Jump to content
Annons

Ny tropical house låt.


Recommended Posts

Hej!

 

Mitt senaste alster, som jag gjorde om tre gånger (!!) innan den tog den vändningen som jag ville. Första gångerna blev den lite tråkig och inte alls så intressant. Så kom jag på att byta ackord i droppet och lyckades få till en basgång (med Native Instruments Reaktor Monark), samt lekte runt med ackorden i intro/vers, vilket öppnade upp en hel del.

Den är gjord helt ITB (in the box) i Cakewalk by Bandlab, med syntar från mestadels Native Instruments Komplete 11, men också Cakewalk, Waves, Sonic Academy, UVI och lite annat. Loopcloud och Cakewalks samplebibliotek för diverse percussionloopar och utfyllnad.

Mixning är gjord med Cakewalks inbyggda pluggar samt en uppsjö Waves. Både SSL E/G samt nya Mixhub (är inte helt övertygad av den BTW), men även J37 tape, NLS, Sibilance, Q10, F6 EQ, API-serien och lite annat. Waves Pumper och CW's inbyggda busskompressor står för sidechainingen på så gott som alla bussar med olika inställningar.

Med runt 90 spår blev en del pluggar då det var mycket som skulle få plats. Har jobbat mycket med automation, och en del mid-side för att få ihop det. Mastrad av tredje part.

 

Vore kul å höra vad ni tycker.

 

Länkar:

https://soundcloud.com/cathrinemilton/makin-love
https://open.spotify.com/track/4S92BicyFCJHVnQZViDZPL

 

 

makin'love_buses.PNG

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter bra tycker jag även om jag inte vet ett smack om gengren vilket då kanske förklarar varför jag tycker att det är mycket som låter. Det skulle vara intressant att höra den nedskalad till det minimalistiska format helst med mest analoga ljudkällor så långt att den går att lira live och se vad som händer då. Jag lyssnar via skärmens högtalare så det låter väldigt tunt och knappt nån bas men det beror ju på det och inte på nåt annat men man lägger märke till saker på ett helt annat sätt faktiskt.

 

Kort sagt Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

18 hours ago, pop53 said:

Det låter bra tycker jag även om jag inte vet ett smack om gengren vilket då kanske förklarar varför jag tycker att det är mycket som låter. Det skulle vara intressant att höra den nedskalad till det minimalistiska format helst med mest analoga ljudkällor så långt att den går att lira live och se vad som händer då. Jag lyssnar via skärmens högtalare så det låter väldigt tunt och knappt nån bas men det beror ju på det och inte på nåt annat men man lägger märke till saker på ett helt annat sätt faktiskt.

 

Kort sagt Lycka till

Tack! Låten är baserad på ett pianoriff som jag sedan gjorde om till synthstabbarna. I sticket vid 3:30 hörs originalpianot lite i bakgrunden, så jag antar att den skulle gå att spela live, men EDM är ju som bekant extremt prod-orienterat. Fast det skulle vara kul ifall någon ville framföra den live, på något sätt. 🙂

 

12 hours ago, slejnard said:

Låter mycket bra. Bra jobbat! 

Tackar! 🙂

 

8 hours ago, mixamannen said:

Låter mycket kompetent: några personliga iakttagelser - det är jättebra sång och så men jag väntar på en skön refrängvända som liksom aldrig kommer, det bygger upp och så ska man över kanten och hoppa och flyga, men näe det blir aldrig. Jag tycker kicken låter återhållen, det borde snärta och smacka mera! 

 

Tack! Jo, det har faktiskt nämnts tidigare att det blir lite platt. Tyvärr finns inget stort lyft där sångerskan tar i ordentligt, samtidigt som jag märkt att jag har en tendens att släta till mina produktioner lite för mycket. Ska försöka jobba lite mer med smäktande partier så man får ett större lyft emellanåt. 🙂

Jag pillade en hel del med placering av kicken, och var (som vanligt) lite osäker på exakt var jag ville ha den. Jag skulle nog side-chainat lite hårdare så den kommer fram när det är mycket på G. Även automatiserat ner andra saker mer. Men, absolut bra med sådana synpunkter, det är sånt man lär sig av. Tack! 🙂

 

7 hours ago, Neosus said:

Låter mycket bra! Är det du som sjunger? 

👍 

Tack! 😄 Tyvärr inte, önskar jag kunde sjunga så.. 😐

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är sen till partyt men tycker att du har lyckats väldigt bra med både sättning och mix. Kul och oväntat med det diskreta orgelsolot på slutet. Dessutom ett extra plus för den högupplösta skärmdumpen med alla markörer i projektet som gör det lätt att följa med i strukturen.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

15 hours ago, Sostenuto said:

Jag är sen till partyt men tycker att du har lyckats väldigt bra med både sättning och mix. Kul och oväntat med det diskreta orgelsolot på slutet. Dessutom ett extra plus för den högupplösta skärmdumpen med alla markörer i projektet som gör det lätt att följa med i strukturen.

Tack! Roligt att det gillas! Ingen fara, det går bra att vara sen. 😉

Jag tyckte droppet med ackordbytet blev så klatchigt, så jag kände för ett solo där. Faktiskt mitt första riktiga solo i en EDM-låt. 😮 Jo, tyckte att det kunde vara roligt att skicka med någonting, så man ser lite hur det ser ut i projektet med bussarna längst ner i konsollvyn. T.ex. mappen VOX LOVE är ju (som du säkert märkt) just "We'll be makin' love"-hooken. LEAD CHORDS är synthstabbarna. Allt är nedfryst, därav audiodata på alla spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...