Jump to content
Annons

Hur döda en gummianka? Får missljud i gitarren...


ONSatan

Recommended Posts

Lyssna på klippet nedan. Det finns ett ”gummianksmissljud” som är tydligt när gitarren är själv men även senare.

HUR f-n ska man få kol på den? Har testat att svepa med EQ och sänka där jag tycker den piper men det blir inte bra.

 

Klipp: https://www.studio.se/files/file/15010-hur-döda-en-gummianka-missljud/

 

(P.S är webspelare och sådant dött nu för tiden? fanns ju tidigare)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, tack för du lyssnar. Ligger i princip på varje ställe gitarren lägger på lillfingret i ”rock n roll -figur”. (Vet ej vad det heter men den lägger på En ton över kvinttonen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde inte det själv från början men nu dör jag över det. Ska kolla att jag greppar rätt och kanske testa en annan gitarr

Link to comment
Dela på andra sajter

 

23 timmar sedan, ONSatan said:

Hej, tack för du lyssnar. Ligger i princip på varje ställe gitarren lägger på lillfingret i ”rock n roll -figur”. (Vet ej vad det heter men den lägger på En ton över kvinttonen)

Lyssnade igen på mobilen och hör nu lite bättre.  Tror att på som annan svarat att det ligger i speltekniken alt. att det faktiskt är gitarren oxå.  Stränghöjd/skevhet/ dåliga strängar m.m. Hur låter det "un-pluged"?

Är det guran /spelandet som strular spå kan inte ens Guds bästa EQ råda bot på klådan🙃😟😉

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
15 hours ago, vayzeria said:

 

Lyssnade igen på mobilen och hör nu lite bättre.  Tror att på som annan svarat att det ligger i speltekniken alt. att det faktiskt är gitarren oxå.  Stränghöjd/skevhet/ dåliga strängar m.m högt låter det "un-pluged"?

Är det guran /spelandet som strular spå kan inte ens Guds bästa Så råda bot på klådan🙃😟😉

 

Det KAN vara gitarren.

Märkte att min fina (sjukt vacker faktiskt!) Gibson Les Paul har ett pärlemorinlägg som är liiite löst/förhöjt på 9'e bandet... Testade att spela in samma sak med en SG (men samma mickar) och får då inte missljudet. Dock, kan också vara så att jag var mer noggrann med att inte komma åt g-strängen då jag spelade.

Ska testa mer ikväll.

Btw, jag hör det inte un-pluged ELLER om jag kör rent ljud i VST-stärkaren eller om jag kör samma sak i repan på en riktig Marshall-stärkare. Det är nått som hände med den gitarren, den gången i Amplitube. 

Kommer nog starta en tråd med "hur fixa" eller "VAR fixa" ett pärlemorinlägg som är löst/förhöjt.

Cheers!

OCH, tack till alla er som pallat lyssna och komma med tankar. Det är för sådant som jag verkligen gillade forumet och faktiskt en stor del i att det är kul att spela in!

 

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
1 hour ago, Sleap said:

Hör detta också (i Ultrasone-lurar): låter som en spelteknisk sak. Rundgång? Annars är det bra drag i låten och man hör det inte speciellt mycket, tycker jag.

Tackar!

Kommer lägga upp mer av den sen då jag börjat mixa mer noggrannt och behöver tips för hur det kan förbättras. Ska lägga om sången också och det brukar ta lååång tid (hatar min egen röst)

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är pärlemoinlägget don fukkar upp det hela.  Spela längre nedanför 9e bandet,  utan öppna strängar. Då ska det fan inte höras om din teori stämmer ^^🤘😎

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat fram och tillbaka med olika grepp, plektrum etc etc men kan inte återskapa ljudet...?? 

Lägger upp klipp senare men ankan har flyttat vidare (WTF?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lagt upp nytt klipp under originalposten: 

Den nya heter "utan anka".

Ankan är död och begraven eller har i alla fall försvunnit (eller så har jag blivit ännu dövare idag)

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
9 timmar sedan, ONSatan said:

 

 Dock, kan också vara så att jag var mer noggrann med att inte komma åt g-strängen då jag spelade.

 

Gör som man gör i riktiga studios. Tejpa eller lägg något under de strängar som man inte använder i stunden för att blockera eventuella missljud. Har man en s.k. tom-bridge så brukar man definitivt ofta tejpa eller dämpa alla strängarna bakom stallet. Självklart dämpa med något hårband eller tejp vid sadeln också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...