posts

pdac (oregistrerad)

Hej, jag/vi har sökt efter nya lokaler för vår studio några år nu. Vi har i dagsläget hyfsade lokaler under jord på ca 100kvm med ett liverum, sångbås, två kontrollrum å ett par ytterligare mer eller mindre dämpade rum. 

Men efter att vi fick en stor vattenskada förra året och fick riva 2 av 4 platsbyggda akustikväggar i liverummet har det känts mer å mer övärt att lägga in mer tid å pengar i befintliga lokaler. Dels ligger den som sagt i en källare så taket är ju knappt 2,2m å i huset finns både en frisörsalong å lägenheter oxå.

Så idag satt jag å räknade och insåg att med en bra investeringslån plus företagslån eller liknande är det ungefär samma kostnader per år att bygga en helt ny studio på 150-200 kvm än att hyra en bra lokal (förutsatt att en lyckas hitta en i en expansiv stad som Umeå när alla gamla lämpliga byggnader rivs eller är upptagna..)  å bygga en studio i denna.

Räknade så här 

- ritning/anpassning av befintlig ritning av en akustikingenjör, 50-150k

- byggkostnad själva stommen/skalet/bärande delar. 1,5-2 miljoner (höftning utifrån vad det kostar att köpa ett 1,5 våningshus med lämplig design)

- akustikbehandling/ytskkt/el/vvs inne 200-300k (förut att atv en gör mycket av grovjobbet själv)

Räknat grov på 10års ammotering landar  kostnaden per år på runt 1-1.2k per kvm/år vilket är ungefär de hyror som renoverade lokaler jag kollat på haft plus amortering för lån till lokalanpassningen.

Men den stora frågan är ju då andelen företag som bygger nya studios från grunden är rätt få i Sverige/norden, närmast obefintliga vem eller vilka ska en kontakta för upprättande/anpassning av ritningen.

Så.vem eller vilka Sveriges idag främsta verksamma akustikingenjör(er) för studios? Tips på personer/firmor från övriga norden å norra Europa mottas oxå gärna. 

 

 

 

 

Redigerat av pdac
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En villa lämplig att bygga om måste ju vara ett bättre alternativ ur en ekonomisk synvinkel än att bygga nytt. Utanför stan borde det ju gå att hitta nåt under millionen eller upp till ca 1,5 tycker man. Kort sagt varför bygga nytt jag skulle kolla på hemnet först efter lämpliga kåkar och lägen.

Kan folk tänka sig att betala studiohyran så pallar dom väl en liten biltur för att nå sina drömmars mål. Eller så köper ni in en El Tuk-tuk liknande dom som jag har och transporterar kunderna klimatsmart till studion i mysig lantlig miljö. 

I min kåk på totalt med källare med garage och allt runt ca 180 till 200 kvadrat skulle man lätt få till en kanonstudio. Vi köpte den 05 för 585000 så över tid kan man ju då tjäna lite också om man säljer nån gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes från eora.se är duktig. Han designade Fascination Street studios tex.

Sen har du Jens Eklund som bla designat Aviciis studio i Los Angeles.

I norra Europa (Belgien) finns ju Thomas Jouanjean från Northward Acoustics, då får du nog det bästa man kan köpa för pengar. Han designade Sterling Sounds nya ställe i New York. Kanske är svindyr, vad vet jag. Han kör med sitt FTB koncept där man får ett rum som absorberar alla reflektioner från högtalarna men som samtidigt tack vare välplacerade diffusorer ger en rumskänsla åt alla ljud som mixaren producerar. (fotsteg, prat osv.) Dvs ett dött rum som inte känns dött typ. Han verkar ha hittat the secret sauce! Väldigt intressant!

Sen vet jag inte så många fler... Finns säkert massor.

Link to comment
Dela på andra sajter

pdac (oregistrerad)
2 timmar sedan, pop53 said:

En villa lämplig att bygga om måste ju vara ett bättre alternativ ur en ekonomisk synvinkel än att bygga nytt. Utanför stan borde det ju gå att hitta nåt under millionen eller upp till ca 1,5 tycker man. Kort sagt varför bygga nytt jag skulle kolla på hemnet först efter lämpliga kåkar och lägen.

Kan folk tänka sig att betala studiohyran så pallar dom väl en liten biltur för att nå sina drömmars mål. Eller så köper ni in en El Tuk-tuk liknande dom som jag har och transporterar kunderna klimatsmart till studion i mysig lantlig miljö. 

I min kåk på totalt med källare med garage och allt runt ca 180 till 200 kvadrat skulle man lätt få till en kanonstudio. Vi köpte den 05 för 585000 så över tid kan man ju då tjäna lite också om man säljer nån gång.

Dessvärre inget alternativ. För att få en kåk så pass billigt att det ska vara värt det är det minst 40 min från stan å så långt vill inte folk åka. Alla som haft studio utanför stan har tvingats att flytta in till mindre lokaler inom stadskärnan. 

Huspriserna i Umeå är dessutom så höga att köpa en färdig kåk är dyrare än att bygga nytt inom stadskärnan. 

2 timmar sedan, ostfisk said:

Claes från eora.se är duktig. Han designade Fascination Street studios tex.

Sen har du Jens Eklund som bla designat Aviciis studio i Los Angeles.

I norra Europa (Belgien) finns ju Thomas Jouanjean från Northward Acoustics, då får du nog det bästa man kan köpa för pengar. Han designade Sterling Sounds nya ställe i New York. Kanske är svindyr, vad vet jag. Han kör med sitt FTB koncept där man får ett rum som absorberar alla reflektioner från högtalarna men som samtidigt tack vare välplacerade diffusorer ger en rumskänsla åt alla ljud som mixaren producerar. (fotsteg, prat osv.) Dvs ett dött rum som inte känns dött typ. Han verkar ha hittat the secret sauce! Väldigt intressant!

Sen vet jag inte så många fler... Finns säkert massor.

Kanontips! Tack så mycket ❤️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...