Jump to content
Annons

Bygga ljudisolerat övningsbås för saxofon


Recommended Posts

Jag spelar olika typer av saxofoner, klarinett och tvärflöjt och vill kunna öva hemma i min hyreslägenhet utan att störa mina grannar. Jag avser inte att ljudisolera ett helt befintligt rum utan är intresserad av att bygga ett mindre rum i rummet, ett fristående bås. Jag hoppas jag postat i rätt del av forumet och att jag kan få tips på om jag är på rätt spår av mer erfarna byggare. 

Befintliga lokaler

Jag bor på andra våningen i ett hyreshus med bärande väggar och tak i vad jag uppskattar till ca 18 cm betong.

I bifogad skiss syns min lägenhet (ljusblå bakgrund) och angränsande grannar på samma våningsplan (ljusgrå bakgrund).

Min lägenhet består av balkong (BK), vardagsrum (V), kök (K), hall (H), sovrum (S) och badrum (B). På samma våningsplan har jag även två grannar (G1 och G2) samt ett trapphus (T).

Mitt vardagsrum är 3.6 meter brett och 5.0 meter långt och jag planerar att placera båset i vardagsrummets övre högra hörn. 

Den övre väggen mot granne G1 tycks förutom ca 18 cm betong även bestå av någon form av reglar med gips eller annat typ av skiva (markerats med blått). Oklart om det finns någon typ av ljudisolering mellan detta lager och betongväggen. Jag gissar att den högra väggen mot granne G1 kan ha ett liknande skikt på utsidan av betongen fast på andra sidan, dvs på sidan inne hos granne G1.

Frekvenser och ljudstyrka

Det rör sig alltså om att dämpa akustiskt ljud från min lägenhet så att det inte stör mina grannar. En hastig efterforskning har resulterat i bifogad tabell över frekvensspektrum (Hz) och  ljudstyrka (dB) för de blåsinstrument som det gäller.

Nivå av dämpning

Vilken nivå av dämpning bör jag sikta på för att inte störa mina grannar? Optimalt vill jag kunna öva i båset mitt i natten utan att behöva tänka på att störa, kanske är detta inte realistiskt?

Kommersiella alternativ

Jag har kikat på några kommersiella lösningar för ljudisolerande bås:

, vilka alla är relativt dyra. Till exempel kostar en Studio Bricks One som påstås dämpa ca 46 dB med innermått 0.9x1.20x2.10 m ca 40 kkr.

Bygga eget bås

Jag planerar nu att bygga ett eget bås med innermått 1.1x1.5x2.0 m. Enligt vad jag har förstått är en bra lösning att bygga en rum inuti ett rum, dvs en konstruktion där väggar och tak består av två skal som inte nuddar varandra förutom vid infästning mot golvet. Denna typ av konstruktion tycks kallas double leaf på engelska. Vidare skall de två skalen optimalt ha olika egenfrekvens vilket i praktiken betyder olika massa.

Inre och yttre skal

Som ett första utkast har jag tänkt mig följande skal (väggar och tak) bestående av följande lager utifrån och in.

Yttre skal:

A) två lager gips (2x13 = 26 mm)
😎 ett lager plywood (7 mm)
C) ett lager med reglar och glasull (Isover Piano) (45 mm)

Luftspalt:

D) luftspalt (45 mm)

Inre skal:

E) tre lager gips (3x13 = 39 mm)
F) ett lager plywood (7 mm)
G) ett lager med reglar och glasull (Isover Piano) (70 mm).

Totalt blir det inre och yttre skalet med mellanliggande luftspalt 239 mm tjockt. 

Invändig akustik

Notera att jag valt att ha glasfiber på insidan av båset. Denna kommer jag täcka med tyg. Hellre för torr akustik i båset än tvärtom. Blir det för död akustik kan jag sätta upp några hårda paneler på insidan. Låter detta vettigt?

Uppskattad eller beräknad dämpning

Vilken teoretisk dämpning kan jag räkna med att min konstruktion med dubbla skal erbjuder? Hur räknar jag ut detta?

Frågor

Är det helt onödigt med dubbla skal?

Är antalet lager gips tillräckligt, behöver jag mer eller klarar jag mig med mindre?

Är det onödigt med ett tjockare lager (70 mm) glasfiber på det inre skalet, fungerar det lika bra med samma tjocklek som på det yttre skalet (45 mm)?

Dörrar

Jag behöver två dörrar, en för varje skal. Jag har köpt två begagnade solida innerdörrar av trä på Kompanjonen.se. Dörrbladet är 4 cm tjocka och en dörr inklusive karm väger 48 kg. Jag planerar att bygga på med en extra falls på vardera dörr. Eventuellt kanske jag bygger på med extra lager gips på dörrarna också.

