Jump to content
Annons

Tips för att få sång att bli rytm-mässigt tight?


ONSatan

Recommended Posts

Hello,

håller på att spela in en låt jag gjorde för 20+ år sedan. Dvs jag KAN egentligen låten väl.

Sjunger jag till kompet utan lurar eller om jag sjunger samtidigt som jag spelar akustisk gitarr har jag inga problem att få den tight MEN när jag tar på mig lurarna och tar i (för att låta tuffare... 😊) så tappar jag för mycket av rytm-känslan. Låten går i 200bpm och sångmelodin SKA svänga så det är inte mycket tid att spela på så att säga.

Finns några tips för hur man kan göra det enklare att bli tight rytm-mässigt rätt när man har lurar, det går fort och man ska ta i?

Ska man tex höja gitarren/trummorna mer än vanligt? Spela in ”avslappnat” för att ha som tight ”ledspår”? Låta basen vara extra hög vid inspelning? Etc etc? 

Fattar att detta säkert är individuellt men finns någon tumregel?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
10 minutes ago, slejnard said:

Oj det var snabbt! Tänk på att behålla lugnet och andningen.

Det är Punk så jag får inte vara för lugn... Problemet är att jag liksom tappar känslan för rytmen då jag står där och skriker med med lurarna

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
5 timmar sedan, slejnard said:

Oj det var snabbt! Tänk på att behålla lugnet och andningen.

Nä i Norrland går det väl aldrig snabbare än 120 bpm 😂 Sjuuu

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tror jag fick det i hyfsat takt nu.

Såg till att höja virveln och en övertydlig kompgura i lurarna. Höll takten med handen mot benet OCH tog 3 rejäla romdrinkar...
När jag var yngre (och visserligen bara körade vad gäller "sång") så var vi alltid mer eller mindre nitade när det var dags för sånginspelning (men inte för instrumentspåren).  Svårt att sjunga punk som mes och "väluppfostrad" när grannarna sitter ute och grillar...  😯
Tackar för tipsen!

Hoppas jag är lika nöjd imorgon när det är dags för mix...

Redigerat av ONSatan
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jamne om de sitter och grillar och dricker så kanske de sjunger med i låten.  Vid flera omtagningar så har de lärt sig den och sen kanske du kan gå ut och få lite grillat och drickande som tack. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...