Jump to content
Annons

Varför så stränga regler ang skivomslag?


ONSatan

Recommended Posts

Håller på att releasea en ny singel på Spotify och fick backning för att omslaget innehöll text som inte hade med titeln eller låtarna att göra (så tolkar jag i alla fall "Only artist name and title are allowed on the cover and they need to match the release data exactly. The additional text needs to be removed."

Mitt problem är att jag VILL att skivan ska heta ”Jolly upbeat work songs for proud grave diggers!”

Till detta vill jag att det även ska stå ”Includes the popular singalongs: “Fuck you -all” and ”Time to get drunk” (Fuck you -all och Time to get drunk är låttitlarna).

Ja, popular singalongs mm är BS men detta är punk och då måste man väl få skoja lite även år 2019?

Min tolkning är att Titeln ”Jolly upbeat work songs for prod grave diggers!” är OK men att texten ang ”includes…” ej är OK (håller ni med)?

OM så är fallet, kommer jag klara mig genom att döpa om skivan till:
”Jolly upbeat work songs for proud grave diggers! Includes the popular singalongs: “Fuck you -all” and ”Time to get drunk”    ??   Dvs om all text på omslaget ingår i namn och låttitlar?

 

Försöker ge ut via Spinnup och de har ingen maxgräns för albumtitel. Kollar jag på Spotify så finns det absolut exempel på album som heter saker som inte har direkt koppling till titlarna.

MEN, hur tolkar ni deras regler? OCH, varför är det så hårda regler ang detta? Så länge jag inte bryter mot andra regler så borde väl titel och text på omslaget kunna vara vad som?

P.S har länge tyckt att omslag blivit så tråkiga nu för tiden. Trodde det var för att man anpassade till ”logo-upplösning” men det kanske är regler och stelbenthet som drivit detta?

P.S2. att jag har dålig humor/smak borde inte begränsas av Spinnups regler…

P.S.3. Kollar med er först då Spinnup tar sjukt lång tid på sig om man ställer frågar via deras ”Support team”

Hilfe!

 

 

 

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sånt skiter man totalt i och speciellt om det är punk. Jag menar tänk om nån talar om för en konstnär vad och hur han eller hon ska måla och att det absolut under några som helst omständigheter inte får vara med några sydtyrolska alptoppar på tavlan. Det vill säga om det inte finns anknytning till klassisk fiol eller gitarrbyggeri strikt indelat i österikisk, tysk, italiensk eller fransk hantverk från medeltiden och till år 1720 i det budskap som tavlan förmedlar.

 

Det är kort sagt lite felinställt på en del folk om dom gnäller över sånt dom inte har med att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minutes ago, pop53 said:

Sånt skiter man totalt i och speciellt om det är punk. Jag menar tänk om nån talar om för en konstnär vad och hur han eller hon ska måla och att det absolut under några som helst omständigheter inte får vara med några sydtyrolska alptoppar på tavlan. Det vill säga om det inte finns anknytning till klassisk fiol eller gitarrbyggeri strikt indelat i österikisk, tysk, italiensk eller fransk hantverk från medeltiden och till år 1720 i det budskap som tavlan förmedlar.

 

Det är kort sagt lite felinställt på en del folk om dom gnäller över sånt dom inte har med att göra.

Typ min poäng. Vill ju komma på ett sätt att komma runt begränsningarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, mixamannen said:

Konstig att inte texten kan vara en del av det konstnärliga uttrycket....verkar skevt

Jag förstår inte heller själva syftet.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 hours ago, YellowStudio said:

Dom är också ganska petiga men maila dom i supportchatten och visa vad du tänkt släppa innan du går med.

Tackar.

Har mailat dom albumcover och listat vad jag vill/inte vill samt hur Spinnup kommunicerat i frågan. Hoppas de är snabba/korrekta.

 

P.S: Ändrade titeln i torsdags till att innehålla ALL text som finns på bilden. Så själva albumet heter nu i text:

"Jolly upbeat work songs for pruod grave diggers! Includes the popular singalongs: "Fuck you -All" and "Time to get drunk""

Spinnup har sen dess inte gjort ett piss utan det står fortfarande: "Awaiting approval from our staff"...

Artwork.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Btw, hittade Spinnups "The Ultimate Guide to Cover Art" som måste vara en av de sämsta instruktioner som någonsin skrivits...

https://spinnup.com/gb/blog/cover-art-guide/?fbclid=IwAR0_AZ8arcEeGBej4Sqb-8W2UVJLYh6wj700XIkgnLOaGV6ymbvXHS9f_V8

Hur jäkla svårt ska det vara att lista kraven enligt tex ?:

1. Needs to be a perfect square between 3000 x 3000 to 6000 x 6000 pixels
2. Needs to be in RGB format (color)
3. You must own the right to use any picture used.
4. All texts on the cover must be included in the album name and/or in the title of included songs.
5. 6. 7. 8. 9.... etc etc etc. Checka var rad för sig, klart... 

