Jump to content
Annons

Hjälp med syntes


arkade

Recommended Posts

Tjena! Har påbörjat en låt där jag vill ha en 80s bassline eller vad man skall kalla det. Liknande den i låten nedan!

 

Men jag är inte så duktig på sound design än, och skulle vilja ha tips på hur man skapar något liknande 🙂  Jag har fått till något liknande men den låter inte alls lika bra.. Vill ha den väldigt clean då jag tycker det vore ett väldigt coolt kontrast till låten då resten är rätt dirty. Cutoff modulering osv.. Så långt har jag förstått.. Men kan någon berätta hur man får den så himla krispig,fyllig.. och clean?

Det jag har fått till hittills:

https://instaud.io/3Fo4

Basen börjar efter bar 4.

Har tillgång till sylenth1 & spire.. Det räcker.. man behöver la ingen wavetable synth för detta 😄 

 

Edit: Tror jag skrev i fel forumdel, mod kan flytta tråden kanske? 

Redigerat av arkade
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ert kort, men kanske hoppfullt svar?

Kolla Youtube. Sök på typ 80's bass sound/ pop typ. Eller ngt annan låt med bassoundet du vill ha, finns många många låtar med bara basljudet. Det KAN underlätta är få till det när ljudet är isolerat.

Finns annars oxå bra videor som visar lite tips om hur man kan få till det i sig DAW

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, vayzeria said:

Ert kort, men kanske hoppfullt svar?

Kolla Youtube. Sök på typ 80's bass sound/ pop typ. Eller ngt annan låt med bassoundet du vill ha, finns många många låtar med bara basljudet. Det KAN underlätta är få till det när ljudet är isolerat.

Finns annars oxå bra videor som visar lite tips om hur man kan få till det i sig DAW

Har letat men inte riktigt hittat rätt. Kan förmodligen hitta någon patch någonstans men jag är mer intresserad utav att lära mig skapa ljuden själv 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter som en TB-303?

En sågtand med dist, mycket resonans och snabb cut-off med ett LP-filter. Sök på acid bassline eller 303 bassline så lär du få upp ett gäng tutorials.

Eller köp en imitation, tycker själv ABL3 låter väldigt bra. Roland har gjort en mjukvaruversion av synthen också!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
1 timme sedan, candybag said:

Tycker det låter som en TB-303?

En sågtand med dist, mycket resonans och snabb cut-off med ett LP-filter. Sök på acid bassline eller 303 bassline så lär du få upp ett gäng tutorials.

Eller köp en imitation, tycker själv ABL3 låter väldigt bra. Roland har gjort en mjukvaruversion av synthen också!

 

Nog för att det går att göra i Sylenth också, men.. TB-303? Kollade precis upp.. Grymt att den finns som VST gratis, så kanske jag kommer lite närmare än vad jag gör med andra synthar. Ser lättanvänd ut också. Great.

Kommer nog aldrig förstå hur folk som du kan höra skillnad på synthar för övrigt. Nog är det skillnad på te.x en bild på gudrun skyman inladdat som wavetable i serum och en sågtand i en gammal analog synth dock, men så specifikt? I dont get it.. 

 

Tack! 

Redigerat av arkade
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
2 timmar sedan, candybag said:

Känner man inte igen TB-303-ljudet borde man skämmas! 😄

Ja när t om en gammal hårdrockare som mig vet hur en TB-303:a ska låta så......😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...