Jump to content
Annons

Adapter eller lödning?


Fismumriken

Recommended Posts

Tjena!

Köpte en clip-on mic, (Tie TCX110) från Gear4Music. Missade dock att kolla anslutningen. Denna mic har tydligen en mini-XLR (hona) vilket jag misstänker är anpassat för trådlösa system. Tänker dock inte köra trådlöst. Hur löser jag detta? Sökt som en dåre för rätt adapter. Alltså adapter till vanlig XLR eller Tele. Eller ska man löda en egen historia? Som sagt så vill jag kunna plugga in den i PA:t och ljudkortet vilket bara har vanliga XLR och Tele-ingångar.

Mvh Jonte

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, det säger väl iofs mer om micken än om adaptern... 🙄

Men kina-import med eBay finns alltid som alternativ, men jag ska inte säga vad det innebär för avgifter från Postnord. 

https://www.ebay.com/itm/TA3F-3pin-Mini-XLR-mini-male-Microphone-To-XLR-Male-Phantom-Power-Adapter/231094283603

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli inte förvånad om din mick låter ok gear4musics grejor verkar vara bättre än man tror faktiskt.

Har köpt en flock prylar av dom, elguror, 5 strängad banjo, lapsteel, dobro (sorten med ett kastrull lock), en  hembränt dunks gura från bohemian music och tre mickar varav två är på ingående på grund av post mord (skulle ha kommit igår). Den första micken är en usb version för  runt 650 spänn med hörlurs utgång och funkar riktigt bra på akustisk gura.Tänkte jag skulle testa med deras motsvarighet på xlr sidan så jag köpte två såna för 1100 spänn ca ink frakt. På stränginstrumenten får man fixa bandändar och sånt men dom är förvånansvärt ok och en del jävligt snygga tycker jag i alla fall.

Är numera gammal gubbe och pensionär men det blir ingen husbil, hoj  eller veteranare eller nåt skit det blir billiga instrument och gitarrbyggeri, kanske också cigarrlåde guror etc etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-06-01 at 20:17, pop53 said:

Bli inte förvånad om din mick låter ok gear4musics grejor verkar vara bättre än man tror faktiskt.

Har köpt en flock prylar av dom, elguror, 5 strängad banjo, lapsteel, dobro (sorten med ett kastrull lock), en  hembränt dunks gura från bohemian music och tre mickar varav två är på ingående på grund av post mord (skulle ha kommit igår). Den första micken är en usb version för  runt 650 spänn med hörlurs utgång och funkar riktigt bra på akustisk gura.Tänkte jag skulle testa med deras motsvarighet på xlr sidan så jag köpte två såna för 1100 spänn ca ink frakt. På stränginstrumenten får man fixa bandändar och sånt men dom är förvånansvärt ok och en del jävligt snygga tycker jag i alla fall.

Är numera gammal gubbe och pensionär men det blir ingen husbil, hoj  eller veteranare eller nåt skit det blir billiga instrument och gitarrbyggeri, kanske också cigarrlåde guror etc etc.

Hoppas den ska låta bra. Inväntar adaptern nu som bör komma på fredag eller måndagen därpå. Har själv en uppsjö olika instrument från billigare märken, exempelvis Harley Benton. Ibland får man meka lite när man snålar, men jag tycker om det så då spelar det ingen roll. Byggt mig en elgura, och håller på med en akustisk också.

Han som har mest prylar när han dör vinner har jag hört ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftigt kör på hoppas man får se gurorna, själv har jag meckat ihop två byggsatser men måste fixa till bandändarna på alla jag köpt innan jag kör vidare. Det är ju runt 44 på varje så det lär ta ett tag 😄.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, pop53 said:

Häftigt kör på hoppas man får se gurorna, själv har jag meckat ihop två byggsatser men måste fixa till bandändarna på alla jag köpt innan jag kör vidare. Det är ju runt 44 på varje så det lär ta ett tag 😄.

19417453_10155394083051445_5683929521343490349_o.thumb.jpg.ffe734757be5f3fc6f601cd6b201d010.jpg

Tack! Här har du en bild på första guran 😉 har dock en ny greppbräda som ska på så småningom då det gick lite för fort när jag gjorde denna. Låter och känns dock jävligt skön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ser riktigt fin ut vad är det för fel på greppbrädan? Jag har några med den nya konstgjorda brädan men det verkar bättre än jag trodde faktiskt. Jag strulade till det (på nåt sätt som jag glömt nu) när jag byggde en av dom och fick monster chipouts på ett gäng band men det gick att fixa med superlim och sen sickla ner det.

Är det skruvad eller limmad hals? Ingen switch för mick kombinationer ser jag så du reglerar med volym potarna? 

Jag streamar live ibland när jag roddar runt ute i garaget och laddar även upp filmat så det finns ett gäng mer eller mindre skitkassa videos på min youtube kanal.

https://www.youtube.com/user/BurninSven1/videos

Det här bygget har legat i träda ett tag men snart så hehe men till mitt försvar så har jag en flock guror med vassa band ändar jag betar av.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag fått hem adaptern. Bara hunnit testa den i ljudkortet än så länge. Låter helt okej, förutom att det gärna vill brumma när man vill få upp volymen. Nån som har någon tanke om varför? Har ett Roland quad capture ua-55 kort. Svårt att få upp volymen med de övriga mickar a jag har också iofs, men inte så här svårt. Gitarr går att ösa på med utan problem. 

 

Edit 13/6:

Fick upp volymen på instrumentmicken något genom att sätta en gate. Vill gärna brumma lite om jag bara drar upp input och output-volymen. Behöver egentligen inte få upp volymen så mycket då det funkar vid inspelning, men när man använder studion för att lattja med lite volym blir det värre, speciellt när volymen på linad gitarr blir betydligt mycket högre.

Kan en mic preamp lösa detta? Eller är det ljudkortet i sig som är för "enkelt"?

 

Edit 25/6: 

Märkte att brummet försvinner när man håller på micen. Detta tyder ju på dålig jord. Har varit med om detta på gitarrer som saknar jordning under stall osv, men aldrig på en mic. Hur löder jag detta enklast? En svart kabel från själva micen till metallfästet?

Redigerat av Fismumriken
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Lyfter denna frågan med en dubbelpost (ursäktar mig) istället för att skapa en ny tråd.

Som sagt så verkar det vara dålig jord då det blir jordbrum som slutar när man sätter handen på micken.

Nu när jag kollar märkningen på stiften (1,2,3) i dels mini xlr men även adaptern så är siffrorna tvärsom. Alltså att 3 på mini går till 1 på adaptern. Så det slog mig att det kanske är detta som spökar? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...