Jump to content
Annons

Tips på analog synth


peppemannen

Recommended Posts

Hej,

Jag har en MiniNova som jag rätt nyligen införskaffat. Trevligt ljud och bra presets. Även vocodern levererar. Känslan jag har är dock att jag inte kan kontrollera och "skruva ljud" tillräckligt.

Det finns en sektion med rattar där man kan göra vissa ändringar samt en stor cut-off ratt, men det ger inte riktigt full kontroll på ljudet. Jag är medveten om att man kan gå in i menyerna och tweaka i all oändlighet, men det är ett relativt långsamt process när man vill skapa och experimentera med ljud.

Köpte en UNO synth häromdagen och fick en helt annan upplevelse. Filter, oscillatorer, detune, LFO mm snabbt tillgängligt och där det verkligen snabbt går att skruva direkt från hårdvarurattarna. Finns säkert massor utav begränsningar även på denna synth som jag inte hunnit se än (att den är monophonisk till exempel), men första upplevelsen är mycket positiv.

Till min fundering. Jag är ute efter en synth med enkelheten i att skruva ljud från "UNO:n", polyphonisk och med robusthet/kvalité från MiniNova:n. 
Vad bör jag kika på enligt er? Har kikat in på Arturia Micro/Minibrute, Korg Minilogue, Mikrokorg etc men har för dålig koll för att kunna avgöra vad som bäst skulle passa mina behov.

Tack på förhand för tips!

 

/Per-Henrik

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gå in på thomann.de, kategori Klaviatur->Tangeninstrument_>Synthesizer. Välj sedan prisintervall, antal röster etc. Det finns ljudklipp på en hel del produkter. Då kan du bilda dig en uppfattning. Ett val av synth är alltid ett val baserat på egna önskemål, preferenser, vad man prioriterar och vilka begränsningar man kan acceptera, så det är svårt att ge andra personer direkta tips. Men ändå: jag skulle ta en titt på Korg Minilogue XD, Roland System-8 och Novation Peak och kanske Behringer Deepmind, som jag personligen inte testat. Förhoppningsvis har du en musikaffär i din närhet där du kan testa, fråga och köpa något som du gillar. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också en UNO Synth. Köpte den när 4Sound hade kampanjpris nyligen. Ljudmässigt låter den faktiskt otroligt bra, och man kan som du säger ganska lätt ratta in ljud från panelen, även om vissa funktioner bara är tillgängliga via editorn (t.ex. PWM-djup och filter keyboard tracking). Den klarar nästan alla "traditionella" analogsynth-ljud.

Vill du ha en polyfonisk och analog synth finns det inte jättemånga att välja på. Du kan kolla på Deepmind 6 och 12, Minilogue/Minilogue XD, Novation Peak samt beroende på budget, något från Dave Smith Instruments. Behringer arbetar även på en Oberheim OB-Xa-klon som jag tror kan vara värd att vänta på.

Om du inte *måste* ha en analogsynth borde du åtminstone provköra en Access Virus TI 2, otroligt flexibel synth som även kan låta övertygande "analogt". Hade även en Blofeld förut, och även om den inte har så många rattar är det lätt att hoppa mellan olika parametrar med knapparna (liknande UNO:n). Sedan finns det ju en mängd monofoniska synthar som t.ex. Behringer Model D och Neutron, Korg Monologue, Arturia Mini/Micro o.s.v. En analogsynth tar upp så mycket plats i mixen att man faktiskt klarar sig med en monofonisk synth oftare än man tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...