Jump to content
Annons

Kära Studioforum, har köpt mixning...


candybag

Recommended Posts

Har köpt mixning som tjänst och... får grov ångest när jag hör resultaten.

Mixingenjören gör väldigt mycket rätt i besluten som tas. går jag t ex tillbaks och lyssnar på min egen grovmix låter det helt uselt i jämförelse.
Det jag reagerar på i de nya mixarna är att vissa element/melodier låter helt fel och inte alls som jag gjort i min grovmix. Komp som hamnar högre än main lead, vissa spår hörs inte alls, trubbiga transitioner mellan stycken, reverb och delay där jag inte har det, ingen reverb och delay där jag väl använder det, etc etc. Visst, det tar några lyssningar innan jag normaliserat mig till resultatet, men ändå...

Jag tycker vi har en bra dialog om vad jag vill justera osv, så rent teoretiskt skulle jag kunna styra det väldigt hårt eller bara skicka wet channels. Men vill jag det? Jag har ju köpt ett par nya öron av en anledning och vill vara öppen med att jag inte gör allt rätt.

Vad har ni för erfarenheter av att köpa mixning/mastring av någon annan? Blir ni också mörkrädda och börjar ifrågasätta er egen kompetens och smak?

Vill ni att det utförs transparent eller med inspiration från mixaren?

Vad har ni som jobbar med mixning/mastring för erfarenhet?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Storyteller JW (oregistrerad)

Jeg bruker alltid en annen til master. Og er vi uenige, så gir jeg bare beskjed om hva jeg ikke er fornøyd med, og så får han ikke betaling før jeg er fornøyd.  Det har hendt at jeg har sendt tilbake både 2 og 3 ganger.  Fordelen med å bruke den samme til mastering hver gang, er jo at man blir kjent med hverandre og musikk-stilen etterhvert.. og jeg blir fortere fornøyd.. Håper du får et godt sluttprodukt, da.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har du diskuterat innan med mixaren vad du är ute efter? Vilken, vilka låtar som du  har som referensspår? Skickade du med spåren/spåret på hur det lät med din grovmix så har något att utgå ifrån? Har denne person mixspår på sin hemsida att lyssna på som gjorde att du valde denna mixare? Låtar som släppts kommersiellt? Hanterar mixaren den genre du ägnar dig åt? Den som säger att den hanterar alla genrer lika bra ljuger. Den som försöker vara bra på allting blir aldrig på något.Gäller iofs allt här i livet.  Ju mer information man har innan desto bättre. Finns många som erbjuder sina tjänster på nätet men långt ifrån alla som gör det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Die Hard said:

Har du diskuterat innan med mixaren vad du är ute efter? Vilken, vilka låtar som du  har som referensspår? Skickade du med spåren/spåret på hur det lät med din grovmix så har något att utgå ifrån? Har denne person mixspår på sin hemsida att lyssna på som gjorde att du valde denna mixare? Låtar som släppts kommersiellt? Hanterar mixaren den genre du ägnar dig åt? Den som säger att den hanterar alla genrer lika bra ljuger. Den som försöker vara bra på allting blir aldrig på något.Gäller iofs allt här i livet.  Ju mer information man har innan desto bättre. Finns många som erbjuder sina tjänster på nätet men långt ifrån alla som gör det bra.

Mixaren får min grovmix och en referenslåt, och jag gick igenom vad jag var ute efter. Alla torra mixspår och några utvalda våta spår som är krångliga (här finns det förbättringspotential från min sida.) Har lyssnat på mixspår också, bl a i bil där det lät bra. Jag var noga med att kolla upp genrerna också. Finns en del kommersiella släpp.

Jag säger inte att det jag får tillbaks är dåligt och jag tvivlar inte på kompetensen, men det är första gången jag köper tjänsten så... det är omtumlande.

Förhoppningen är att vi lär känna varandra och hur vi vill jobba långsiktigt.

Har en kollega som målar akvarell och går ibland på träffar med akvarell-gurus. Ibland erbjuder dessa gurus sig att rätta till folks akvareller, något som min kollega aldrig skulle få för sig. Typ, "Han ska väl ge fan i min målning? Varför ska han in där och peta?"
Tänker att det här är lite samma sak, det känns personligt och att det är en ribba man måste över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du kan säga att du vill bevara melodiernas rellativa volym till mixaren. 

Du kan även skicka 100% wet delay och verb. Det är onödigt jobb att efterapa sådana grejer om du vill ha dem med på det sättet i mixen. Mixaren kan ju även behandla dem sedan med eq osv efter behov.

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
6 minuter sedan, Casper Bjerkehagen said:

Tycker du kan säga att du vill bevara melodiernas rellativa volym till mixaren. 

Du kan även skicka 100% wet delay och verb. Det är onödigt jobb att efterapa sådana grejer om du vill ha dem med på det sättet i mixen. Mixaren kan ju även behandla dem sedan med eq osv efter behov.

Mvh Casper

Viktigt att diskutera sånt om volym ja. Men mixaren borde ändå förstått att melodierna ska vara högre än komp, som candybag skriver och ibland inte hörs alls. Det är en varningssignal, verkligen. Skicka med delay och reverb anser jag inte är nödvändigt. Det ska mixaren fixa utan problem och en del av det man betalar för. Sånt är ju ändå det sista man slänger på när resten är klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga korrekta svar. Jag tycker dock det är vanligt att delay och ev reverb skickas med. Ja, mixaren ska kunna återskapa effekterna. Men om det är en sak som är enkelt att skicka med så är det ju bra, det är en annan del av hjärnan som jobbar när man återskapar en effekt mot att man kreativt hör en effekt i huvudet och skapar den. Om man vill att mixaren ska jobba från flow så kan man optimera det på det sättet för personen, om man vill att slutresultatet ska bli så bra som möjligt.

Ju färre timmar mixande desto bättre objektivitet har även mixaren till materialet

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om mixaren kan sin sak så kan det ju vara att på vissa ställen så behöver delay eller reverb eller både ock behöver automatiseras för att lyfta lite. Det går inte om man redan har fått med dessa effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det beror väl på vilken tjänst du vill köpa. Du kan ju enbart köpa mix-kompetensen och producera det själv eller så ger du över ansvaret till mixaren, lite som att gå till frisören och säga ”ge mig en modern frisyr som du tycker passar mig” 🙂

Jag har mixat åt andra, ofta på distans, i över 15 år, och väldigt ofta är den första mixen en blandning av kundens önskemål/referens och min uppfattning av låten, sedan justerar man mixen tillsammans. Se det som ngt positivt att du får någon annans input och syn på ditt material, ofta uppfattar man sitt eget material annorlunda än alla andra.

Var bara noga med att framföra dina synpunkter och att din mixare kan din musikstil, annars är alltid risken att mixen blir ”bra”, men ”fel”.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...