Jump to content
Annons

Demon vs Demot


canto

Recommended Posts

Jag och en kompis började prata om vad som är den korrekta termen när "Demo" ska användas i bestämd form.
Alltså, är det "demon", t.ex. "skicka demon", eller då "demot" -  "skicka demot".

Kan inte hitta något online på vad som är rätt och fel så tänkte kolla om någon här vet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Demot helt klart. Dels så är ju en förkotning av ett demokassetband då man spelade in de på kasettband och skickade runt till en början. Det heter ett kassetband inte en kassetband. Och så handlar det ju om ett demonstrations exemplar och inte om en färdig produkt som ska gå till produktion. 

Men samtidigt...

Demo helt klart. Dels så är det ju en inspelning man gjort för att kunna skicka som en ljudfil till den som ska höra den. Det heter ju en ljudfil inte ett ljudfil. 

Men samtidigt...

Demot eller demo beroende på formatet man anväder för att sprida sin musik på. Ett demoband, en demoskiva, ett demominne, en demofil. 

Men samtidigt...

Så är det ju alltid en inspeling och det heter ju en inspeling inte ett inspelning. 


Så jag tror nog att en demoispelinging och en demofil är det man delar med sig när man skickar ett demostrations exemplar av icke färdigt material... 😳 

Blev inte klokare själv nu. 

 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

Vanliga enligt mig är att "demon" motsvarar ett verk, medans "demot" ofta är exempelvis Tupperwarepartyn och liknande.
Sanning med modifikation dock. Precis alla när jag var litet snackade om "demot" när det gällde demo-diskar till datorn. Utdött fenomen nu, men var en form av innovativt grafiska musikvideos i datorvariant.
Och som den "yttersta sanningen"? Finns ingen. Det är en dialekt-fråga, och vad jag skrev här är vad jag är van vid som Göteborgare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
16 timmar sedan, van Caine said:


Och som den "yttersta sanningen"? Finns ingen. Det är en dialekt-fråga, och vad jag skrev här är vad jag är van vid som Göteborgare.

Och det heter gött och inte gott på göteborska.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, Sostenuto said:

When in doubt om svenska språket, gå till Svenska Akademins sajt https://svenska.se. Där står i SAOL att bestämd form singular är ”demon” medan bestämd form plural är ”demorna”. Däremot finns inte "demot" någonstans.

SAOL tar upp ren rikssvenska, inte dialektala skillnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, van Caine said:

SAOL tar upp ren rikssvenska, inte dialektala skillnader. 

Ok, mitt inlägg var en kommentar till trådskaparen som frågade om ”demon” eller ”demot” skulle användas som bestämd form singularis för ”demo” och alltså ingen kommentar till eventuella dialektala varianter. Beklagar om du såg det på det sättet. Jag skulle kanske ha citerat OP för att ha gjort det hela tydligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

PC gamer (tidningen) hade en liknande diskussion för länge sen då de hade Demo-skivor. Dvs CD:s med demoversioner av spel. En halvseriös slutsats var att eftersom det heter demonstratio(ner) eller demonstrationsversio(ner) i plural så måste den korrekta förkortningen i plural vara demoner!

"Demorna" låter i varje fall väldigt konstgjort och osvenskt.

Redigerat av antor
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...