Jump to content
Annons

Hur fixa löst pärlemorinlägg på en Les Paul?


ONSatan

Recommended Posts

Hello,

Jag har en gräddvit Gibson Les Paul Studio med greppbräda i Ebenholts. 

Den ÄR verkligen sjukt snygg MEN ett av pärlemorinläggen har lossnat/sticker ut lite. Det ligger nog något mindre än 0,5mm över övriga greppbrädan i "höjd" och detta syns i princip inte (men inlägget har en lätt avvikande färg (luft under?)) och det känns rejält i vissa lägen när man spelar. Jag är ganska övertygad om att tidigare ägare ej bytt inlägget så det bör vara original.

Det är inte så löst att jag kan inte röra det eller ta bort det med naglarna.

SÅ, hur fixar man detta själv eller vad bör det kosta att låta en verkstad fixa det?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Superlim i en pipett kanske men kolla youtube där finns säkert ett gäng tips från byggare och reparatörer.

edit: såg försent att du redan hittat. 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du värmer inläggen kan dom expandera i ytstorlek viket resulterar i att dom buktar ut som små kuddar då dom inte längre får plats. Jag antar att dom måste tryckas på när dom svalnar så dom inte bukta ut som små kuddar med luft under.

Du borde först fråga nån gitarrbutik med egen verkstad, typ Halkan på Södermalm (som jag anlitat vid nåt tillfälle). Borde inte kosta många kronor att låta dom göra ”på rätt sätt” med rätt lim om det behövs. Risken att skada inlägget, eller träet, kanske inte är så stor...MEN OM. Kanske blir dyrt och tidskrävande att hitta inlägg med rätt nyans.

En kompis till mig lämnade in sin gamla strata hos en duktig gitarmek för att få en ny ”dot” vilket resulterade i en dot med mindre diameter än de andra. Om inte ens ett proffs kan hitta exakt rätt så är det än viktigare att ditt inlägg inte skadas.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
1 hour ago, pop53 said:

Superlim i en pipett kanske men kolla youtube där finns säkert ett gäng tips från byggare och reparatörer.

edit: såg försent att du redan hittat. 

Problemet är att jag inte får loss inlägget. Det sitter "fast nog" att ej gå att få bort (enkelt) men är löst nog att sticka ut... 

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte att det måste vara tokigt att ta bort det helt utan att man borde kunna ta nåt vasst spetsig kanske kanten på en rakblad till en fönsterskrapa och försiktigt lyfta upp det lite om det går och mata i superlim lite försiktigt med en fin pipig plast pipett eller nåt och trycka fast det igen. Såna pipetter finns kanske på GMF i gävle tex.

Det kan ju finnas rester av lim och skräp under om man tar bort det helt som man tycker borde behöva fräsas bort med en Dremel eller skrapas rent och plant på nåt sätt så det ser lite väl lätt ut på den där filmen. Men smart med papperskorgen för att fixa radien men varför inte dubbelhäftande tejp till sandpappret.

Det gäller ju som jag tänkte att få ner superlimmet under inlägget till dom områden där limmet lossnat och försäkra sig om att verktygen man använder inte kan fastna samt att man skyddar/maskar/tejpar med samma tänk. Men det är ett slabbigt skit superlim så man får vara försiktig för det strävar hårt efter att jävlas med en.

Om du bor i närheten av en gitarr meck med bra rykte så är det kanske lättast att lämna in den för det kan ju inte kosta mycket. Jag menar det är ju en märkesgura vi pratar om här och man vill ju att det framtida värdet inte ska gå åt skogen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Skulle inte ta risken på en dyrare gura om man aldrig gjort sånt här tidigare. Risken är att man ångrar sig när det går åt pipan och då är det försent.  Lämna in istället. Surt betala men vad är alternativet? Bättre att de som kan sin sak får göra det de är bra på.  Att justera halsen, stränghöjd, intonera, allt det går göra riskfritt och lära sig. Men sånt här görs troligast bara en gång i en gitarrs liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
13 timmar sedan, Erik dP said:

 

Du borde först fråga nån gitarrbutik med egen verkstad, typ Halkan på Södermalm (som jag anlitat vid nåt tillfälle

 

Ja men nu står det i OnSatans presentation att han bor i Malmö. Lite väl långt och borde finnas kunnigt folk där.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Die Hard said:

Ja men nu står det i OnSatans presentation att han bor i Malmö. Lite väl långt och borde finnas kunnigt folk där.

...Jag såg det strax efter jag skrev det, men antog att mitt ”typ” förlät det. Huvudsaken är att han först frågar nån, förhoppningsgfull billig, verkstad innan han orsakar en dyr erfarenhet hemma.

...Har själv gjort misstaget med flera timmar lagda på att googla, fråga , tittat på tuben, ...mm, och det sedan visat sig kosta mindre än nån femhundring att överlåta problemet åt ngn annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...