Jump to content
Annons

Hjälp mig göra en bra setup för alla slagverk i studion!


Gorlum

Recommended Posts

Hej kära forumiter!

Jag har ett angenämt problem i min lilla studio - det börjar bli så mycket slagverksprylar att det är svårt att sätta upp allt på ett vettigt sätt utan att det blir helt proppfullt😅

Igår kom de senaste tillskotten på posten - en 10" requinto och en handbale. Skitkul - men nu börjar det banne mig bli trångt i slagverkshörnan...

Jag tänker att ni kloka människor säkert har några smarta tips om hur jag kan göra min setup.

Det viktigaste för mig är att jag gärna vill komma åt allt med så lite rörelse som möjligt och jag vill gärna ha allt i åtkomlig höjd (jag spelar sittandes). Men det är lättare sagt än gjort.

Studion är ganska fullproppad med annat bröte så min lilla slagverkshörna på ca 1,5*2 meter är allt jag har att röra mig på.

De viktigaste beståndsdelarna av min slagverksuppsättning är följande:

-4 st congas: 10, 11, 11.75 och 12.5 tum - de bör vara "centrum i uppsättningen" eftersom de används mest och tar upp mest plats. De står på varsin LP conga platform på golvet. Har dem just nu i en ganska klassisk uppsättning med en i mitten mellan benen, en bakom den och en på varje sida.

-Ett par bongos på stativ

-3 handcymbaler, en 10, en 12 och en 13 tum

-2 mindre cymbalstativ + två extra cymbalarmar/clamps med fästen att sätta på befintliga stativ

-1 större cymbalstativ med en rejäl percussionhållare med 10 "pinnar" där saker kan skruvas fast.

-En cajon (används ofta som stol, men jag har även en vanligt trumstol att sitta på)

-En 13" handbale med fäste för slagverksstativ

-En tamburin med monteringsfäste

-2 små plattor att lägga shakers och liknande på, skruvas fast på lämpligt stativ

-3 stycken chimes, en stor lite finare och två billiga, lite mindre och lite sämre (ljudmässigt iaf). Den stora monteras på slagverkshållare med skruvfäste

- 1 meinl "birds", hängs på lämplig plats

- 1 rainstick, hängs på lämplig plats

- 1  cabasa med hållare, fästes på slagverksstativ

-2  castagnetter, monteras på slagverksstativ

- 3 st trianglar , hänges med hållare som skruvar fast på t.ex. stativ

- 1 koklocka med fäste för slagverkshållare

- 1 åsnekäke med hållare

- 1 cuica

- 1 djembetrumma, utan hållare

-1 baraboukatrumma, utan hållare

- 1 pandeiro, utan hållare

- 2 xylofoner av trä, en lite mindre och en rejält stor (ca 1 meter på bredden och ca 4 cm djup), utan stativ, ca 4 cm höga

-ungefär hur många shakers, bjällror, maracas och annat småkrafs som helst...och det finns säkert ett gäng prylar som jag har glömt i listan...

Så nu är alltså frågan, hur FASEN ska jag kunna sätta upp allt det här på min lilla spelyta så att det både får plats OCH faktiskt går att komma åt att spela på det mesta utan större problem?

Alla förslag emottages tacksamt😀

 

Vänligen/Gorlum

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hehe! 
Ganska omöjligt att berätta hur allt detta skall få plats. :) 
Jag som är slagverkare själv skulle nog rekommendera att du kan låta congas stå och kanske ett par cymbalstativ. 
Det andra kan vara placerat på hyllor så att det inte blir resonans i de saker du inte spelar på. 

Du vill ju ändå ha en specifik uppmickning för varje instrument. Så allt på en gång är ingen bra idé. 
Det blir dessutom oergonomiskt att spela när det står en mängd andra nstument inom armlängds avstånd. 

När du övar kan du ju hitta placeringar för olika kombinationer av instrument som du vill kunna spela samtidigt. 

Uppdatera gärna med bilder här! 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-05-19 at 01:57, Bunkert said:

Hehe! 
Ganska omöjligt att berätta hur allt detta skall få plats. 🙂
Jag som är slagverkare själv skulle nog rekommendera att du kan låta congas stå och kanske ett par cymbalstativ. 
Det andra kan vara placerat på hyllor så att det inte blir resonans i de saker du inte spelar på. 

Du vill ju ändå ha en specifik uppmickning för varje instrument. Så allt på en gång är ingen bra idé. 
Det blir dessutom oergonomiskt att spela när det står en mängd andra nstument inom armlängds avstånd. 

När du övar kan du ju hitta placeringar för olika kombinationer av instrument som du vill kunna spela samtidigt. 

Uppdatera gärna med bilder här! 

Hehe ja det är ju typ ett omöjligt uppdrag😅

Jag gjorde en uppsättning av grejerna igår kväll och jag rymde ju så klart inte allt, men ganska mycket ändå.

Xylofonerna, djemben och darboukan är inte med som det ser ut nu. Det kan se lite trångt ut vid timbalen men den spelas enbart med händerna på främre halvan av trumman så det funkar så som den sitter nu.

Vad tror ni, ska något flyttas på? Är något på fel ställe? Borde något byta plats? Eller åka högre upp/längre ner?

Det är kanske lättare att tycka till när ni ser ur det ser ut på bild😁

IMG_1486.JPEG

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen är ju förstås frågan, hur fasen ska jag fånga hela rasket på ett bra sätt med mickar när jag spelar in?

Just nu har jag 4 stycken sm57´or uppsatta, 3 på varsin conga och 1 mitt emellan bongotrummorna. Funderar på att sätta en liten konding på congan som jag har mellan benen eftersom det är så mycket slaps och sånt på den, så det kan vara värt att snappa upp lite extra transienter med en konding. Jag har fler dynamiska också iofs att sätta upp.

Förr har jag alltid mickat upp hela paketet med antingen ORTF-stereo eller ett "spaced pair" med kondingar.

Ibland när jag har lirat live har jag mickat upp congas och timbalen med mickar under, det kanske kan vara något?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kul att se! 🙂

Jag skulle nog ha flyttat in cymbalerna lite in mot mitten och satt upp ett stereopar till hela kitet. 
Men om det är skivproduktion du spelar in till, så skulle jag ha krånglat lite och satt upp instrumenten mitt i rummet. 

Det viktigaste är väl att det känns ergonomiskt för dig när du lirar! 

 

Redigerat av Bunkert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...