Jump to content
Annons

Tips på heavy-duty mickstativ?


Recommended Posts

Haj

Jag sitter och spanar efter ett par riktigt kraftiga mikrofonstativ i stil med Latch Lake. Jag vill ha några som inte tar för mycket golvplats (såsom Sontronics Matrix osv).

Tanken är att de ska klara ett par mickar i samma stativ. Latch lake löser detta men de kostar också dryga 6000kr styck... Finns det några här i europa som bygger superstativ?

Triad ser onekligen fina ut men de kostar 10000..! Och sen vet jag inte hurvida bra K&Ms 21430 egentligen är. 3kg counterweight är inte så mycket om man vill ha en längre bom med 2 mickar hängandes från den... Har köpt de vanliga K&M stativen med manfrotto vikter och de löser mina coles till en viss längd. Steget därefter verkar bra mycket dyrare. Har ni några tips?

Verkar inte som att någon säljer sådana här stativ begagnat

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ett ultimate mc 125 som kostade runt 2000. Helt ok. Klarar coles utan problem men de slår ju inte riktigt stora stativ om man vill ha riktigt lång bom tyvärr. 

 

Ett tips är att köpa en stor 15kg vikt som gym har till t.ex skivstång som man kan trä över basen på stativet. Då är det inte basen som är problemet utan snarare längden på armen på stativet 

 

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, crillemannen said:

Jag har ett ultimate mc 125 som kostade runt 2000. Helt ok. Klarar coles utan problem men de slår ju inte riktigt stora stativ om man vill ha riktigt lång bom tyvärr. 

 

Ett tips är att köpa en stor 15kg vikt som gym har till t.ex skivstång som man kan trä över basen på stativet. Då är det inte basen som är problemet utan snarare längden på armen på stativet 

 

 

Om jag hänger en Coles på mina vanliga K&M 210 med en manfrotto motvikt så funkar det kanon. Men precis, det är armlängden som då inte riktigt går att göra något åt. Och jag skulle gärna vilja ha ett par så att jag kan köra dem både som OH för trummor men också för piano utan att störa pianisten med dubbla mickar. En ide jag har är att ha ett superrobust ställ och typ antingen en magic arm eller en variant som latch lake gör. Tror dock manfrottos magic arm är behändigare och mer användbar.

Atlas är väl en annan kandidat men jag hittar bara varianter med en arm längd.. Kanske får bli 2st Latch Lakes ändå... 
En mc125 eller K&Ms variant hade jag sen kanske kunnat ha för vokaler sen. Gillar att inte ha stativ ivägen för saker och ting

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...