Moduler

För att göra det relativt enkelt att montera upp och ner båset planerar jag att konstruera väggar och tak i moduler. En modul består av:

  • en ram av reglar (45 eller 70 mm)
  • ett lager plywood (7 mm) för extra stabilitet och hållbarhet
  • två eller tre lager med gips skiva (13 mm), dvs totalt 26 mm eller 29 mm gips.
  • glasull (Isover Piano) mellan reglarna (45 eller 70 mm)

Lagret med plywood har jag lagt till för extra stabilitet och hållbarhet. Kanske är detta onödigt?

Tätning mellan moduler

Jag planerar att klä ytterramen av varje modul med remsor av heltäckningsmatta för att öka tätningen när en modul skruvas fast i en annan modul. Är detta en bra idé?

Luftspalt mot befintliga väggar och tak

Jag planerar att placera båset 5 cm från befintliga väggar i vardagsrummet. Likaså planerar jag för 5 cm luftspalt mellan båsets yttertak och taket i vardagsrummet. 

Bottenplatta

Hur bör bottenplattan konstrueras? Vad skall den fyllas med: sand, glasfiber, annat?

Hur tjock behöver bottenplattan vara? En för tjock bottenplatta gör att den inre takhöjden i båset minskar allt för mycket. 

Om jag bygger bottenplattan med 70 mm reglar och en plywoodskiva på 10 mm (totalt 80 mm) får jag en inre takhöjd inne i båset på 2020 mm. 

Ventilation

Jag planerar att bygga ett fläktdrivet insläpp och ett fläktdrivet utsläpp för luft. Till dessa bygger jag ljuddämpande labyrinter (eller vad det kallas). Detaljerna kring ventilation kan vänta lite tills övriga detaljer klarnar.

Banankartonger

För att få en uppfattning om hur båset kommer se ut och "kännas" i rummet har jag byggt upp ett bås med innermått 1100x1500x2000 mm med hjälp av banankartonger och tak av plywood och kartong. Se bifogad bild. På bilden saknas ett lager med banankartonger ovanpå det inre taket av plywood/kartong. 

En banankartong är ca 230 mm tjock vilken är ganska nära den totala tjockleken på mitt inre och yttre skal som är 239 mm 🙂

Nästa steg

Det är så här långt jag tänkt än så länge. Eftersom jag ännu inte har beslutat exakt hur väggar, tak och golv skall konstrueras får övriga detaljer vänta tills detta beslutats. Innan jag går vidare hoppas jag kunna få kommentarer på hur jag tänkt så här långt och gärna tips på sådant jag helt missat. 

 

Screen Shot 2019-05-24 at 02.24.50.png

Screen Shot 2019-05-24 at 02.28.49.png

Screen Shot 2019-05-24 at 02.31.54.png

Screen Shot 2019-05-24 at 03.08.22.png

Screen Shot 2019-05-24 at 03.17.19.png

IMG_20190524_032456.jpg

Redigerat av Kalle Marklund
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

En väldigt ambitiös trådstart! Gedigen och informativ! 🙂

Dock tror jag att din fråga är lite för avancerad för detta forum. (Någon får gärna motbevisa mig!) Skulle rekommendera att ställa frågan på gearslutz studio building and acoustics. Där finns det personer som jobbar med detta dagligen och kan räkna ut hur tjockt du bör bygga för att få tillräcklig isolering! Här finns det så klart kunniga personer också men du har nog större tur på gearslutz!

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en kommentar jag kan ge är att du har tur då du inte behöver isolera ner till 20 Hz. Ju lägre ner du vill isolera, ju tyngre och tjockare måste du bygga. Jag vet ej hur mycket som krävs för 70 Hz men det är bra mycket mindre än för 20 Hz!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Dom färdiga båsen som finns på marknaden isolerar inte så bra vid låga frekveser. De mätvärden som presenteras är ett genomsnitt men de som egentligen är intressant är vilken isolation som konstruktionen faktiskt har vid varje tersband.

Vi byggde en liknande lösning på bås för några år sedan där kravet var att de skulle vara enkelt att montera / demontera. Jag gjorde konstruktionen som moduler (fermacell limmad på plåtregel) med not och fjäder (som en spont) över reglarna. Modulerna drogs ihop med gängstång (syns till höger på första bilden) och med expanderande fogband som tätning. Hittade några bilder så du kan se hur det såg ut.

För att kunna räkna på detta behöver en isolationsmätning göras (bjälklag, fasad osv). För att få en hint om vad som kan krävas kan jag ta ett exempel där vi nyligen byggde en övningsstudio för trumpet. Betongbjälklag 200 mm och krav att kunna spela 24/7. Där var vi tvungen att bygga rummet flytande med 3 lag gips insida skal samt 4 golvgips i golv.

Om takhöjden tillåter kan du uppföra 2 skiljeväggar i hörnet där du har bra bärighet i bjälklaget. Innanför flyter du det inre skalet. Tänk på att inte bygga för litet. Skalen bygger 200 mm åt varje håll och i stort sett lika mycket till för rumsakustiken.
 

 

Vocalbooth 1.jpg

Vocalbooth_3.jpg

Vocalboth_2.jpg

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...