Jump to content
Annons

Surr under inspelning [LÖST]


Nucleardoc

Recommended Posts

Hej

Jag har ett problem sedan april som hindrar mig från att avsluta en skiva. 

Jag kör gitarr -> Scarlett ljudkort > Mac > reaper med Fortin/Bias FX. 

Har alltid fungerat bra men nu finns ett högfrekvent surr. Som elektromagnetisk störning som fångas upp av gitarrmickarna och förändras beroende på var jag är i rummet och vinklar gitarren. Blir tydligast med ett distat gitarrljud. 

 

Jag har testat byta port, gitarr, sladd, stänga av wifi och övrig elektronik i huset, eluttag mm. Däremot tar jag med samma utrustning och sätter mig på jobbet fungerar allt perfekt!

 

Så kan någon förslå lösning? Måste ha att göra med elektroniken i hemmet men hyresvärden är ovetande (såklart) och jag är inte sugen på att flytta. Surret finns även i trädgården men bättre två våningar upp. 

 

Mvh

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Ja köpte en mini förstärkare som går på batteri. Typ worldimport för någon hundring. Sedan kopplar man en lös singel coil pick upp direkt till denna. Sedan är det bara att försöka "pejla" vad det är som genererar störningen. I mitt fall var det ett elstängsel.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, slejnard said:

Så tråkigt för dig! Har du testat med en linebox mellan gitarr och ljudkort? Då blir signalen balanserad och den har även jordlyft som du kan prova. Lycka till! 

Tack

Låter som ett bra förslag. Ska pröva det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, pme said:

Ja köpte en mini förstärkare som går på batteri. Typ worldimport för någon hundring. Sedan kopplar man en lös singel coil pick upp direkt till denna. Sedan är det bara att försöka "pejla" vad det är som genererar störningen. I mitt fall var det ett elstängsel.

Smart. Det har installerats en robotgräsklippare nyligen. Undrar om den eller dess stängsel kan orsaka. Tror jag har en portabel förstärkare. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

47 minutes ago, Nucleardoc said:

Smart. Det har installerats en robotgräsklippare nyligen. Undrar om den eller dess stängsel kan orsaka. Tror jag har en portabel förstärkare. 

OM pga av installationen så måste det vara en jäkligt stark signal i signalkabeln för klipparen eller felkopplat... Kan du själv eller känner någon som kan el? Kanske skulle mäta om det tex finns en spänningsskillnad mellan nollan och jord... 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minutes ago, ONSatan said:

OM pga av installationen så måste det vara en jäkligt stark signal i signalkabeln för klipparen eller felkopplat... Kan du själv eller känner någon som kan el? Kanske skulle mäta om det tex finns en spänningsskillnad mellan nollan och jord... 

Nu snackar vi avancerade saker. Felkopplat har jag misstänkt att all el i huset varit länge. Får söka upp nån kunnig om linebox ej hjälper. 🤐

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Nucleardoc said:

Nu snackar vi avancerade saker. Felkopplat har jag misstänkt att all el i huset varit länge. Får söka upp nån kunnig om linebox ej hjälper. 🤐

Sånt händer... Jag hade ett vägguttag i källaren som var oanvänt tills jag bytte tvättmaskin.

Tyckte det kittlade konstigt i fingrarna när jag tog i tvättmaskinen. Efter några dagar så testade jag med en ståltråd från ett vattenrör till höljet, PANG!!! 

Visade sig att vägguttaget var felkopplat. Var då jävligt glad att min då treåriga son inte lyckats ta i både maskin och vattenrör när han "hjälpt mig" tvätta ... Phew!!

Link to comment
Dela på andra sajter

En radiosändare eller nåt till mobila nätet som är nyinstallerat kanske. Jag var på ett studiebesök i en studio i göteborg för länge sedan där dom hade en anläggning/sändare eller nåt på taket och där hade dom en saftig störning. Men den låg i ett aktivitetshus för unga om jag minns rätt så dom fick ta det helt enkelt men blev kompenserade på nåt sätt som jag glömt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle återgå till manuell klippning om strålningen anläggningen ger ifrån sig kan förorsaka problem på den där nivån. Det är wifi och mobilnäts strålning och gud vet vad för ytterligare bakgrundsstrålning vi utsätts för i vardagen så varför toppa upp med ännu mera. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...