Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej Allesamman,

Nu har mitt bygge kommit såpass långt (byggtråden ligger hjälplöst efter) att jag skall göra något åt basen. Då jag känner mig obekväm vad gäller stämda tryckabsorbenter / resonatorer ämnar jag ge mig på detta senare för att behandla smalbandigt efter behov (och mätningar).

Här läst på till förbannelse i sedvanlig ordning lite överallt och det verkar som "wall of wool" använts en del med framgång / är en bra start om man har materiell så det räcker. Det jag har är:

  • Totalt 49kvm glasull efter att ha byggt yttre skalet (se byggtråd) vilket är: 2.45 kubikmeter
  • Täcker jag hela bakre väggen blir det ett djup på 2.5dm.
  • Tänkte köra med c:a 2.5dm luftspalt bakom.
  • Har även takplattor (glasfiber+ytskikt) över, så det räcker till 3 lager = 4.5-6cm
  • Kan köpa mer glasfiber eller ett 1dm skikt stenull om det skulle göra skillnad.
  • Rummets dimensioner är 4.2 x 3.8 x 2.1m

Några varianter för att få igång diskussion:

thread_bas_a.jpg

A. Glasull direkt mot väggen - kommer inte göra så här..

B. Inklusive lika stor luftspalt som glasfibern är tjock (2.5dm) vilket ger 5dm till glasfiberns front.

C. Inklusive ett lager takplatta längst fram, bygger på 1.5-2 cm, mest för att agera yta / stoppa fibrer.

D. Med 2 lager = 4.5-6cm, bygger ju på lite men mest för att slippa frakta bort / kassera dem.

E. Inklusive 1dm högdensitet (stenull) framför glasfibern.

 

En variant är ju att slakta lite mer yta genom att göra sidorna 45 grader.. då blir ju viss del av ytan ännu längre från bakre väggen:

thread_bas_b.jpg

F. Naken

G. Med takplattor framför.

 

Då så mitt herrskap - några spontana synpunkter, tips eller förslag i allmänhet?

Jag vet ju det bästa skulle vara att mäta redan nu för att se var och hur problem finns. Dessvärre är det helt tomma rummet inte samma sak som då det belamrats med prylar.. och innan jag gör det skall matta läggas.. och innan det görs... vill jag vara klar med glasfiber annars är den med mig i mattan till tidens slut.

Mvh. Kristofer

 

 

Redigerat av Lindblom
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Orkade helt enkelt inte ta med reglar i ritningen som syftade till att visa olika upplägg av isoleringen.. Den kommer sitta reglad och ha hönsnät som håller den på plats så den inte sjunker ihop.

Jag hade tänkt ha det hela i rummets bakre del (bakom där jag ämnar sitta) och har i främre delen tänkte jag ge mig på hörnen till vänster och höger samt mot taket. detta kan dock göras i ett något senare skede då jag börjat mäta.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag byggt studio med akustiker så har han alltid sagt att man skall fylla lagom mkt i basfällorna dvs man ställer in dem och inte packar tätt. Jag antar att det har att göra med att även luft dämpar. Sen har jag alltid byggt i två lager. Du kan regla upp 60cm sen klär du med mdf. Det fungerar nog som en helmholtz och då täcker du upp två olika frekvenser. 

 

Det finns säkert någon som kan förklara bättre rent tekniskt. Du kan kolla Claes jobb på eora.se han  har byggt en massa studios runtom i landet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle rekommendera att posta här om du vill ha svar från proffs: https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/

Finns en del kunnigt folk här men inte på samma nivå som gearslutz forumet, där hänger det riktiga världsproffs! 🙂 Thomas Jouanjean, Rod Gervais, John Brandt, Jens Eklund mfl.

Men enligt mig så tror jag att det är bäst att mäta upp rummet, även då det är tomt. Då får du en bild av vilka de stående vågorna är och hur starka de är. Inredningen förändrar inte dom. Sen är matta inget att rekommendera i ett kontroll rum. Den äter upp diskanten! Bättre med ett hårt golv!

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Låter sunt. skall mäta.

Har läst hela (akustik delen av) gearslutz för en tid sedan, skall absolut fråga även där.

Vad gäller matta är jag införstådd med att det är suboptimalt.. finns ju en brutallång och intressant tråd här på forumet om det - men den estetiska / kännas varmt och ombonat har överhanden..

Huvudfrågorna är:

- hur effektiv en 'hela väggen' approach är (2.5dm luft + 2.5dm glasull) jämfört med exempelvis superchunks.

- om effektiviteten minskar om man har 1-3 lager takplattor framför

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, Lindblom said:

Hej. Låter sunt. skall mäta.

Har läst hela (akustik delen av) gearslutz för en tid sedan, skall absolut fråga även där.

Vad gäller matta är jag införstådd med att det är suboptimalt.. finns ju en brutallång och intressant tråd här på forumet om det - men den estetiska / kännas varmt och ombonat har överhanden..

Huvudfrågorna är:

- hur effektiv en 'hela väggen' approach är (2.5dm luft + 2.5dm glasull) jämfört med exempelvis superchunks.

- om effektiviteten minskar om man har 1-3 lager takplattor framför

 

För stående vågorna är det det genomsnittliga djupet på absorbtionen på en vägg som räknas. Det är vad Jens sade till mig i alla fall när vi höll på med taket. Sen vill du ha tjockt med absorbtion rakt bakom dig i mitten då det blir en stark reflektion där. (En av de sex "första reflektioner") Så bara superchunks bakom dig är inte optimalt.

1-3 lager takplattor vet jag ej hur de påverkar. Vet dock att vissa akustiker jobbar med lager av olika material med olika luftflödesmotstånd. Bla kan de ha ett material med högre densitet längst ut på absorbenten. Men detta är noggrant uträknat och så. Du måste först veta luftflödesmotståndet på takplattorna och sedan simulera det i någon kalylator typ multi layer absorber calculator. Då kan du få ett hum om ungefär vad de gör med ljudet. Men det bästa är såklart att fråga någon expert på ämnet!

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...