Jump to content
Annons

Gratis DAW online. Vilken är bäst?


-rally-

Recommended Posts

Tjenare!

Jag ska hålla en kortare kurs på skolan där jag jobbar. Det ska vara lite grundläggande musikproduktion på dator, främst för de som tycker det verkar kul att prodda hip-hop och beats.

Det finns ju en del DAW-liknande "program" online, flera av dem är gratis eller väldigt billiga. Är det någon som har testat något av dessa? Finns det något som funkar bra? Något ni kan rekommendera/definitivt avråda från? 

Allt gott

/Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder Tracktion som är enkelt att använda. Den har dock inga inbyggda ljud. Men jag använder bla gratisljuden från Spitfire Audio LABS, och köpta ljud från Toontrack.

Jag har även testat Cakewalk som innehåller massor av ljudbanker, men alla inställningar och fönster gör att jag känner att tekniken kommer ivägen för skapandet.

Smaksak. Gillar man Cubase kan Cakewalk förmodligen kännas rätt likt. Tracktion känns mer som en portastudio med ett arbetsfönster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
6 timmar sedan, Erik dP säger:

Smaksak. Gillar man Cubase kan Cakewalk förmodligen kännas rätt likt. Tracktion känns mer som en portastudio med ett arbetsfönster.

Nänänä inte alls rätt lik. Kört med Cubase i evigheter. Testade Cakewalk för väldigt länge sen och....Nä tyckte den var för plottrig och svår att förstå sig på och inte intuitiv. Tracktion gillade jag inte heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, Erik dP säger:

Jag har också hört talas om webbaserade lösningar. Jag antar att man blir tvungen att använda de ljud som då erbjuds, men vet inte så mycket om dessa.

Ah, just det. Det här gällde väl egentligen bara online-lösningar. Otydligt där, sorry! Tanken är att det ska funka att sitta både hemma och på skolan och jobba:)

/Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Om man har samma program hemma som på skolan så är det ju lugnt och får ungarna inte en laptop i skolan nu för tiden. 

Web baserat kan bara bli lek för fördröjningarna man får är nog inte att leka med i sig och allt analogt som sång eller riktiga instrumentinsatser kommer att funka skikasst.

Men jag förstår att det helst också ska gå att köra över wifi eller mobilt på vägen hem i tåget eller på bussen och om några år går det säkert. Typ ungefär då när våra hjärnor går varma av all strålning från vad kan det heta då 17G eller nåt.

Nä allt blir inte bättre utan sladd oavsett vad det här samarbetet med reason folket och vad nu dom andra hette jag glömt namnet fantiserar om som det görs reklam för här.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...