Jump to content
Annons

Rum färdigt, Mina mätningar (av bas)


Lindblom

Recommended Posts

Hej Allesamman,

Nu så har jag byggt såpass långt att mitt rum i rum är klart, dörrar med lister etc på plats.

Jag skall uppdatera min byggtråd med progress, lessons learned, anekdoter etc då tid (läs semester) infinner sig - all ledig tid vaken tid har gått till att bygga.

För baskontroll körde jag på 'hela-bakväggen-approach' med 2.5 dm luftspalt, 2.5dm glasull + 3x2cm takplattor i glasull så egentligen totalt 3.1dm ull över hela väggen.

Före/efter mätningar är ju kul så jag riggade provisoriskt ena ljuddörren jag tagit ned och mätte före och efter ullen med denna setup:

spacer.png

[fast med mic, inkopplad osv.., mic:en var riktad rakt uppåt vid testerna]

Tyvärr hade jag ont om batteri (och ej laddare med) till laptopen så fick stänga den mellan turerna.. Var tvungen att re-kalibrera då inställningarna från 'före' mätningarna gav underligt resultat.

Detta var min jungfrutur med REW så jag hoppas jag gjort rätt.. Jag tycker också att resultaten ser förträffliga ut..faktiskt för bra om jag skall vara ärlig så ser ni något galet eller något jag missat säg gärna till

Här kommer lite olika resultat [rött är före, grön efter glasull och hosta]:

SPL från 40 till 200hz:

spacer.png

'Group Delay Traces 40 till 200hz:

spacer.png

Impulse Response Envelope Traces:

spacer.png

Waterfall före 40-200hz 0-300ms:

spacer.png

Waterfall efter 40-200hz 0-300ms:

spacer.png

Som sagt, efter månader av att läsa på alla de stora akustikforumen och titta på resultat tycker jag det ser lite väl bra ut och har ju inte gjort mer än vad man skulle kunna kalla brute-force attack på en enda vägg. alla andra hörn obehandlade.

Avrundar med en bild på mitt nya hönshus.. - förlåt, jag menar träjox med hönsnät för att hålla isoleringen 2dm från väggen samt med ull i och slutligen med 3 lagren takplattor:

spacer.png

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ser väldigt bra ut! Grattis! 🙂

En fråga dock, har du ett högpassfilter på den gröna linjen i översta exemplet? Eller är det en dipp? Före mätningen ser väldigt rak ut också, framförallt mellan 40 och 60 Hz +/- 0.5 dB typ. Vilka stående vågor har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Frågan jag ställer mig är nog snarare vart energin i de lägre frekvenserna kommer ifrån i den röda kurvan.. körde testerna utan sub med Yamaha HS8.. de spelar ner till 40 men avtar ju snabbt under det..

En tänkbar men absurd förklaring är ju att det åskade ute dagen jag testade.. men känns inte rimligt det skulle vara det.. hörde iallafall inget 🙂

Vad gäller stående vågor så borde jag ha en runt 40 givet rummets dimensioner.. skall mäta exakta inre dimensioner idag och se vad de beräknade är.. hade ju en väldigt tydlig runt 60 innan behandling.. som klingade av långsamt osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...