Jump to content
Annons

Ingrid

Recommended Posts

Hej därute!

När jag skapar ett nytt projekt i Logic Pro x och lägger upp ett midispår där jag vill testa olika ljud från logics inbyggda bibliotek så tar det jättelång tid för dessa att laddas. Projektet ligger på skrivbordet i datorn. Har en Mac book Pro från 2015, 8 G i ramminne och en hårddisk som knappt är till hälften full. Använder ett externt ljudkort  (Saffire le) via fire wire och har en Arturia Keystep kopplad via USB. Inget annat är inkopplat & som sagt ett i princip tomt projekt.

Vad kan felet vara, 8G borde räcka för detta eller? 

Otroligt tacksam för svar och hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den här artikeln har bra info om datorer för musikproduktion: https://studio.idg.se/2.1078/1.688829/sa-valjer-du-ratt-dator-for-musikproduktion

Jag har aldrig använt Logic, men 16G och i7 processor tycks vara minimum för de flesta DAW:s. Jag hade en 8G i5 förut och hade liknande problem med Cubase, men efter att jag köpte en med 16G och i7 försvann de flesta av de problemen. 

Men, som sagt, jag har inte Logic. Det är kanske är något annat fel, som är enklare och billigare att fixa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde inte vara några problem överhuvudtaget med ett midispår och några ljud. Hur lång tid tar det att ladda dom?

Som ett exempel igår kväll live sände jag till internet med ett gäng program igång för sändningen och även Logic med en gammal hackmac som är äldre än din riktiga mac utan problem. Sånt tar normalt mycket mera kraft av datorn än att göra musik.

Testa som mixamannen säger ovan här med en ssd om du har möjlighet. Går att köra externt via en firewire, usb3, eller thunderbolt dockningsstation för ssd eller hdd. Jag köpte nyss en Highpoint rocketstore 5212 thunderbolt docka till att köra video som jag filmat till mitt redigeringsprogram och den funkar bra, kostade typ 1100 spänn om jag minns rätt. Det är mest fart i TB jämfört med fw och usb.

Tror att det finns thunderbolt på en macbook från 2015 i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen för svar! Det märkliga är att när jag öppnar gamla projekt med flera spår med både MIDI- och audiospår inkl effekter så är det inga problem att spela upp dessa. Det är bara när jag ska testa Logics olika ljud från biblioteket via klaviaturen eller piano roll som det går extremt långsamt för datorn att byta mellan dessa ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns thunderbolt, har 133 G i ledigt på inbyggd SSD. Det tar kanske ibland 30-60 s att ladda in dem. Men det kanske är normalt? Jag tröttnar bara fort när jag vill jobba mig igenom biblioteket för att hitta något litet trevligt ljud jag vill använda mig av. Har tyvärr ingen koll på hur stora ev samplingar kan vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det nog normalt för den maskinen och det kanske kan snabbas upp med samplingarna på en egen ssd via ett snabbt gränsnitt men det får man nog testa innan man vet hur mycket det hjälper.

 

Jag kan kolla så fort jag får tid hur lång tid det tar på min men i den sitter en i7 processor (3770 nånting tror jag den heter).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på att jag har logic 9 så biblioteken kanske inte är lika tungladdade som i nyare versioner för i 9an på min dator när jag testade så spelar den upp ljuden direkt.

Den är en ca 5 år gammal hackmac och går på Mountain lion har inga SSD bara äldre mekaniska HDD men en i7 processor och ett gammalt m-audio delta 44 Pci (inte pcie) ljudkort men det kanske är större skillnad än man tror. 

Nåväl konstigt är det hoppas nån kommer på nåt som hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-05-29 at 07:06, Ingrid said:

Det finns thunderbolt, har 133 G i ledigt på inbyggd SSD. Det tar kanske ibland 30-60 s att ladda in dem. Men det kanske är normalt? ...

Definitivt något som är fel här, så lång tid ska det verkligen inte ta. Kvarstår problemet om du kopplar ifrån ljudkortet och arturian ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...