Jump to content
Annons

Nytt midi keyboard klaviatur mm


YellowStudio

Recommended Posts

Tänker köpa nytt midi klaviatur.

Har ett Roland A88. Det är jättebra men mina fingrar är inte tillräckligt starka för att få ut det bästa ur mig. Sen har jag också en gammal Roland xp-60 som är lite tvärtom. Där är inget motsånd alls så där får jag inte heller fram rätt känsla.

Så jag är ute efter klaviatur som kan ge ett lagom motstånd, skön känsla, speciellt när man kör lite rytmisk pedelling.

Har funderat på ett eventuellt semi vägt?

Kontrol s88?

Nord electro? får man ju en massa ljud också

Studiologic?

Bor lite taskigt till för att kunna prova då musikaffären här inte kan ha hemma allt som jag egentligen skulle vilja prova.

har ni nått tips?

Redigerat av Lindpop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns i princip tre typer av key beds; synth action, weighted och semi weighted. Misstänker att ditt Roland a88 är weighted, eller viktat som pianotangenter känns. Dvs tunga.

Semi är lite lättare och synth är fjädriga med fjång i.

Har du inte tillgång till butik så är det bara chansning som kvarstår mellan semi och synth 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett CME Z-Key 88 med halvvägda tangenter; det är hyfsat lätt att spela på (hade tidigare ett UF- 8 med vägda tangenter - riktigt bra - men som tyvärr gick sönder). CME har väldigt prisvärda keyboards, men tyvärr urusla drivrutiner när skulle koppla UF-8:an till datorn. Hoppas de har bättrat sig där. Tyvärr verkar det som om UF- och Z-Key-modellerna utgått?

https://www.cme-pro.com

 

 

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, YellowStudio said:

tack för snabbt svar. vad tycker du är skönast att spela på?

 

Jag är amatör när det kommer till att spela och bryr mig inte mycket om känslan, jag vill bara ha det lättspelat för mina späda fingrar. När jag sitter och plinkar frenetiskt så funkar inte vägda tangenter, är väl lite som du på den punkten. Har också väldigt svårt för synth action pga typ samma anledning, ibland bottnar inte tangenterna pga trög fjäder.

För mig är semi-vägda bäst och skönast. Skulle klarat mig på ovägda också.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...