Jump to content
Annons

Nyheter från Apples WWDC 2019


Recommended Posts

Apple_mac_pro_new_display_final_cut_screen_060319.thumb.jpg.6cdee32f06b003e190f286bf4b63d76e.jpg

I årets upplaga av utvecklarkonferensen WWDC i San Jose, Kalifornien, visade Apple Många nyheter. Det som kan vara av intresse för oss här är:

  • Ny version av Logic Pro X på gång. Inte mycket sagt ännu, men jag uppfattade det som att samplingsbibliotek skulle bli betydligt större och att det tar bättre tillvara på fler processorkärnor. Oklart när den kommer.
  • Ny Mac Pro med upp till 28 kärnor och många utbyggnadsmöjligheter avsedd för proffs. Efterlängtat av många. Görs även i rackformat. Kommer i höst.
  • Apple gör skärmar igen. Pro Display XDR med Retina 6K. Kommer i höst.
  • macOS 10.15 Catalina. Inga viktiga nyheter för musiker presenterades annat än att det för Apple-enheter närmre varandra. Har bland annat inbyggt stöd för att ansluta iPad som en separat skärm.
  • iPad får eget OS helt enkelt kallat iPadOS med ännu bättre möjligheter att köra fler appar samtidigt. Och så iOS 13 så klart. Kommer i höst.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Undrar var dom kan tänkas lägga instegs mac pron prismässigt säkert runt 50 tusen och uppåt. Grafikkort i spelvärlden och videovärlden är väl gtx 2080 i dagsläget så det måste ju bli nåt värre tänker jag. Skumt att dom går (som det ser ut på den här bilden i alla fall) tillbaka till en någorlunda mera traditionell burk igen jämfört med soptunnan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar var dom kan tänkas lägga instegs mac pron prismässigt säkert runt 50 tusen och uppåt. Grafikkort i spelvärlden och videovärlden är väl gtx 2080 i dagsläget så det måste ju bli nåt värre tänker jag. Skumt att dom går (som det ser ut på den här bilden i alla fall) tillbaka till en någorlunda mera traditionell burk igen jämfört med soptunnan.

 

Edit rättar mig själv det blir just under 6000 dollar tydligen så det blev lite högre men ganska bra gissat ändå. Men sen vad den kostar här jaru då pratar vi nog en slant till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Dyrt att vilja vara med i (rotten) apple-klubben. Men vissa är beredd att betala hur mycket som helst för att få vara med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vilka priser altså och sen om man  tänker på gamla mac pro så var dom inte så speciella nåt år senare då PC hårdvara kommer hela tiden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2019-06-03 at 20:45, Olsberg said:
  • Ny version av Logic Pro X på gång. Inte mycket sagt ännu, men jag uppfattade det som att samplingsbibliotek skulle bli betydligt större och att det tar bättre tillvara på fler processorkärnor. Oklart när den kommer.

Uppföljning:

Nu har den nya versionen släppts och den har versionsnummer 10.4.5. Mer info i ändringsloggen nedan.

Citera

Förbättrade prestanda

  • Förbättrat gensvar hos mixern och händelselistan när du jobbar med stora sessioner.
  • Projekt med många flextidsredigeringar och tempoändringar utförs effektivare.
  • Optimerade prestanda för Mac Pro som omfattar stöd för upp till 56 bearbetningstrådar.
  • Den här uppdateringen innehåller ytterligare förbättringar av stabilitet och prestanda.

Större antal spår och kanaler, upp till:

  • 1000 kanalremsor för stereoljud
  • 1000 kanalremsor för programvaruinstrument
  • 1000 hjälpkanalremsor
  • 1000 externa MIDI-spår
  • 12 signaler per kanalremsa

Nya funktioner

  • Loopbläddraren kan filtrera efter looptyp och gör det möjligt att dra och släppa flera loopar samtidigt i projekt.
  • Den omarbetade insticksfilen DeEsser 2 innehåller fler alternativ för att minska väsljud på ljudspår.
  • Skicka MIDI-slagklocka till enskilda portar, var och en med egna inställningar som timingförskjutning och fördröjningskompensation för insticksfiler.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Otäckt många kanaler och jag ifrågasätter om det överhuvudtaget är nödvändigt. Jag vet att det inte är ovanligt med en förbaskad massa spår även på en låt med ett traditionellt fyra pers rockband vilket i sig är helt knasigt och till film används det ändå inte så ...... jag kör på Mountainlion och 9an vilket funkar kanonbra än idag. Tusen stereospår i en mix ink ytterligare tusen midi spår och några lastbilar med effekter nja jag har lite svårt att inse nyttan med det dessvärre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är är ändå ingen som kör med logic i filmvärlden men i Davinci Resolve finns Fairlight eller vad det heter inbyggt redan i gratisversionen. Pro tools kör dom med i de fall man kör med en daw så vitt jag förstår. Man kan byta ut ljud på video redan i logic 9 men ingen använder det till det ändå i nån större omfattning ens till hemma video.

 

ok Edit edit du tänker inte på när man redigerar och klipper utan på kompositörs sidan med stora kluster av datorer för samplingar i realtid aj see där kan det kanske komma till nytta men den som sitter och klipper  eller producerar en hollywood film kör nog på hårdvara som inte logic fixar och i det fallet är det spåret redan gjort skulle jag tro.

Däremot så har jag läst att Harrison consoles sålt ett bord till checkisk tv tror jag det var så mixbus kanske blir aktuellt över tid till video produktion.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...