Jump to content
Annons

måste man ha förstärkare till turntables?


grafflix

Recommended Posts

kalla mig noob men jag har ingen koll på sånt här. måste jag har en förstärkare till mina skivspelare om jag bara ska spela hemma? 
eller kan man koppla högtalarna direkt till mixern?

fråga 2:
finns det isåfall högtalare med inbyggd förstärkare?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fråga 1. Du behöver en förstärkare med RIIA pickup ingång (ofta kallad phono). Dvs en special förförstärkare avsedd för vinylspelare. 

Fråga 2 Det finns högtalare med inbyggda förstärkare men dessa har så vitt jag vet ingen RIIA ingång.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns numera skivspelare med inbyggda RIIA-förstärkare, även om de flesta inte har det. Och även om dina skivspelare inte har inbyggda RIIA-förstärkare kanske mixern har det.

Om du lyssnar med hörlurar direkt från mixern, hör du skivan bra eller knappt alls?

 

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 5/6/2019 at 10:06 AM, oioioi said:

Det finns numera skivspelare med inbyggda RIIA-förstärkare, även om de flesta inte har det. Och även om dina skivspelare inte har inbyggda RIIA-förstärkare kanske mixern har det.

Om du lyssnar med hörlurar direkt från mixern, hör du skivan bra eller knappt alls?

 

ja det är en dj mixer så jag kan höra skivspelaren med bara hörlurarna. är det ett gott tecken?

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minutes ago, grafflix said:

ja det är en dj mixer så jag kan höra skivspelaren med bara hörlurarna. är det ett gott tecken?

Mycket gott tecken.

Du kan nu koppla mixern direkt till aktiva monitorer/högtalare, alternativt till förstärkare/slutsteg med tillhörande högtalare.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...