Jump to content
Annons

Byte av digital distributör, vad tänka på?


ONSatan

Recommended Posts

Hello,
Om man ska byta distributör från tex Spinnup till DistroKid, vad kommer man då ”förlora” och vad ska man se upp med?

Som jag fattar det så kan man använda samma UPC-kod och att man tack vare samma UPC-kod har kvar statistiken/spelhistoriken på tex Spotify. Stämmer det?

Kommer folk som har ens musik i spellistor ha kvar musiken om man byter distributör (dvs kommer denna lista att ”peka rätt” även efter byte)?

Kan man passa på att göra mindre justeringar av tidigare albumcovers när man gör bytet?

Vad mer att tänka på? Jag vill inte ”hoppa ur askan i elden”…

 

P.S orsaken till bytet är att jag upplever att Spinnup är överbelastade och inte har tid till att göra det jobb man betalar för.

Spinnup har ej heller tid att uppdatera externa (och förmodligen ej heller interna) regler/guides. Pengamässigt är det i princip samma (samma ”avtal” men faktiskt lägre avgifter hos DistroKid, även om det givetvis inte är avgörande vid dessa nivåer).


Se tråd nedan:

 

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Närliggande fråga (har inte bytt ännu och Spinnup har på snart 3v ännu inte lyckats bestämma sig om OK eller ej...):

Kan man registrera samma låtar via flera tjänster? OM möjligt så hade man ju kunnat låta utgivningen ligga kvar på den som var snabbast och avbryta övriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/2/2019 at 10:51 AM, ONSatan said:

Närliggande fråga (har inte bytt ännu och Spinnup har på snart 3v ännu inte lyckats bestämma sig om OK eller ej...):

Kan man registrera samma låtar via flera tjänster? OM möjligt så hade man ju kunnat låta utgivningen ligga kvar på den som var snabbast och avbryta övriga.

Har kollat upp detta och det är inte att rekommendera. Skulle en andra version nå en stremingtjänst innan den första är borta så kan båda blockeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...