NEJ, här ska skrivas sida upp och sida ner med blaj och repetition efter repetition... Krav blandat med tycke och smak, blandat med tidigare listade krav fast med andra ord, blandat med tips... 😡

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Konsten har fått ge vika för affärsintressen för länge sen och vara förvånad att detsamma sker på nätet är knappast någon överraskning. 🙄 Men håller med, det är förjävligt och skit behöv hålla på traggla så där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
19 minutes ago, Die Hard said:

Konsten har fått ge vika för affärsintressen för länge sen och vara förvånad att detsamma sker på nätet är knappast någon överraskning. 🙄 Men håller med, det är förjävligt och skit behöv hålla på traggla så där.

 

Håller med, MEN, om de nu vill leka polis och ha sina regler så kunde de ju i alla fall författa en följbar instruktion som gick att bocka av... 

Med Universal i ryggen så lär de inte ha brist på advokater att fråga om råd...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

26 minutes ago, oioioi said:

 

Punk, med ord på omslaget som inte finns i albumets namn.

.... men tänk om ALLA gjorde så, då hade det ju varit KAOS 😉

Nej, världen har givit för mycket makt åt idioter 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fick nu svar från DistroKid. Vare sig de eller några "stores" hade ens haft problem med första versionen. Detta är med andra ord ett Spinnup-problem $&###!!

Startar senare en ny tråd ang byte av tjänst, hur flytta UPC etc etc. 

Men, nu ska jag se Millencolin och Dropkick Murphys live i sommarkvällen (som säkert har JÄTTEFARLIGA omslag....).

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, ONSatan said:

Fick nu svar från DistroKid. Vare sig de eller några "stores" hade ens haft problem med första versionen. Detta är med andra ord ett Spinnup-problem $&###!!

Startar senare en ny tråd ang byte av tjänst, hur flytta UPC etc etc. 

Men, nu ska jag se Millencolin och Dropkick Murphys live i sommarkvällen (som säkert har JÄTTEFARLIGA omslag....).

Dropkick Murphy's - kan bli bra! Här kommer en video där Al Barr gör ett gästinhopp:

 

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Dropkick var fantastiska!

Kändes verkligen som att de hade kul och att de släpper upp 100+ per på scen på slutet, vilka står och skrattar, hoppar och har det bra är kungligt!

Har startat ny tråd ang byte av distributör:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Updatering 2 veckor efter uppladdning till Spinnup:

Fortfarande inget godkänt cover. Fortfarande inga vettiga svar.
Det står fortfarande "Awaiting approval from our staff", vilka inte verkar stressa ihjäl sig eller orkar förklara vad som ska vara fel.

Även Amuse verkar ha konstiga regler vad gäller cover (typ copy paste på Spinnups regler).

DistroKid godkände omslag ink texter och titel men då måste jag först ta ner den påbörjade releasen hos Spinnup vilka inte har någon funktionalitet för detta när den är under review... OCH, även DistroKid verkar göra många användare missnöjda om man läser på nätet.

Det känns som att det finns en marknad för en distributör som anställer folk i mängd och av kvalitet nog att supporta sina kunder ÄVEN om det skulle kosta mer för tex den initiala releasen. Har tittat på cdbaby men jag gillar att ha kvar 100% själv (men kan gärna betala mer från början). Att Spinnup säger sig "ha så många kunder att de inte hinner svara" är ett skämt. Anställ mer folk eller höj priserna tills kunder och resurser är i balans!

I ett support mail från Spinnup fick jag svaret:

"Thanks very much for your message. Just to let you know we’ve received it and will get back to you as soon as we can. We respond to each and every message we receive, which means it can take up to 48-72 hours to hear back from us, there may be a slightly longer delay if you contact us over the weekend. What can we say, it’s hard being so popular!     <-- Känns ju inte sådär superproffsigt om du frågar mig...

 

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

 NU fick jag svar att texten "Includes" är "misleading", LOL!

Det är väl så extremt anti-misleading som det bara går. Låtarna är ju bevisligen med i releasen... 

Nåväl, tillbaka till att läsa om tjänster samt fundera på albumdesign (Ska jag ändra så ändrar jag till helt nytt koncept, är ju f-n lite rebell i alla fall).

Tacka vet jag när man var 15 och skramlade ihop 1500 för att kunna trycka 1000 singlar (med omslag som bestod av fysiskt ihopklippt text och bilder)...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, mixamannen said:

Det kanske är så du ska göra omslaget....som när du var 15...he he he. 

Gör jag gärna men så får man ju inte göra nu.

Apple store mfl skiter på sig om de inte har kontroll på all text som finns på omslaget. TÄNK det kunde ju stå något dolt eller spegelvänt som visar sig vara TERROR eller emot GUD! Tänk om lite klotter på en vägg visar sig uppmana till tonårsaborter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kan du inte bara publicera skivan själv? Jag har tjatat på musikforum i 8 år eller nåt om hur man kan promota sin musik med den nya tekniken över internet. Som regel fick jag skäll och ta ditt skit och dra här håller vi på och diskuterar musik inte nåt annat. Numer blir man bara ignorerad. 

