Jump to content
Annons

Luftavfuktare


7segment

Recommended Posts

Är det nån som har erfarenhet med luftavfuktare (bygg)? Jag har en liten sorptionsluftavfuktare som jag har börjat använda för att eliminera fukt från källaren  där jag bygger studion, men där det ska komma fuktig luft som man leder utomhus, kommer det ut varm luft. Är det vanligt? För det står i manualen att den slangen ska luta neråt, för det kan komma kondensvatten. Jag tänkte om det är meningen att kondensvatten bildas, kan luften väl inte vara varm, eller? 

Redigerat av 7segment
Korrigering av rubbe. Varsågod...
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Avfuktaren genererar kondensvatten. Antingen i en tank (som behöver tömmas) eller genom en slang. Luften som kommer från avfuktaren är rätt varm.

Det som oroar mig här är att du bygger en studio i en källare som behöver avfuktare. Det kan i värsta fall bli en dyr läxa - både ekonomiskt och hälsomässigt.

Avfuktare är dessutom rätt dyra i drift då de drar en del ström under väldigt många timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två luftavfuktare från Jula i källaren och dom har både ett uppsamlingskärl och en slang så man köra på vilket som. Slangen ska luta neråt så tyngdlagen får göra sitt så den bör sluta i ett avlopp. Uppsamlingskärlet om man kör på det får man helt enkelt tömma regelbundet.

En står i tvättstugan och den andre står i min så kallade studio i min gillestuga. Det har funkat bra och om luftfuktigheten är jämn över tid och inte för hög eller låg så tror jag inte att det är nån fara för musikinstrument och hårdvara i övrigt. 

Jag lirar också och lirar in en del i mitt garage och där har jag ingen men väl ett gäng instrument och för tillfället en gammal Levin akustisk gura, banjo, elbas samt en elgura och det funkar tydligen också bra.

Luftfuktigheten ökar i källare under sommarhalvåret så det kan vara bra att ha en avfuktare i en källare bara av den anledningen. Man rekommenderas också att ha lite värme på i källare under sommartid.

Jag klimatkompenserar genom att åka så mycket elmoppe istället för bil som det är möjligt. Så jag drar in på karusellerna genom att reducera mitt fossila avtryck. Så en avfuktare och en elektrisk Tuk tuk för klimatet kan nog va nåt för Svärje.

 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

On 6/20/2019 at 12:23 PM, pop53 said:

Jag har två luftavfuktare från Jula i källaren och dom har både ett uppsamlingskärl och en slang så man köra på vilket som. Slangen ska luta neråt så tyngdlagen får göra sitt så den bör sluta i ett avlopp. Uppsamlingskärlet om man kör på det får man helt enkelt tömma regelbundet.

En står i tvättstugan och den andre står i min så kallade studio i min gillestuga. Det har funkat bra och om luftfuktigheten är jämn över tid och inte för hög eller låg så tror jag inte att det är nån fara för musikinstrument och hårdvara i övrigt. 

Jag lirar också och lirar in en del i mitt garage och där har jag ingen men väl ett gäng instrument och för tillfället en gammal Levin akustisk gura, banjo, elbas samt en elgura och det funkar tydligen också bra.

Luftfuktigheten ökar i källare under sommarhalvåret så det kan vara bra att ha en avfuktare i en källare bara av den anledningen. Man rekommenderas också att ha lite värme på i källare under sommartid.

Jag klimatkompenserar genom att åka så mycket elmoppe istället för bil som det är möjligt. Så jag drar in på karusellerna genom att reducera mitt fossila avtryck. Så en avfuktare och en elektrisk Tuk tuk för klimatet kan nog va nåt för Svärje.

 

Tack, det är bara så att sorptionsavfuktare har en helt annan uppbyggnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...