Men så här skulle jag göra om jag orkade, grejorna har jag redan i parti och minut. Fixa en ok kamera med hdmi ut och ett usb3 capturekort samt obs och börja skissa på ett programupplägg som man tror folk gillar och sen välja det bästa av sin musik och börja plugga den själv på de olika gratis plattformar som finns. Man kan göra det live eller inspelat vilket som.

Det finns ungar som har tittare i milliontals på youtube som bara babblar om trams eller spelar spel så det måste ju finnas en möjlighet tycker man.

Vad finns det för fördelar med att gå via en distributör i dagsläget när allt ändå går över samma nätverks kabel. Att folk är lata och inte orkar leta längre utan kör spellistor etc på spotify etc etc är ju iofs påtagligt som fan men om det är bra grejor så brukar det väl ordna sig ändå.

Att dom kritiserar Omslaget är ju riktigt skumt då ingen köper fysiska skivor i nån större utsträckning längre.

Att man ska kunna livnära sig på sin musik eller ens få tillbaka stålarna är väl nu mer än nånsin en utopi kan jag tro. 

Nåväl vill inte vara neggo utan hoppas det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, pop53 said:

Varför kan du inte bara publicera skivan själv? Jag har tjatat på musikforum i 8 år eller nåt om hur man kan promota sin musik med den nya tekniken över internet. Som regel fick jag skäll och ta ditt skit och dra här håller vi på och diskuterar musik inte nåt annat. Numer blir man bara ignorerad. 

Men så här skulle jag göra om jag orkade, grejorna har jag redan i parti och minut. Fixa en ok kamera med hdmi ut och ett usb3 capturekort samt obs och börja skissa på ett programupplägg som man tror folk gillar och sen välja det bästa av sin musik och börja plugga den själv på de olika gratis plattformar som finns. Man kan göra det live eller inspelat vilket som.

Det finns ungar som har tittare i milliontals på youtube som bara babblar om trams eller spelar spel så det måste ju finnas en möjlighet tycker man.

Vad finns det för fördelar med att gå via en distributör i dagsläget när allt ändå går över samma nätverks kabel. Att folk är lata och inte orkar leta längre utan kör spellistor etc på spotify etc etc är ju iofs påtagligt som fan men om det är bra grejor så brukar det väl ordna sig ändå.

Att dom kritiserar Omslaget är ju riktigt skumt då ingen köper fysiska skivor i nån större utsträckning längre.

Att man ska kunna livnära sig på sin musik eller ens få tillbaka stålarna är väl nu mer än nånsin en utopi kan jag tro. 

Nåväl vill inte vara neggo utan hoppas det löser sig.

Problemet är att jag har de flesta av mina lyssnare på Spotify.

För att komma till Spotify så måste jag ha en distributör. OK, man kan skapa en sådan själv men då måste man i alla fall lyckas skriva avtal med Spotify (övriga står för under 20% så de kan jag strunta i)...

Skulle jag lägga på Soundcloud eller liknande kan jag säga adjö till de som lyssnat.

Att låtarna hittills streamats mer än en halv miljon gånger är surrealistiskt.

Jag vill ha "publiceringsdelen" så bekymmersfri som möjligt. Att spela in, mixa, testa mm m är superkul lek NÄR man väl gör något. MEN att färdigställa, slutmixa och framåt är direkt jobbigt och tar på nattsömnen... Ligger massa timmar back i sömn på denna utgivning och vill bara ha den gjord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok jag har jag inte spotify eller soundcloud bara youtube, ivlog, vaughn, twitch och min Soundclick sida men det är både bild och ljud utom sc så jag är väl lite före min tid då 😄

 

Det finns ett ungt par på twitch som streamar live och dom kan ligga från några hundra upp till 1000 tittare per sändning. Dom verkar köra hela konceptet själv och säljer till och med vinyl ibland. Man köpa prenumerationer också så det verkar vara det nya sättet att nå ut i realtid. Men man måste vara bra som fan eller i alla fall jävligt snygg och ung och helst hela köret i ett paket för att nå många tittare då kvaliten på det som är bra är riktigt hög.

 

Nåväl lycka till hoppas det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

På em idag, dvs exakt 3 veckor efter att jag initierade releasen så blev den godkänd (med nya omslaget, det första gick ej).

Är galet nöjd med omslaget om jag ska vara helt ärlig 😉

 

FYA_150x150.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fattar fortfarande varför det inte gick med det du hade. Men tidstypiskt. Konst? Äh åt helvete med det, här handlar det om affärer och pengar i första hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som vill dregla över omslaget samt lyssna på mogen skönsång, singeln är nu uppe på Spotify!

(Lyckades vid sista uppladdningen få upp fel version på masterfilerna men det är en annan story...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låttitlar och namn på skivan är citat ur mitt liv/som om jag sagt det själv = över förväntan godkänt. Musiken funkar också 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, pop53 said:

Låttitlar och namn på skivan är citat ur mitt liv/som om jag sagt det själv = över förväntan godkänt. Musiken funkar också 😄

Tar det som nått positivt och hoppas inte livet varit för djävligt mot dig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...